Antal tävlande: 101
Arrangören, det vill säga TT-Alliansen, jobbade med att förbättra banan och tävlingsområdet inför det andra Västkustloppet 1953.
Det här året blev det också lite förändringar i tävlingsledningen. Ett känt namn i FMK kom in som tävlingsledare, nämligen Oscar Berg. Även andra året bidrog Borås MK med funktionärer och Västkustloppet arrangerades i TT-Alliansens namn.
Arrangören hade lyssnat på förarnas råd 1952 och inför andra tävlingen hade kurvorna åtgärdats med asfalt. Men bara de tre svåraste kurvorna, Årstadkurvan i öster, Halmstadskurvan i söder och Falkenbergskurvan i norr!
Detta innebar att den redan mycket snabba banan blev ännu snabbare. De flesta tävlingsförarna gillade den snabba banan, men framför allt så tycktes publiken trivas. 1953 kom nämligen omkring 25 000 åskådare.
Det här året hade också bevakningen av publikområdet blivit bättre. Tävlingsmässigt 1953 noterar vi att midgetbilarna nu internationellt fått beteckningen "Formula 3", och att kampen mellan engelsmannen Rodney Nuckey och finländaren Kurt Lincoln fortsatte i klassen. Än en gång vann engelsmannen.
En stor regional framgång blev Halmstadsföraren Evert Karlssons insats i motorcyklarnas huvudklass, 500cc. Evert kom tvåa efter tysken Nils Schröder.