Full pott för Sundahl i mästerlig start i Porsche Carrera Cup Scandinavia
Lukas Sundahl har gjort det igen kört till sig maximala poäng i en premiärhelg i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Han gjorde det i Falkenberg i fjol och önskereprisen kom på Ring Knutstorp under lördagen. Den regerande mästaren vann inte bara båda premiärracen i mästerskapet. Med dubbla pole positions och snabbaste varv i båda racen såg han dessutom med att få med sig fyra extrapoäng hem till Växjö. Det här var väl rätt bra. En perfekt start på säsongen, konstaterade han efteråt.
Lukas Sundahl, som jagar sin fjärde titel i Porsche Carrera Cup Scandinavia, vann båda premiärracen från pole position. I det första utmanades han av Pontus Fredricsson men efter en tajt första kurva kom ändå Sundahl ut i ledning.
Den behöll han hela vägen in i mål. Fredricsson blev tvåa och Hugo Andersson lyckades knipa tredjeplatsen trots att han med kraftig överstyrning på bilen uppvaktades hårt av både Edvin Hellsten och Emil Persson mot slutet.
I det andra heatet var det Hampus Ericsson som delade första startled med Lukas Sundahl, men inte heller han lyckades ta sig om. Ericsson fick inte till någon perfekt start och det utnyttjade Emil Persson som lyckades ta sig förbi. På det elfte varvet kontrade Ericsson emellertid och behöll sedan andraplatsen ända in i mål. Men väl där blev han av med den. Ericsson bestraffades med fem sekunders tidstillägg för att ha kört utanför banan och föll till sjätte plats, samma placering som han hade i race ett. Domslutet blev omdiskuterat och Ericssons team lämnade in en protest. Den avslogs.
I stället för Ericsson blev Emil Persson tvåa och Hugo Andersson körde till sig en ny tredjeplats.
Jag är nöjd. En bra mycket starkare start än förra året, sa en glad Andersson, som med dubbla 17-poängare är tvåa bakom Sundahl i mästerskapstabellen efter premiären.
Det kommer bli svårt att rå på honom, men fortsätter göra allt vi kan, säger Andersson.
Emil Persson, som gjorde sin andra deltävling i Porsche Carrera Cup Scandinavia, var självklart också belåten med öppningen på mästerskapet.
Femma och tvåa. Jag är nöjd, målet var att ta så många poäng som möjligt, säger Persson, som bara är två poäng efter Andersson i tabellen.
Målet att få kliva upp på pallen hade även Edvin Hellsten. Göteborgaren var nära i båda racen, men fick nöja sig med fjärde och femte plats. Det är ett facit som räcker till fjärde plats i mästerskapet inför den andra deltävlingen som avgörs i Anderstorp 18-19 juni.
Porsche Sveriges gästbil kördes under premiärhelgen av Fredrik Ekblom. Den trefaldige STCC-mästaren bjöds på en tuff comeback. Sjunde plats i det första heatet följde han emellertid upp med en fjärdeplats i det andra där han bjöd på ett par fina omkörningar.
I Masters Cup, klassen för förare över 40 år, delade Christoffer Bergström och Thomas Karlsson på de båda segrarna och andraplatserna. Prins Carl Philip var trea i det första heatet, men tvingades bryta det andra där Krister Andero fick kliva upp på pallen i stället.
Dubbelseger till Hampus Rydman i premiären
Pole position och seger i båda loppen. Säsongen kunde knappast börjat bättre för trefaldige mästaren Hampus Rydman när Ginetta GT5 Challenge hade premiär på Ring Knutstorp. Men en bit bakom suveränen var det desto jämnare med en handfull förare som kämpade om de resterande platserna på prispallen.
Andreas Lundin överraskade på kvalet genom att vara näst snabbast på det blöta underlaget. Till lördagen torkade det upp och Peter Wiborg tog sig upp till andraplatsen med Lundin och Jesper Ramsberg närmast. Efter en utflykt utanför banan tappade Ramsberg kontakten och fick även släppa fram Kevin Blomberg, som efter en svag inledning gjorde en fin uppkörning till fjärde plats. Lundin skuggade Wiborg och var bara tiondelar efter i mål. Niklas Kristiansson slutade sjua, en bit efter sonen Alexzander, och visade sig vara överlägsen i nya Senior-klassen.
I Race 2 kontrollerade Rydman tävlingen från start till mål, men bakom honom var det mer händelserikt. Trion Lundin, Wiborg och Ramsberg fajtades om två placeringar på pallen, en kamp som kom av sig då första heatets tvåa Peter Wiborg åkte av i banans snabbaste kurva. Efter några varv bakom säkerhetsbilen gjorde ett samlat fält upp om platserna bakom Rydman. Andreas Lundin höll undan för Jesper Ramsberg medan Alexzander Kristiansson uppvaktades där bakom av Kevin Blomberg och Douglas Dahlström. En varvning alldeles i slutet av tävlingen kom att avgöra den kampen. Kristiansson krokade ihop när han skulle köra om, varvid de båda jägarna kunde passera. Pappa Niklas Kristiansson slutade åter sjua och var på nytt bäste Senior. Oscar Löfqvist körde in som åtta tätt följd av Kari Mäkinen och Roger Joleby.
