RHK-Final Ring Knutstorp 1993
Ring Knutstorp 1993-09-11 - 1993-09-11

Resultatlistor


Classic Formula
  Race

Formel Äldre
  Race

GT/GTS -1965
  Kval
  Race

GTN
  Kval
  Race

Standard-1965
  Kval
  Race



Antal tävlande: 52

Racerapport

Säsongsfinal på Ring Knutstorp

Efter diverse tveksamheter blev det till slut Ring Knutstorp och Hyllinge MS/RHK som stod som värd för sjätte och sista deltävlingen i årets nationella serie för historiska racerbilar.

Det var förmodligen den blötaste tävlingen i år. Regnet stod som spön i backen hela dagen. Tio bilar kom till start i heatet för de nationella GT-bilarna. Olof Wijk visade upp sin Lola T380, en äkta Le Mans-prototyp och körde till sig andra träningstid, dryga sekunden efter Pekka Nyströms Corvette. I racet tog Nyström starten före Wijk och Tomas Halls Mini Marcos. Efter ett par varv gick dock Henrik Hansson upp på tredjeplatsen, en position han så småningom fick släppa till Bengt-Åke Bengtssons Lotus Seven. Kampen om segern kom att stå mellan Wijk och Nyström där Wijk slutligen kunde vinna knappa sekunden före Nyströms limegula Corvette. Tredjeplatsen i heatet togs av Bengt-Åke Bengtsson, följd av segraren i klassen upp till 1300cc, Henrik Hansson i en Mini Marcos.

I heatet för GT-vagnar upp till 1965 fanns 14 bilar på plats. Suveränen i detta heat, Thomas Henrysson, kör en Lotus Elan av årgång 1965 i klassen -F, dvs bilar mellan 1962 och 1965, 1300-1600cc. På träningen var Thomas endast tre sekunder före Per Rosendahl som körde en Porsche 356 i den äldre E-klassen för bilar med samma cylindervolym som Henryssons. Inledningen på det blöta racet blev något dramatisk. Starten togs snyggt av Rosendahl i Porschen före Haegermarks GTP-Marcos och Erik Cyrus F-Alfa. I första böjen efter start och målrakan krokade Cyrus och Haegermark ihop, samtliga inblandade kunde dock fortsätta. Strax efter vaknade Henrysson till liv igen och efter tredje varvet var han uppe i ledning som han sedan drygade ut. Efter honom kom sedan Rosendahl, Haegermark och Cyrus med jämna mellanrum. Henrysson hade 40 sekunder tillgodo på tvåan!

STANDARDBILAR

Det var förhållandevis bra startfält bland standardvagnarna, 14 stycken. Denna gång dominerades startfältet av bilar i cylindervolymsklassen över1300cc. På träningen var Lars-Åke Nilsson snabbast, med sin Lotus Cortina, halvsekunden före Michael Hoffstedt i Ellemann-Jakobsens opolerade Amazon. Starten togs av Nilsson före Hoffstedt och Lindberg. Bakifrån avancerade lsraelsson förbi Grimborg, som missade starten. Hoffstedt fick sedan mestadels följa racet via backspegeln, med undantag för Lars-Åke Nilsson som höll ledningen tills ett par varv återstod. Då satte Amazonföraren in stöten efter Litoböjen och tog täten igen.

FORMEL

Trots endast sju bilar i klassen för yngre formelbilar gav inledningen på detta heat fin och tät racing. Starten togs av Mats Linde i en Merlyn före Glenn Anderssons Lotus och Bo Stranders Hawke. Andersson gjorde direkt efter start en snygg sen inbromsning och passerade Linde. Varvet efter sågs ytterligare en snygg sen inbromsning då Peo Söderberg passerade Linde varpå denne snurrade i kurvan efter långa rakan. Så småningom kunde Strander passera Söderberg och ta andraplatsen som han höll i mål. Segrade gjorde Andersson i sin Lotus.

De äldre formelbilarna var 18 till antalet. Träningssnabbast bland Formel Vee-ekipagen och totalt var Lars Åkesson före Sven-Erik Hedman och Åke Lindh. Bland Midgetbilarna var Peter Kumlin snabbast och hade en total femte tid i heatet, fem sekunder efter bästa FV-bil. Inte dåligt. FV-suveränen Nick Tammemägi gillade uppenbarligen inte det blöta underlaget och hade inte bättre än sjätte tid i klassen. I racet höll det inte riktigt för Åkesson som hade pole position. Han fick nöja sig med andraplatsen efter Åke Lind. Midgetåkaren Peter Kumlin gjorde en fantomkörning i halkan och körde in på en total femteplats i heatet före klasskollegan Lars Hågeman i en Swebe som tog sjätteplatsen totalt. Kumlin tog alltså klassegern före Midgetåkarna medan Lindh vann Formel Vee. För racinghistorikerna är säsongen härmed avslutad. För de som restaurerar "nya" racerbilar gäller det att se upp. Betydande förändringar genomförs i regelverket Appendix K till säsongen 1994. RHK och SBF bör inom en inte alltför snar framtid tolka det nya reglementet. IB återkommer i ämnet.

MICHAEL HOFFSTEDT

Design by Bloms IT