SSK & RHK Festivalen Kinnekulle 1997
Kinnekulle Ring 1997-08-16 - 1997-08-17

Resultatlistor


Classic Formula
  Startlista
  Kval
  Race

Etab Data Cup
  Startlista
  Kval
  Race

Formel Äldre
  Startlista
  Kval
  Race

GT/GTS -1965
  Startlista
  Kval
  Race

Renault 5 Junior
  Startlista
  Kval
  Race

SSK Klass 1
  Startlista
  Kval
  Race

Standard-1965
  Startlista
  Kval
  Race

STD & GT/GTS 1966-1990
  Startlista
  Kval
  Race

Superkart
  Startlista
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Volvo Original Cup
  Startlista
  Kval
  Race

Yokohama Cup
  Startlista
  Kval
  B-Final
  A-Final



Antal tävlande: 266

Racerapport

Publikfriande poängjakter i SSK-festivalen på Kinnekulle

SSK-festival. Ännu ett stort motorsportarrangemang på Kinnekulle Ring med fem klasser i SSK-serien, historisk racing och NM i Superkart. Omkring 2 000 åskådare var arrangörsklubben ganska nöjd med. Magnus Karlssons hemmaseger i Yokohama Cup, Eric Perssons snygga körning i Etab Data och Bobo Westmans seger i NM, var tre av dagenshöjdare.
Etab Data Cup

I Etab Data Cup tog Eric Persson sin andra seger för året. Hans "Z" Berglund har tidigare vunnit samtliga tre deltävlingar på Kinnekulle Ring och siktade på sin fjärde. Redan efter träningen förstod man att det skulle bli hårt. Persson var snabbast, en hundradel före Jan Walter och sex hundradelar före Berglund. Torbjörn Nordenström hade sjunde tid med sin Turbo-Manta, men kom inte till start. Persson gjorde en helt perfekt start och ryckte till sig en lucka, före Walter, Berglund och Villy Zielinsky. Därefter följde Håkan Malmborgs Mercedes. Efter ett par varv var Perssons lucka minskad, men Berglund hade lite svårt att bara koncentrera sig framåt, då Walter lurade tätt bakom.

Om sjätte plats var det tuff körning hela tiden, mellan Georg Bakajev och Mikael Dahlgren. Bakajev var snabbare på rakorna. Dahlgren saknade lite ork i maskineriet, men tog sig ikapp i svängarna. Ut på fjärde varvet pressade sig Dahlgren förbi, men Bakajev tog snabbt tillbaka sjätteplatsen igen. På åttonde varvet blev det lätt närkontakt. Dahlgren puffade till Bakajev, som snurrade. Dahlgren fortsatte, men blev senare utesluten för ojuste körning.

I täten hårdnade det också till. Persson höll kallt undan, men ut på sista varvet blev det skifte på andra plats. Berglund var stressad och missade en växel. Walter smet förbi och Berglund orkade aldrig kontra. Mot slutet tog Håkan Malmborg in på fyran Zielinsky, men fick aldrig riktigt häng. Med sin nollpoängare förlorade Mikael Dahlgren sin ledning i cupen. Nu är det fem förare inom sju poäng. Tomas Nyström leder, en poäng före Berglund och fyra före Dahlgren.

Yokohama Cup

I Yokohama Cup blev det en härlig hemmaseger för Magnus Karlsson. På träningen körde han till sig femte pole position för året. Svåraste konkurrenten och BMW-kollegan Fredrik Nilsson var tvåa igen och Reine Bergström överraskade som trea med· sin Peugeot 205. Senast på Kinnekulle Ring small det mellan Karlsson och Nilsson, men nu hände inget dramatiskt i svängen efter startrakan. Magnus Karlsson gick ut stenhårt, bromsade senast innan kvarnkurvan och skapade sig en lucka direkt, före Fredrik Nilsson, Enar Viktorsson och Hans Warberg.

Roger Ekman var tillbaka i klassen, efter svårigheter i Etab Data och började som femma. Reine Bergström försvann efter ett varv, liksom träningssjuan Göran Carlström. På andra varvet åkte Tommy Nygren av på ett farligt ställe och· pacecar kom ut och samlade in fältet. Karlssons försprång försvann. När fältet släpptes behöll Magnus täten, men stördes av att motorhuven började lyfta i ett hörn, då ett fäste spruckit. Trots orosmomentet och ökat luftmotstånd, höll Magnus undan för Fredrik. Roger Ekman tog sig upp som fyra, tätt bakom Viktorsson. Båda fick sedan se sig omkörda av Hans Warberg.

