Sportvagnsmeeting Kinnekulle 1992
Kinnekulle Ring 1992-08-15 - 1992-08-16

Resultatlistor


Modsport
  Race

Porsche Cup
  Race

Renault 5 Junior
  Kval
  Race

Roadsport A
  Kval
  Race

Roadsport B
  Race

Roadsport C
  Race

RS & Clubman
  Race

STD & GT/GTS före 1965
  Race



Antal tävlande: 67

Racerapport

Rafflande Sportvagnsmeeting

SSK arrangerade Sportvagnsmeeting på Kinnekulle Ring den 16 augusti. Nio olika klasser och totalt 93 bilar kom till start i själva tävlingen. Den mest spännande klassen var Roadsport C, där fem bilar var med i tätklungan hela tiden. Norrmannen Gabriel Wergeland vann med sin MGB GT före Hans Eklund i en SAAB Sonett tvåtakt.

Det blev en härlig fight om segern i Roadsport C. Vid första starten snurrade Hans Eklund med sin gröna SAAB Sonett efter halva varvet. I trängseln brakade Peter Birath och Karl-Erik Peterson i räcket och det blev omstart. Peterson tvingades bryta medan Birath kom tillbaka med hela sidan intryckt på sin Miata. Tony Ring tog täten också i omstarten före Birath, Eklund, Gabriel Wergeland och Tomas Hall. Dessa fem bjöd på dagens tätaste race. Wergeland jobbade upp sig till ledning, medan Ring föll tillbaka till fjärde plats. Eklund tog andraplatsen med sin tvåtakts-SAAB och skuggade norrmannen på några billängders avstånd.

TRIPPEL

I Historic blev det Lotustrippel. Bo Warmenius tog starten före sina märkeskollegor Kjell Wallin och Mats Israelsson. Warmenius gasade friskast och åkte på uppställ i kurvorna. Långt bakom var det tätt om andraplatsen. Wallin kunde hålla undan med vissa besvär. - Det påstås att det går fortare att åka som på räls, men jag vinner ju med min stil, sade Bo Warmenius. De gamla rallytakterna sitter i.

Staffan "Jack" Andersson avgjorde på slutet i Modsports 1. Björn Elfvin tog starten med sin starka racinggröna TVR och var överlägset snabbast på rakorna. - Nu gäller det bara att stänga till och bevaka sin klara ledning, tänkte Björn. Men Staffan Andersson smög ikapp på de kurviga partierna och på näst sista varvet satte han in en stöt och gick om när Björn gjorde ett litet misstag. Staffans Piper P2 är en liten udda maskin, en av två prototyper som tillverkades 1970, bara 640 kg tung och med en Lotus TC på 160 hkr. - Bilen är inte så stark så det gäller att hålla full rulle hela tiden, sade Staffan.

Sören Trygg var överlägsen i Modsport II, men tjuvstartade och fick 60 sekunders tillägg. Trygg körde fort med sin Alfa, satte nytt varvrekord för klassen och var 19 sekunder före tvåan i mål, men blev femma. Christer Hedberg vann istället före norrmannen Öyvind Saether. I Modsports III var Thomas Eriksson ensam i klassen med sin Davrian.

TJUVSTART

Det blev tjuvstart i Roadsport B. Lars Svensson tog starten med sin Esther Seven före klassledaren Jonny Thomsen i sin gula Datsun 240Z. Thomsen tog över efter ett varv, men Svensson hängde med bra bakom. Christer Haar var i ensamt majestät på tredje plats, medan Thomas Selling och Bo G Johansson krigade om fjärdeplatsen. Efter målgång fick Lars Svensson besked om tjuvstarten. - Jag svettades i onödan och visste heller inget, sade Jonny Thomsen som tog sin femte raka seger.

Lars-Åke Olsson valde fel däck i kvalet i Roadsport A och var tvåa efter Kent Hellqvist. I racet blev det andra takter. Olsson tog starten och blev snabbt ensam där framme. Tomas Konsa körde tredje racet för dagen och höll andraplatsen hela tiden. Därefter följde fyra på rad. Anders Larsson höll undan för attacker från Anders Lotsengård, Kent Hellqvist och John Bergfeldt. - Jag sladdade bra ett par varv i början, men tog det lugnare senare, sade Olsson.

Renault 5-juniorerna körde en avkortad bana, utan den långa slingan med Kvarnkurvan på Kinnekulle Ring. Det gav intensivare race och kanske är något för flera klasser att ta efter? Henrik Sirath var träningssnabbast, bara fem hundradelar före 16-åriga Liselott Ericsson. Det var också de som tog täten. Henrik drog ifrån, men Liselott kom ikapp på slutet när det blev varvningar. Henrik drog ifrån lite igen på sista varvet och vann ohotad.

PORSCHE CUP

Porsche Cup innehöll 15 bilar. Örnulf Wirdheim tog starten och var långt före redan efter ett varv. Tomas Konsa var iväg in under bron som delad tvåa, men knuffades av och bröt. Erkka Suopanki gjorde en bra start och höll andraplatsen, tätt uppvaktad av Lennart Pehrson och Rolf Sjunnesson. Den sistnämnde höll bäst distansen ut och tog andraplatsen, långt bakom segrade Örnulf Wirdheim. - De eldade på för dåligt i Kvarnkurvan på första varvet och jag kom loss direkt, sade Örnulf.

Klass RS och Clubman var så få att de körde ihop i samma heat. RS-bilarna är snabbare på rakan, medan Clubman har bättre väghållning och kommer ikapp i kurvorna. Ola Johansson åkte lätt ifrån konkurrenterna, trots att bilen bluddrade och missade i kurvorna. - Jag har precis ny motor och förgasarna blir utan bränsle i kurvorna, sade segraren Ola som vann före de två norrmännen Alf Eng och Öivind Larsen. I Clubman blev det dansk seger genom Sören P Christensen före Lerums Johan Andersson. Stefan Deleuran Mumm tvingades bryta. - Bilen slutade att gå på alla burkar...

JONNY PERSSON

Design by Bloms IT