Antal tävlande: 139
SSK-final - Oväntad seger för Frykås Anglia
RACING - Efter en mastig säsong avslutades SSK-serien på Kinnekulle Ring den 18 september. Arrangörerna drog vinstlott när det gäller vädret. Det var strålande sol runt den knixiga Kinnekulleslingan. Synd bara att evenemanget inte annonserades ut bättre, nu fanns det bara ett begränsat antal entusiaster kring banan.
CASTROL CUP
Castrol Cup står sig fortfarande och till finaltävlingen kom 14 bilar till start. Säsongsdebutanten Jan Ellemann-Jakobsen dök upp med sin nypreparerade Volvo Turbo, som ännu inte var utsorterad. Träningssnabbast var Mikael Dahlgren före pappa Anders, båda i snabba Mercedes 190. Härefter kom Georg Bakajev i BMW tätt följd av SSK-veteranen, den gamla trotjänaren, Leif Frykås i sin Ford Anglia. Racet blev som ingen förväntat sig. Skjuten som ur en kanon kom Svein Kristiansen, också han i en Anglia, och tog täten före Sören Tryggs Alfa Romeo och Frykås Anglia. Efter något varv satte Frykås in en stöt på Trygg och plötsligt låg två Anglior i täten! Kampen var stenhård mellan dem allt medan Dahlgrenarnas Mercedesbilar började avancera bakifrån. Frykås var på bettet och avancerade till ledning före Kristiansen. I detta läge hände det som Frykås minst av allt önskade sig. Spoilern lossnade och drogs halvvägs in under bilen! Nu väntade sig alla, som sett far och son Dahlgren passera Kristiansen, att det var kört för Frykås. Men icke. Frykås körde för allt vad tygen höll och plötsligt fick Anders Dahlgren problem med sin Mercedes, förmodligen något med kopplingen och stannade i TV-kurvan. Frykås hade en liten ledning till Mikael Dahlgren, som han höll in i mål med några tiondelar till godo. Svein Kristiansen tog tredjeplatsen med sin Anglia, tätt följd av Bakajevs BMW. I depån var det stort jubel i det göteborgska Frykåsteamet där far och son Frykås sken i kapp med solen. Eller som Leif uttryckte det. - Äntligen! Efter 18 år lossnade det och blev seger! I Castrol Cup tog Mikael Dahlgren totalsegern före pappa Anders.
KLASS 1
I SSK´s klass 1 - Volvo Original hade Eric Persson, Citroën, bästa träningstid några tiondelar före Anders Sniffen Johansson i en Volvo 242. Ledaren i klassen, Jonas Johansson, hade fjärde tid, en sekund efter Persson. När starten gick för det 21 bilar stora fältet var det Sniffen som gick loss före Perssons Citroën. Sedan blev det tuffa tag. Persson snurrade medan klassledaren Jonas Johansson kraschade i vänsterböjen ut från Kvarnkurvan och blev stående. Persson halkade nedåt en bra bit men påbörjade uppkörning bakifrån. Detta medan Sniffen hade en stenhård fight med Claes Jarl om täten, en fight som varade hela loppet igenom. Persson fick ge upp efter fem varv med sjuk bil. Bra kamp var det sedan om tredje och fjärde positionerna mellan Volvo-förarna Erik Fredholm och Niclas Bengtsson, en kamp som Fredholm avgjorde till sin fördel. Totalt blev Jonas Johansson seriesegrare endast två poäng efter dagens segerherre, Anders Sniffen Johansson.
FORMEL 4
Formel 4 hade magert startfält med ynka fem bilar. Ole Martin Lindum var träningssnabbast men när starten gick fick Hasse Schöld till en kanonstart och tog ledningen som han höll ett tag. Till slut blev dock trycket för hårt bakifrån och det blev Lindum som tog täten och vann klart före seriens totalsegrare Ulrik Gustavsson. Schöld bröt efter två varv. Alla fem i det lilla heatet visade prov på snabb och snygg racing.
YOKOHAMA CUP
Breddklassen Yokohama Cup bjuder alltid på mycket bilar och tät racing med många olika bilmärken. Så även denna gång. Säsongens suverän, Georg Bakajev med sin BMW, hade inför Kinnekulletävlingen fem segrar och jagade nu sin sjätte triumf och totalsegern i klassen. Träningssnabbast var han också denna gång före ärkerivalen Bengt Nilsson och Roger Ekman, båda i Opel. I racet hade Bakajev inga problem att ta ledningen och hålla den loppet igenom. Bakom honom var det länge en tuff fight om positionerna två till fem. Efter start var ställningen: Nilsson, Amazonåkaren Eriksson, Ekmans Opel samt Bylunds Volvo 240. Eriksson fick så småningom ge sig för Ekmans Opel, men höll fjärdeplatsen i mål med den svarta Amazonen. Opel-förarna Nilsson och Ekman hade en mycket snygg och tät fight ända in i mål där Nilsson hade sex tiondelar till godo!
FF JUNIOR
Formel Ford Junior samlade nio förare och överraskande hade falkenbergaren Fredrik Larsson pole position före Kalle Lindfors. Ledaren i serien, Pontus Mörth, hade inte bättre än femte tid. Starten i racet togs av Lindfors före Larsson och Thomas Schie. Härefter följde Tobias Lindström och Mörth. Gänget visade hög klass och tätare racing fick man leta efter. Efter ett tag kunde Larsson, med en snygg manöver, passera Lindfors och ta ledningen som han sedan inte släppte. Andraplatsen togs av Lindfors följd av Schie medan klassens totalsegrare blev Pontus Mörth.
LADY OPEL
Lady Opel Cup samlade bara tio bilar till ett heat där de sex snabbaste låg inom samma sekund. Snabbast denna gång var "Nettan" Halldin följd av Elisabeth Nilsson. Starten togs av Nilsson före Halldin medan Ingmarie Ernstsson blev avträngd på första varvet och fick bryta. Tredjepositionen blev en kamp mellan Annika Flink och Marie Rönn där Flink så småningom åkte av banan och halkade ned i fältet. Rönn åkte fort och satte bästa varvtid i jakten på andraplatsen. Sedan "Nettan" Halldin passerat Nilsson och befäst enklar ledning, som hon aldrig släppte, kom kampen om andraplatsen att bli mest intressant. Trots att Rönn tog i så det knakade nådde hon inte riktigt fram till Nilsson som slutligen tog silverplatsen. "Nettan" Halldin kunde nöjt konstatera att hon totalsegrat i cupen.
FORMEL FORD
Formel Ford var klent med endast åtta bilar. Thomas Rådmyr hade pole position fyra tiondelar före Tobias Andersson. Det blev också Rådmyr som gick loss i täten och säkert kunde vinna. Rådmyr hade dock en kvintett bakom sig som gav allt för att köra om övriga medaljplatser. Efter att länge ha haft andraplatsen fick Yngve Sällqvist slutligen släppa fram Andersson till andraplatsen halvsekunden före Sällqvist. Andersson passade också på att sätta bästa varvtid. Slutlig seriesegrare blev Kjell Andersson.
RENAUL T 5 JUNIOR
Renault 5-juniorerna var endast åtta stycken. Patric Carlsson hade pole position och kunde vinna utan större problem före Henrik Sirath och Patrik Ernstsson. Carlsson passade också på att sätta bästa varvtid under racet.
MICHAEL HOFFSTEDT