Viktorssons Opel Manta mattades och började ryka allt mera. På näst sista varvet blev det totalras och han styrde av i ett stort rökmoln. Magnus Karlsson tog sin första seger på hemmabanan, med en allt mera fladdrande huv, nästan två sekunder före Fredrik Nilsson. Roger Ekman hade bra häng på tredjeplatsen, men lyckade inte spräcka BMW-trippeln. - Hemskt skönt att vinna på hemmabanan, men jag var skiträdd att huven skulle lossna. Härligt att de inte plockade in mig med teknisk flagg, sade Magnus. Segern gav viktiga poäng. Med ett bra resultat i Kanonloppet sista helgen i augusti kan Magnus bädda inför finalen på Kinnekulle Ring 21 september.

Klass 1

I Klass 1 överraskade Krister Karlsson. Det var som vanligt hårt mellan denne närking i en Suzuki Swift och värmlänningen Kalle Kallin i en VW Golf. På tidskvalet skiljde det bara en hundradel till Kalles fördel. Christina Lundberg var trea och tiondelen långsammare. Niclas Bengtsson var tillbaka efter tidigare problem och var fyra med bara en tidkörning. Kalle tog starten, tätt följd av Karlsson, Christina Lundberg, Bengtsson och Kjell Holgersson. Kalle ledde med liten marginal, men så kom gulflagg upp på andra varvet. Debutanten Thomas Andersson från Hyllinge hade rullat med sin Opel Kadett. Vid omstarten var Kalle inte riktigt med.

- Jag hade fel varvtal och bilen satte i halsen, sade Kallin. Karlsson stack förbi precis när grönflagg kom upp. Kallin jagade sedan hårt och var på Karlsson lätt ett par gånger, men kom aldrig förbi. Christina Lundberg hade en relativt lugn resa som trea. Bengtsson och Holgersson körde hårt om fjärde plats. Jan-Erik Creutzer höll sjätteplatsen, men fick norrmannen Henrik Persson nära inpå sig mot slutet. Längre bak var det trångt om platserna tolv till sjutton, med sex bilar i mål inom två och en halv sekund. Klungkampen vanns av Jan Larsson, före Anders Kjellberg. Kalle Kallin behåller ledningen i serien. Med 118 poäng är han bäst av alla i SSK:s serier och är hela 19 poäng före Krister Karlsson.

Renault 5 Junior

I Renault 5 Junior tog den omöjliga norrmannen Anton J Jensen sin sjätte seger för året. De norska vännerna var i topp redan på träningen. Anton körde bara ett tidspass och hade pole före Kim Gunbjörnsen. Kim tog starten före Anton och de skaffade sig en lucka före svensktrion Kristoffer Lundström, Marcus Ekström och Niklas Lassbo.
På andra varvet rullade Tobias Jonasson i kvarnkurvan. Kim tog täten igen i omstarten. Jensen och Lundström var jämsides. Efter ett varv ledde Kim klart, före klungan med Jensen, Lundström, Lassbo och Morten lngvaldsen. Efter två varv tog Jensen över ledningen före Gunbjörnsen, Lundström och Lassbo. När lngvaldsen och Ekström snurrade i utgången till rakan, fick övriga ett stort avstånd fram till tätkvartetten. Ekström kom tillbaka starkt efter snurrningen och körde upp sig som femma, men var hela startrakan efter fyran Lassbo.

Köpings Johan Landegren vann den stora klungstriden och knep sjätteplatsen före klubbkompisen Johan Persson. Mattias Widar var uppe som femma, men tappade några placeringar på slutet och blev åtta. Jensen har nu vunnit sex av sju deltävlingar. Enda missen är motorraset i Falkenberg. Bara ett nytt haveri kan stoppa slutsegern. Med sex tävlingar räknade är Anton 15 poäng före Kim och 16 före Kristoffer.

Volvo Original Cup

Efter fyra andraplatser och en tredje, ledde Benno Andreasson Volvo Original Cup och var mycket sugen på första segern. På tidskvalet var Göran Wickström snabbast på 67,61, följd av den vana tvåan Benno Andreasson 67,74 med sin Shellbymålade 262 C. Benno gjorde en kanonstart och tog täten före ett helt koppel med Göran Wickström, Reine Carlsson, Thomas Nilsson, Mikael Gunnarsson, Anders Larsson och Anders Manley. Inte precis några dunungar att tas med. Hela Volvogänget skötte sig perfekt på första varvet. In på varv två rullade Nils Jönsson på innern efter bron. Pacecaren kom ut och körde mycket sakta under bärgningen.

