Lördagen den 19 september kördes deltävling nr 5 i Nordic Endurance Racing på Karlskoga Motorstadion.
Startpositionerna avgjordes med en blöt tidsträning på 15 minuter, där Jansson Racing tog pole med 1:31.068 s dryga sekunden före tvåan Team Viking. Snabbaste Klass 1 bil var Team S-40 Skövde, med 1:33.482 s.
I racet tog sig Team Viking snabbt upp till ledningen, tätt följd av Indigo Racings Opel Ascona V6.
I Klass 1 tog Team Tullinge hand om ledningen lika tätt följda av Fem Växlars BMW Compact.
Viking lyckades till en början inte skapa den vanliga luckan ner till andra plats, Indigo låg hack i häl de första fyra timmarna. Kanske det något fuktiga väglaget bidrog till att fältet inte drogs ut fullt så mycket som normalt, en timme efter start låg de första tre bilarna, Team Viking, Indigo och Jansson Racing inom 46 s på varv 36. Från sjunde plats och nedåt var det ännu tätare med åtta bilar på samma varv.
Tävlingen utvecklade sig så småningom i den mer kända riktningen med Viking ett par varv före tvåan, även om man tycktes ha lite svårare att hålla undan än vanligt.
Vanligtvis snabba Jansson Racing drabbades av diverse småstrul och klarade inte av att hålla tredje platsen, Enequist Racing passerade efter fyra timmar och lyckades hålla denna position resten av racet.
Segrade gjorde Team Viking med sex varv tillgodo på tvåan. Sista förarpasset ökade man på ledningen betydligt, kanske delvis på grund av att fältet släpptes ganska fritt mot slutet, resten av racet präglades av många pacecarvarv vilket naturligtvis gjorde det svårare att dra ifrån.
Klass 1 ledaren Team Tullinge fick ganska snabbt kasta in handduken när motorn skar. Fem växlar tog över klassledningen och höll den överlägset före Honda Vi Menn ända tills även deras motor skar efter nästan sju timmar. Slutresultatet såg nu ut att klarna i Klass 1, men även Vi Menn drabbades av troll när växellådan havererade mot slutet, segrare i klassen blev till slut TT Bildelen Kungsängen.
Söndagen den 20 september kördes deltävling 6 i Nordic Endurance Racing, också denna på Karlskoga Motorstadion. Resultatet från dagen innan avgjorde startpositionerna, vilket placerade Team Viking först i Klass 2, samt TT Bildelen Kungsängen först i Klass 1.
Tyvärr kunde inte Team Tullinge samt Fem Växlar starta efter sina respektive haverier dagen innan, vilket gjorde Klass 1 tunnare än vanligt.
I fulltaliga Klass 2 gick Team Viking, Indigo och Jansson ut hårt som vanligt, men Viking hamnade snart utanför banan och var tvungna att besöka depån för reparationer. I sina försök att köra in den tappade tiden svartflaggades BMW´n för omkörning under gulflagg - under infarten till depån åkte man dit för fortkörning, och som om detta inte räckte hamnade bilen i sandfällan en gång till - allt under det första förarpasset!
Efter en timme hade Indigo kommandot i klass 2, men placeringarna i toppen växlade hela tiden. Efter två timmar hittade vi Team Kentas Racing först, med ytterligare fyra bilar inom 20 s på samma varv.
I den tredje timmen ledde UBM/SMK Motala ett tag innan Jansson Racing lyckades rycka och skapa en lucka på ett varv.
För Viking gick det länge kryckigt med flera avåkningar. Efter ett depåbesök med ändringar i bilens inställningar verkade den gå bättre på banan och en upphämtning började sent omsider.
I Klass 1 var det inte någon som kunde hota Honda Vi Menn, som skapade ett rejält försprång på en gång, något som man kunde hålla hela vägen till mål. Den lite utarmade klassen hjälpte förstås till, men teamet presterade som alltid mycket städad körning, denna dag förstärkta med rally-bröderna Solberg.
I Klass 2 blev avslutningen mycket dramatisk när Viking med en timme kvar att köra låg endast ett varv bakom ledande Jansson Racing. I slutminuterna skilde det endast sekunder när Viking kolliderade med TRM vid varvning. TRM låg i det här läget tre varv efter Viking, men detta kördes snabbt igen eftersom BMW´n slog sönder framvagnen när man åkte av. Så hade det kunnat sluta om inte Jansson hade drabbats av transmissionshaveri sekunderna senare, vilket gjorde att man i likhet med Viking blev stående under racets sista minuter. Segern togs alltså av TRM, även om resultatet blev preliminärt efter att Team Viking lämnat in en protest mot TRM`s körning.
Till slut fastställdes resultatet utan förändringar, TRM tilldelades en varning för vårdslös körning, även om stämningen tydde på att praxis förmodligen kommer att bli hårdare i framtiden.
Sture Bloom