Västkustloppet Falkenberg 1952
Skreabanan 1952-07-19 - 1952-07-20

Resultatlistor


Formula 3 Midget 46-60
  Startlista
  Race

MC 125/175cc
  Startlista
  Kval
  Race

MC 350/500cc Juniorer
  Startlista
  Race

MC 350cc Internationell
  Startlista
  Kval
  Race

MC 500cc Internationell
  Startlista
  Kval
  Race



Antal tävlande: 93

Racerapport

Söndagen den 20 juli 1952 var det så dags för invigning och första tävlingen på Skreabanan. Klockan 12.30 avlystes de berörda vägarna. Klockan 13 hölls officiella invigningen och kl. 13.15 flaggades den första tävlingsklassen i väg. Det var klassen MC 125-175cc som inledde.

TT-Alliansen hade inbjudit en av förkrigets stora internationella TT-förare som rådgivare, och starter, nämligen Rolf Gürlich, Göteborg.
Den historiske vinnaren i allra första Västkustloppets första tävlingsklass blev stockholmaren Henry Bohlin, som gick under smeknamnet "Lill-Orsa". Han tävlade för Taxinge MK på en Puch 125cc i klassen 125-175cc.

Sammanlagt tävlade fem klasser, fyra MC-klasser och så midgetbilar. Klasserna var följande 1952: Klass MC 125-175cc, 350cc, 350cc + 500cc (för nybörjare), 500cc (huvudklass) och Midgetbilar.

Tävlingen blev en succé och Falkenbergs MK fick mycket beröm av såväl förare som den tillresta sommarpubliken och i media. Enda kritiken mot banan var att kurvorna inte hade tillräckligt bra grepp. Förarna kom i hög hastighet in i de skarpa kurvorna och det hårda gruset gav inte tillräckligt fäste. Men annars var det idel beröm för Skreabanans beskaffenhet.
Hallandsposten skrev efter premiärtävlingen:

"Västkustloppet - stor propaganda för motorsport". Tidningarna berättade dagen efter att tävlingarna sågs av cirka 35 000 åskådare. Siffran var nog en bedömning för efter tävlingen redovisade TT-Alliansen 22 000 betalande åskådare.
Med tanke på publikområdets storlek kan faktiskt båda siffrorna vara sanna. Det var nämligen näst intill omöjligt att kontrollera hela ytterområdet, även om arrangören givetvis försökte.

Henry Bohlin, Taxinge MK, blev alltså den allra förste vinnaren i det allra första Västkustloppet. Men "Lill-Orsa" tävlade i en av de mindre MC-klasserna. Huvudklassen hette 500cc, och här återfanns bland annat en rutinerad dansk världsstjärna, Svend Aage Sörensen. Han var utan tvekan favorit till segern i stora klassen, men så blev det inte. Söderkisen Olle Nygren, som tävlade för SMK Östgöta, mest känd under namnet "Varg-Olle", gav inte bara Sörensen en tuff match, utan kunde gå ifrån och vinna. "Varg-Olle" var en bländande förare oavsett vilken motorcykeldisciplin han ställde upp i. I första
Västkustloppet satte "Varg-Olle" också det första totala banrekordet på Skreabanan med sina 1.58,1, vilket gör en snittfart på 132 km/tim. Olle Nygren är, för övrigt, årsbarn med Falkenbergs MK, alltså född 1929.

Mellanklassen, 350cc, vanns av en förhandsfavorit, Hans Danielsson, Motala, guldsmed till yrket och mycket populär hos publiken.

Publiken 1952 följde också med stort intresse midgetklassen. Midget var små formelbilar med motorcykelmotorer, som ofta tävlade i mc-arrangemang såväl på långa banor, som på 1000-meters sandbanor och på is. Midget, som utvecklades i Storbritannien och Sverige, är också föregångare till senare tiders Formel 3.
Den här sommarsöndagen i Skrea följde publiken med stort intresse engelsmannen Rodney Nuckey och finländaren Curt Lincoln. Den rutinerade engelsmannen vann tävlingen, trots att han faktiskt varit ute och vänt i ett potatisland! Lincoln kom "bara" fyra, men finländaren skulle komma att bli en av Västkustloppets allra framgångsrikaste förare.

Design by Bloms IT