Antal tävlande: 121
Nostalgimeeting
Sista helgen i maj bjöd på ett härligt sommarväder och totalt 121 sportvagnar till start på Kinnekulle Ring i nio olika heat. Allt från de snabba små E-Kartarna till Porsche med dubbelturbo och Historiska banracingbilar. I Historic III var det så man drömde sig tillbaka till 60-talet med Lotus Cortinor och hundkojor.
Historic III med bl.a. Lotus Cortinor och Hundkojor är en nostalgisk klass. Det är som att vara tillbaka på 60-talet. Träningssnabbast var de vita Lotus Cortinorna med grön rand. Bo Warmenius före Lars-Åke Nilsson bildade ett tätpar och Mats Israelsson och Roger Grimborg kämpade om tredjeplatsen. Bo Warmenius skuggades alla tio varven, men höll undan och vann. Bosse åkte Cortina på 70-talet i Rally-SM och det var 16 år sedan som han körde på bana senast. Ulf Lindberg i en Austin Cooper S och Torsten Balkefors i en Hillman Imp fightades om femteplatsen. Torsten satsade stenhårt på sista varvet och åkte av, men kunde snabbt styra upp på banan igen och behålla sjätteplatsen.
Bara fem bilar
I Historic GT/GTS kom bara fem bilar till start, en jaguar, en Datsun, en Triumph, en Alfa Romeo och en MG. Jan Bryskhe var träningsbäst med sin Jaguar E-Type, men gjorde en dålig start. Peter von Lukacs tog täten med sin Datsun Sport av årsmodell-65, en riktig raritet som det finns bara en till av i Europa. Bryskhe körde upp sig från sistaplatsen och gjorde bl.a. en fräck omkörning in under bron, men von Lukacs nådde han aldrig. Bryske snurrade ett helt varv i allra sista svängen så det bara rök om däcken och var 12 sekunder efter i mål.
ROADSPORT
Anders Eriksson i en liten Caterham Seven var snabbast av startplattan i Roadsport B, men Christer Haar tog snabbt över med sin Porsche 911 S. Tomas Selling fick jobba hårt för att hålla de små öppna bilarna bakom sig. Tomas tog andraplatsen med sin blåa Alfa Romeo, före Anders Eriksson och Bengt-Åke Bengtssons Super Seven. Det var trångt längre bak i ledet. Hans A Skoog kom loss lite från den täta kvartetten om sjätteplatsen och slutade femma.
I Roadsport A kom 18 bilar till start, bl.a. många Porschar av olika modeller. Men det var andra bilar som tog hem de tre första platserna. Anders Lotsengård tog starten med sin Hult Mk2, före Lars-Åke Olssons Lotus Seven. Från fjärde startled gjorde Tomas Konsa en bra start med sin röda Porsche Targa och inledde på tredje plats. Olsson tog sig snabbt förbi Lotsengård och åkte ifrån till en suverän ledning. Det blev lite tuffare om andraplatsen med sex bilar på rad. Lotsengård höll andraplatsen, medan Konsa tappade två placeringar. Klippans Leif Bengtsson började som femma med sin Super Sette, tog sig förbi både Tomas Konsa och Rolf Sjunnesson och slutade trea.
I Roadsport C gjorde Joakim Birgersson en kanonstart med sin gula Lotus Seven S4, men det var lite för snabbt. Birgersson dömdes för tjuvstart och fick 60 sekunder tillägg. Birgersson körde på ovetande om straffet och höll täten i två varv. På tredje varvet blev det Miata-attack. Peter Birath åkte förbi i slutet av rakan med sin röda Miata. Några varv senare var det dags för näste Miataförare, Tomas Hall från Falkenberg, att åka förbi och ta hand om andraplatsen. Med Birgerssons tjuvstart blev det en överraskning på pallen. Hans Eklund med en SAAB Sonett tvåtakt tog hem tredjeplatsen.
MODSPORT
Bo Jonasson i en Porsche 935 med biturbo laddade på och lämnade konkurrenterna direkt på startrakan i det gemensamma fältet för de tre Modsportklasserna. Thomas Eriksson havererade på startplattan med sin Davrian MK 8 och heatet flaggades av. I omstarten var Jonasson inte riktigt lika överlägsen i starten. De första metrarna var Sören Trygg med rätt bra med sin Alfa Romeo, som är klassad i Modsports II. Vid målgång efter nio varv var Jonasson 17 sekunder före. Sören Trygg höll enkelt andraplatsen i heatet, slog fyra Modsports 1-bilar och vann Modsports II med 24 sekunder. I Modsports III var Peter Lilja ende startande med sin lilla Fiat X1/9 och bröt efter tre varv.
KLASS RS
Ola Johansson från Finspång klart snabbast på tidsträningen och tog som väntat täten med sin Tig. Bakom krigade Kenneth Samuelsson och Alf Eng om andraplatsen. Ola hann sätta nytt banrekord för klassen med en snittfart på dryga 140 km/tim innan han gick i depå på sjunde varvet. Orsaken var oljud och effektförlust.
- Jag hade fortsatt om det varit bara ett par varv kvar, säger Ola. Samuelsson och Eng fortsatte att fightas om förstaplatsen. Nosen på Samuelssons Tiga släpade i asfalten, men han höll undan för norrmannen. På sista varvet gjorde Alf Eng ett sista försök att komma ikapp och förbi, men snurrade då ut på gräset med två kurvor kvar. Eng kom snabbt upp på banan igen och kunde behålla andraplatsen trots lite gräsklippning.
CLUBMAN
Clubman bjöd på det bästa racet. Likvärdiga bilar med 1600cc Fordmotorer ger rafflande heat. Så blev det också i Clubman. Nestorn och eldsjälen Stefan Deleuran Mumm var etta i tidskvalet, tiondelen före Johan Andersson. Trots att bara sex bilar fullföljde de 15 varven bjöd Clubman på det mest spännande racet. Mumm och dansken Sören P Christensen fightade som tätplatsen. Mumm höll dansken ifrån sig hela tiden. Johan Andersson, Palle Knudsen och Frans Hultstam krigade om platserna tre till fem. När det blev varvningar var ledarduon lite ouppmärksamma på posteringarnas flaggor. Båda körde om vid gulflagg och uteslöts efter målgång och Lerums Johan Andersson blev överraskad över segern.
E-KART
E-kartarna var minst men snabbast på Ringen. De toppar 220 km/tim i slutet av rakan och in under bron. Snittfart på varvet är 146 km/tim. Klassen köres för andra gången på banan. Förra gången var -1974. Kartarna är så högt växlade att man kör med flygande start. Umeås Jan Svaneby tog starten före Anders Landberg, som var träningssnabbast och Mats Österberg. På andra varvet gick Österberg upp som tvåa. På tredje tvingades Anders Landberg ge upp. Rutinerade Jan Svaneby fick efter halva loppet ge sig för Mats Österberg. Österberg drog ifrån till en ohotad seger och var i mål fem sekunder före Svaneby. Tvåan var i sin tur hela 16 sekunder före trean Milan Knezevic. Skellefteås Peter Törnqvist höll fjärdeplatsen, men åkte av på näst sista varvet. Umeås Ivar Nilssen var då femma, men gick i depå då han sett en funktionär vifta med rödflagg. Mats Österberg körde motocross på elitnivå i 10 år innan det blev E-kart. I höst kastar sig Mats in i hetluften och kör VM nere i Europa.
JONNY PERSSON