Antal tävlande: 164
Kanonloppet
För första gången på flera år arrangerades en större tävling för bilar. Karlskoga Motorstadion dammade av det klassiska namnet Kanonloppet. I grunden var tävlingen en deltävling i SSK-serien kryddat med Camaro Cup, Lady Opel Cup och Historisk Racing. (Just denna tävling var den första tävling som jag såg som åskådare i Karlskoga. Jag minns att man kunde spela på förarna, precis som på en travbana på Moto-spel. Jag minns också att det regnade lite under dagen. Anm Bengt-Åce.) Anders Hultqvist tog starten från pole i Camaro Cup. Det blev trångt i första kurvan med lite incidenter som följd. Detta gav Hultqvist lite andrum och han kunde hålla undan och vinna före Kjelle Postis Johansson och Felix Dubrawski. Hultqvists seger var unik så till vida att han är den ende som har vunnit både i rallycross och racing på Gelleråsbanan! I Lady Corsa Cup stod Nettan Halldin i pole och hon ledde inledningsvis. Det var torrt när racet började, men så kom duggregnet. Detta passade Lillan Waern som vann före Kristina Larsson och Halldin. När Formel 4 rullade ut till start var det fortfarande lite duggregn i luften. Alla förare chansade på slicks, utom Ulf Johansson, som i stället valde regndäck. Chansningen kanske hade gått hem för Johansson, men i stället blev loppet avflaggat och omstartat två gånger och under tiden torkade banan upp helt och hållet
Lars Dahlberg vann före Hans Schöld och Magnus Berntsson. I det historiska racerloppet vann Tommy Brorsson överlägset före Björn Jansson och Jan Skoog.
Så till SSK-klasserna: SSK Klass 1 var vid den här tidpunkten i sin linda och den bestod nästan enbart av Volvo-bilar (som senare skulle bryta sig ut till en egen klass.) Den ende som inte körde Volvo var Jonas Johansson från Arvika, som körde en Peugeot 205 GTI. Johansson var snabbast på träningen, men i racet fick han stryk av Anders Johansson. Reine Carlsson kom trea. Georg Bakajev vann Yokohama Cup utan att anstränga sig före Kjell Blom och Karl-Erik Eriksson. Den enda spänningen i racet var en oljefläck som flera bilar kanade på. Dock lärde sig förarna snart var den fanns och kunde undvika den. Slutligen kördes Castrol Cup. Anders Dahlgren hade svårt att komma till rätta med den nya kurvan som ersatte Velodromkurvan (Järnkurvan, Ejes
). Dahlgren körde rakt fram ett par gånger och blev sedan uppkallad till tävlingsledningen där han fick en karta med den nya bansträckningen. Efter det hittade Dahlgren rätt och slutade tvåa i racet efter Stefan Pfister. Anders Dahg kom trea.
Bengt-Åce Gustavsson - www.racefoto.se