År 1922 fick Sverige äntligen en riktig hastighetstävling för bilar! Premiären hölls den 12 februari på Gärdet i Stockholm och arrangör var KAK. Trots vinterklimat hade man lyckats ordna en 2.600 m lång bana med närapå sommaregenskaper. En av de värsta kurvorna fanns där Fältöversten ligger idag.
Tidigare hastighetslopp hade körts på raka isbanor, med högst ett par bilar samtidigt på banan, och som därför inte var så roliga för publiken. Nu var det istället fler tävlingsbilar som jagade varann varv efter varv. Naturligtvis mera spännande både för publik och förare! Och åskådare i stort antal kom denna soliga vintersöndag, trots att det samtidigt var bandylandskamp på Stadion och backhoppning vid Fiskartorpet. Ingen mindre än Gustaf V och flera andra kungligheter tog tillfället att få vara med på Gärdet vid premiären, som enligt både deltagare och publik blev en succè, mycket tack vare olika myndigheters tillmötesgående. 29 bilar i sju olika klasser deltog, från de minsta européerna till de största amerikanarna. Mest rafflande var loppet i stora racerklassen. Där deltog förstås den snabbaste bilen, en bångstyrig Minerva som kördes av den på sin tid kände bildirektören Hans Osterman. För att locka åskådare hade tävlingsbilarna körts i kortege genom Stockholm.