I sammandraget tar Hampus Rydman med sig full utdelning inför nästa tävlingshelg på Kinnekulle Ring 5-6 juni. Andreas Lundin följer närmast och är dessutom ledare i Junior-RM. Kevin Blomberg och Jesper Ramsberg delar tredjeplatsen. I Seniorklassen leder Niklas Kristiansson före Roger Joleby och Johan Thunholm. Cavaleno Racing med förarna Kevin Blomberg och Jesper Ramsberg samlade flest poäng bland teamen.
Lyckad premiär för Porsche Sprint Challenge Scandinavia
21 bilar kom till start i den historiska premiären i Porsche Sprint Challenge Scandinavia. Förhandstippade Marcus Annervi levde upp till högt ställda förväntningar och tog en dubbelseger från pole position på Ring Knutstorp. Jag är helnöjd, både med min egen och hela teamets insats, sa Annervi vars förarkollegor i Race Team Gelleråsen by AFR också vände hemåt från Skåne med fina placeringar i bagaget.
Marcus Annervi dominerade premiären från det andra officiella testet till målgång i det avslutande heatet. 24-åringen från Halmstad var överlägsen i kvalet (sekunden före närmaste konkurrent och den ende i hela startfältet som noterades för varvtider under minuten) och vann båda racen från pole position.
I det första heatet, som inleddes på upptorkande bana, lämnade han konkurrenterna bakom sig direkt och lyckades, trots flera varvningar, vinna med över tio sekunders marginal.
I det andra heatet uppvaktades Annervi av Fredrik Danner in i den första kurvan. Danner bromsade på sig, men trots plåtkontakt kunde båda hålla sig kvar på banan och Annervi öppnade därefter upp en lucka bakåt. Den försvann emellertid helt när säkerhetsbil kallades ut sedan Ronnie Gustafsson och Micael Ljungström kolliderat och åkt av på det femte varvet. I omstarten sex varv senare var det emellertid ingen som kunde hänga med Annervi. Han gled ifrån till en ny, säker seger.
Självklart är jag jättenöjd med min egen insats, men egentligen tycker jag alla i mästerskapet ska vara nöjda med premiären. Vi var många bilar, levererade bra race vilket gjorde att TV-produktionen, YouTube-sändningen av det andra heatet, blev riktigt bra, säger Annervi, som toppar mästerskapstabellen med maximala 54 poäng.
Tvåa är Fredrik Danner som från tredje startruta lyckades bli tvåa i båda racen. Oväntat? Inte direkt, men många trodde kanske att kvaltvåan Per Ploppen Andersson skulle vara den förare i Eken Motorsport som i första hand skulle utmana Annervi. Men från sitt ytterspår hamnade Andersson långt ut i den första kurvan i båda racen. Det blev en tredjeplats i det inledande heatet, men i det andra fick Andersson nöja sig med att ta målflagg som sexa.
Med det var han inte jättenöjd såklart. Glädjen i hos Danner gick däremot inte att ta miste på.
Vilken helg! Helt slut men kul med dubbla andraplatser, skrev han på Facebook.
I nästa mening gav han tydliga besked om att han siktar ännu högre upp i prislistorna.
Nu måste man lära sig köra bil på riktigt så man har en chans att slå Marcus Annervi på näsan framöver.
Ingressvis hyllade Marcus Annervi med all rätt Race Team Gelleråsen by AFR och hans förarkollegor.
Alla fyra var med i toppen i det andra racet där vi var etta, trea, fyra och femma. Jättebra, men man vill alltid ha mer, säger Annervi som tidigare sagt att han siktar på att teamet vid något tillfälle under säsongen ska ta de fyra främsta placeringarna i minst ett race.
Förutom Annervi var det Gustav Bard i Gelleråsen-teamet som fick kliva upp på prispallen. Han blev trea i det andra heatet sedan han lyckats ta sig om teamkompisen Kenneth Ahnelöv efter omstarten.
Anhelöv blev femma och fyra, Markus Lönnroth fyra och femma i de båda heaten. En synnerligen start prestation av teamet.
Race Team Gelleråsen by AFR och Eken Motorsport dominerade i toppen i premiären. Närmast att hota var Janne Gustavsson i Stenhaga Motorsport. Den tidigare toppföraren i Clio Cup såg ut att tända till lite extra när det blev tävling och höjde sig ett snäpp jämfört med vårens tester. Gustavsson blev sexa och sjua och det hårdsatsande västgötateamet med totalt sju bilar i mästerskapet fick med sig ytterligare tre förare bland de tio främsta. Svante Andersson blev just tionde man i det inledande heatet och i det andra styrde Ludwig Ellhage in på sjunde plats och Martin Söderberg på tionde.
Platser bland de tio främsta i premiären blev det även för Ronnie Gustavsson, Gustav Bergström, Thomas Tedenström och Martin Söderberg.