När allt var klart för race igen, fortsatte Benno mycket långsamt, drog sedan iväg för fullt och överraskade efterföljarna. Benno fick en skön lucka. Bakom körde en kvartett, med Wickström, Reine Carlsson, Thomas Nilsson och Mikael Gunnarsson, mycket hårt om andraplatsen. Konstigt nog höll de sina placeringar. Anders Larsson toppade andra klungan, före Anders Manley och Jonas Karlsson. Mot slutet hakade också Roger Rudenbrandt och Peter Karlsson på. - Gott med seger. Jag vann ju egentligen också på Mantorp, men det räknas inte. - Egentligen är det Sverigeserien som gäller. Där låg jag trea efter Gunnarsson och Wickström inför helgens race. - SSK:s serie har jag faktiskt inte tänkt så mycket på, meddelade en mycket glad Benno Andreasson

En titel som Bobo har kämpat för i 15 år

NM och SSK i Superkart

NM i Superkart är ett tufft och fartfyllt mästerskap, som avgörs i en enda tävling. Ett varv runt Kinnekulle Ring, 2073 meter, klarar de bästa på under 51 sekunder (snabbare än STCC). Det ger en snittfart på drygt 143 km/tim på den kurviga och tekniskt krävande banan. Som fortast går det 220 km/tim i slutet av rakan.

Tre tidigare mästare fanns på plats, 1993-års mästare Poul V. Petersen, 1995-års mästare Mats Österberg och regerande mästaren Torgeir Kleppe fra Norge. Redan på förmiddagens förfinal som "bara" gällde startpositionerna i den riktiga finalen, blev det onödigt hårt. Mats Österberg ledde, tätt följd av Torgeir Kleppe och med en liten lucka till trean Bebo Westman. På sista varvet satsade Kleppe rätt i sidan på Österberg. Bobo var så pass nära att han såg vad som hände. Innan de två snurrat färdigt ute på gräset, var Bobo förbi. Kleppe kom sedan inte till start i finalen och Mats Österberg fick starta på 17:e plats.

Finalen omfattade 18 varv och totalt 37,3 km. En svettig uppgift i värmen. Bobo Westman gjorde en bra start från pole, men karten slog igen. Poul V. Petersen tog istället täten, följd av Anders Landberg, Bobo Westman, Stefan Axelsson och Tomas Westerlund. Redan efter ett varv var Mats Österberg uppe som sexa. Efter tre varv var det en komprimerad tätgrupp på fem kartar. Petersen före Landberg, Westman, Westerlund och Österberg. Stefan Axelsson och Börje Gustavsson hade tappat kontakten med tätkvintetten. Under flera varv stred Landberg och Westman hårt om andraplatsen. Bobo Westman lyckades efter flera försök ta över andraplatsen. På nionde varvet kom täten ikapp varvade förare och då tog det roliga slut för Mats Österberg, när han i lite panik bromsade sig av.

När ledande dansken sviktade något efter halva racet, gick Bobo Westman upp i ledningen. Tomas Westerlund var ett tag avhängd men kom tillbaka som trea. Med tre varv kvar var Landberg mycket tätt inpå Westman och såg ut att vänta på rätta tillfället. Men på sista varvet fick Landberg stora problem med en däcksseparation och tappade direkt flera sekunder. Tomas Westerlund kunde knipa andraplatsen och Anders Landberg klarade precis att hålla tredjeplatsen före Stefan Axelsson. Bobo Westmans segermarginal blev till slut drygt fyra och en halv sekund. Mycket om man ser till hur hårt det var under hela racet.

- Kul att vinna ett mästerskap hemma. Jag vågade inte ta i på sista varvet, blev försiktig och fick lite styrningsnoja, sade en svettig och matt Bobo Westman. - Detta har jag kämpat för sedan 1982. Jag har varit trea i VM och vunnit Europacupen två gånger, men aldrig tidigare lyckats helt i Sverige. Konkurrenterna unnade verkligen Bobo segern. I skuggan av NM gällde loppet också som en deltävling i SSK-serien. Stefan Axelsson behåller ledningen, nio poäng före Anders Landberg och nordiske mästaren Bobo Westman.

Gamla fina bilar underhöll 2 000 åskådare på "Ringen"

Racerhistoriska cupen körs sällan på Kinnekulle, men nu har det hänt i SSK:s regi. Det var stora startfält och sevärda fighter. Förarna gillar ombyte.

JONNY PERSSON

Design by Bloms IT