SSK Kinnekulle 1992
Kinnekulle Ring 1992-05-02 - 1992-05-03

Resultatlistor


Castrol Cup
  Startlista
  Race

Formel 4
  Startlista
  Race

Formel Ford 1600cc
  Startlista
  Kval
  Kvalheat
  Race

Lady Opel Cup
  Startlista
  Race

SSK Klass 1
  Startlista
  Race

Yokohama Cup
  Startlista
  Race



Antal tävlande: 100

Racerapport

SSK-premiär med fart

När SSK-serien säsongsstartade med race på hemmabanan Kinnekulle Ring, var det seriesegrarna från ifjol som tog hem två av de sex klasserna. Torbjörn Nordenström vann Castrol Cup och Kjell Andersson var återigen snabbast i Formel Ford. I Lady Opel Cup klev "Lillan" Waern upp ett snäpp och petade ner "Catta" Lindgren till andraplatsen. Nytt för i år var att man körde både tidsträning och kvalheat i alla klasser. Antalet varv hade också ökats.

Formel 4

Ulrik Gustavsson vann Formel 4 med en snittfart på nästan 142 km/tim på den kurviga och tekniskt krävande banan. Han var hela 24 sekunder före tvåan Lennart Pihlqvist. I år har Ulrik Gustavsson och norrmannen Ole Martin Lindum bildat ett team i Formel 4, med samma färger, sponsring och gemensamma mekaniker. I finalen slirade Ulrik Gustavsson till lite i starten och fick ett kast. Bort över startrakan var han sida vid sida med Pihlqvist. Ulrik hade som kvaletta bästa spår och tog täten in i första kurvan. Lindum var trea men tog sig snabbt upp som tvåa under första varvet. Gustavsson och Lindum körde sedan i par med sina gula Reynardbilar och drog ifrån till stor ledning. Rena defileringen. När fem av de 20 varven återstod dog plötsligt Lindums bil. En elkabel hade lossnat och Gustavsson blev ensam kvar i täten. Väl i mål visade det sig att Gustavsson tappat backspeglarna och hade ingen aning om vad som hänt bakom honom.

Klass 1

Joakim Carlsson från Floda körde klart fortast i kvalet med sin blåa Volvo. Han tog som väntat starten i tävlingen och var 30 sekunder före tvåan i mål. Enar Viktorsson höll andraplatsen i början men bröt när kamaxelremmen hoppade av. "Molle" Robertsson tog över andraplatsen. Bengt Pettersson i en högerstyrd Volvo var bara sjua i starten, men smög sig upp genom fältet och pressade sig förbi "Molle" på näst sista varvet. Pettersson drog ifrån till en klar andraplats men såg aldrig röken av Carlsson. - Det var en junior och två pensionärer på prispallen, kommenterade "Molle" vid prisutdelningen. Carlsson vann även finalen på Kinnekulle Ring ifjol.

Formel Ford

I Formel Ford höll man sina placeringar i täten. Samma ordning som i kvalet. De fem första i kvalheatet tog också täten i tävlingen. Kjell Andersson tog starten före Thomas Johansson, Nicke Blom, Thomas Rådmyr och Mikael Böhm. Det var mycket tätt mellan dessa fem men man höll sina positioner i toppen. Bara de tre första drog ifrån lite. In på sista varvet var det hårt om fjärdeplatsen mellan Rådmyr och Böhm. Rådmyr tjänade några meter på sista varvet och höll sin placering mellan Picko Trobergs två adepter Nicke Blom och Mikael Böhm. Christian Henriksson gjorde en fin uppkörning från 15:e och sista startspår och slutade sexa.

Castrol Cup

Stefan Pfister vann kvalheatet, dryga sekunden före Torbjörn Nordenström. Pfister hade pole position, men Nordenström tog starten. Frågan var när Pfister skulle åka förbi med sin trämålade Lotus Esprit. Pfister jagade hela tiden bakom Nordenströms Opel Manta. Ledaren gjorde inga misstag och satte nytt banrekord för klassen på femte varvet med 56 sekunder jämnt. På 15:e och sista varvet gjorde Pfister ett sista försök i utgången till målrakan. - Jag tog det lite lugnare i sista utgången för att hålla mitt spår. Jag visste att det skulle bli tufft ända in i mål, sade Nordenström. Dalums Anders Dahlgren missade starten fullständigt med alltför högt varv och var bland de sista i början. Anders bromsade ett hjul platt och hade slag i ratten hela tiden. Ändå lyckades han komma upp sig som trea med domnande och darriga händer. Hans son Mikael kör en likadan Mercedes 190 och tog hem sjundeplatsen.


Lady Opel

- Det gick bra denna helg. Det bara blidde så, sade segrarinnan "Lillan" Waern. "Lillan" tog starten och körde ifrån till en odiskutabel vinst. "Catta" var lika ohotad tvåa. Om tredje plats var det mer fight. Lngmarie Ernstson tog sista plats på pallen, tätt före Stini Larsson. Nettan Halldin blev femma en billängd före Kristina Larsson. I början var Kristina uppe som fyra och tappade alltså två placeringar.

Yokohama Cup

SSK:s till antalet största klass har bytt sulor och kör nu på Yokohamadäck. Annars är bilarna de samma - Opel, BMW, BMC, Volvo, Alfa Romeo, Ford, Toyota, Lancia och till och med en Renault Dauphine Gordini. Totalt 27 bilar kom till start. Georg Bakajev var kvaletta med sin BMW M3, Lennart Köhlers fjolårsbil. Köhler har i stället köpt "Nettan" Lindgrens grupp A-BMW. Bakajev spann förmycket i starten och kom igång som fyra. Ronnie Hermansson tog täten med sin lilla gula BMC Cooper, före Bengt Nilssons Opel Manta och Karl-Erik Erikssons svarta Amazon. Bakajev lyckades komma om Erikssons Amazon, men fick aldrig kontakt med de två i täten. Ronnie Hermanssons BMC gick fortare i kurvorna, medan Bengt Nilssons Opel var snabbare på långa rakan. Med tre varv kvar blev det skifte i täten. Orsaken var att Hermanssons små däck tog slut. På sista varvet minskades viltstammen på Kinnekulle. Bengt Nilsson prickade en hare med fronten. Också Ronnie Hermansson slog i haren lätt.

Jonny Persson

Design by Bloms IT