Antal tävlande: 211
Tuffa race och många krascher i Racingfestivalen
Yokohama Cup var något av huvudklass i Racingfestivalen på Kinnekulle Ring. Magnus Karlsson var mångas favorit till en fjärde rak seger på hemmabanan, men så blev det inte. I stället vann Peter Olsson för första gången, men behållningen var ändå Magnus uppkörning från sista till tredje plats. Det var ovanligt tufft med många krascher. Stora materiella förluster, men turligt nog inga personskador. Hade förarna kanske sett lite för mycket på STCC och rallycross på TV?
Yokohama Cup
Klassledaren och regerande mästaren Magnus Karlsson från Lidköping var ute efter fjärde raka segern på hemmabanan. Det började också bra, med lugna förberedelser. Tidigare i år har det inte varit så, då teamet plockat ihop ny motor fyra gånger. På första tidskvalet körde Magnus snabbast, före Peter Olsson och Gunnar Olars. Reine Bergström hade problem med tändsystemet och var bara åtta. På sista tidskvalet, på söndag morgon, bröt Magnus Karlsson av växelspaken på första varvet, men tiden från första kvalet stod sig. Magnus Karlsson tog starten från pole, före Peter Olsson, Mikael Mohlin och Gunnar Olars. Efter rakan och in under bron, fick Magnus en knuff på vänster bakskärm av Peter. I den farten var Magnus sårbar, snurrade ett par varv på banan och gled ut till vänster på gräset. Olsson tog täten, före Mohlin och när Karlsson var uppe på banan igen hade alla passerat.
Nu blev det slalomkörning mellan köbilarna. Efter ett varv hade Magnus plockat sex placeringar. Efter två varv kom pacecar ut, då Urban Söderqvist och Magnus Olsson åkt av. När alla fartsugna släpptes fria igen, behöll Peter Olsson ledningen, före Mohlin. Gunnar Olars bröt och Göran Carlström kom upp som ny trea. Längre bak i fältet tog sig Magnus Karlsson uppåt. Rutinerade förare blev som rundningsmärken och på sin jakt framåt, körde han varvet på under minuten. På näst sista varvet var han uppe på pallplats. På sista varvet närmade han sig tätduon och trodde att det var minst tre varv kvar.
- Jag måste vara nöjd, då jag startade sist efter avåkningen. Jag hade kört ännu hårdare om jag vetat att det var slutvarvet, säger Magnus. Det blev lite tätt under bron för Peter Olsson som tog sin första seger. - Jag hade problem med understyrning, främst i Kvarnkurvan. Egentligen har jag ingen chans mot Magnus, säger han. Som trea överraskade Mikael Mohlin. Det är hans första år i Yokohama Cup och med storbil. Tidigare har han kört gokart i 14 år. Tvåa i SM och NM 1996 är hans bästa resultat. - Annorlunda och bra att lära sig att köra stor bil också, tycker Mikael. Efter helgens körning har Magnus Karlsson utökat sin ledning totalt och är nu tio poäng före nya tvåan Peter Olsson. Reine Bergström blev utan poäng och är nu 23 poäng efter.
Volvo Original Cup
På träningen i Volvo-klassen var det blött. Redan då var Anders Manley klart snabbast, mer än fyra tiondelar före överraskningen Tone Slåttland och Markus Norström. Klassledaren Roger Rudenbrandt var bara nia och fjolårsmästaren Benno Andreasson trettonde. Manley tog starten. Markus Norström och Roger Lavin pressade sig förbi norskan Slåttland. På väg ner från Kvarnkurvan kom Frank A Dahl på tvären, åkte av till vänster innan bron och lade bilen på taket innanför ett räcke. Rödflagg kom ut och en lurig bärgning tog en dryg kvart.
Vid omstarten ryckte Manley direkt och fick en lucka före Stefan Nyman, Norström och Slåttland. På andra varvet åkte Norström av i Kvarnkurvan och tack vare snygg körning och striden bakom, blev Manleys ledning allt större. På tredje varvet var också Stefan Nyman och Tone Slåttland rätt ensamma som tvåa och trea. I klungan-kördes det hårt. Rudenbrandt och Andreasson letade luckor och tog sig framåt. Redan på femte varvet var Rudenbrandt uppe som trea, före Slåttland och Lars-Åke Björk. Rudenbrandt hade dock alldeles för långt fram till Stefan Nyman. Benno Andreasson hade lite svårare att komma fram och låg fyra när lika många varv återstod. Varvet senare åkte Olle Hellström av och parkerade mellan räckena under bron.
Heatet flaggades av. - Redan på papperet en lätt seger, med halvsekunden snabbare varvtider, men det är roligare om man får kämpa om segern, tycker Anders Manley. Han tog sin andra seger för året och med sjunde raka pallplatsen är han ny serieledare. - Det var tätt i början och bilar åkte av till höger och vänster, säger tvåan Stefan Nyman. - Rudenbrandt kom lite närmare mot slutet. Jag kände mig inte direkt hotad, men de fick gärna flagga av för tidigt.
Fyndbörsen Cup
Fem deltävlingar och fem olika segrare hittills i Fyndbörsen Cup - Sofia Lassbo, Kjell Holgersson, Stefan Söderström, Thomas Andersson och Kalle Kallin. Holgersson var i ledning med sin jämnhet, två poäng före Fransson. Blöt träning var ingen nackdel för Niclas Bengtsson och hans tunga Volvo 850 med ABS-bromsar. Han var snabbast, halvsekunden före Andersson och sekunden före Niclas Eriksson. Holgersson var bara tia och Kallin elva. Bengtsson tog ledningen före Thomas Andersson, Niclas Eriksson och Anette Persson. På andra varvet hade Bengtsson och Andersson bildat tätduo. Eriksson var ensam trea och Persson ledde klungan, före Niklas Svensson och Leif Blyberg. När Anette Persson lade sin Clio på sidan i Molinknäppen, blev det pacecar.
När fältet släpptes igen, blev det inte långvarigt. Thomas Andersson knuffade av Niclas Bengtsson efter Kvarnkurvan och ner mot bron. Bengtsson satte bredsidan i ett räcke. Bakom kämpade Holgersson om sjundeplatsen med Kalle Kallin. Holgersson gled ut och voltade med sin gula Clio. Heatet rödflaggades. Efter protester och långa utredningar fick Thomas Andersson en minuts tillägg för vårdslös körning. Senaste varvningen innan kraschen gällde som resultat. Niclas Bengtsson fick en dyrbar seger, före sina namnar Eriksson och Svensson. Blyberg var fyra och som femma tog Per Fransson över ledningen i cupen.
Renault 5 Junior
Poängmässigt är Renault 5 Junior den hårdaste klassen i SSK-serien. Inför sjätte deltävlingen delade Tobias Jonasson och Niklas Lassbo ledningen på 52 poäng, före Marcus Ekström 51.Från pole tog Marcus Ekström kommandot i racet, före Johan Landegren. På första varvet tog Landegren över och de två i täten fick en liten lucka, till Erik Andersson och Johan Persson. Sedan blev det tätare. Landegren stördes lite när en plåt släpade under bilen, men han höll ledningen i tät kvartetten, före Ekström, Erik Andersson och Johan Persson.
Ställningen höll sig länge. På näst sista varvet var Johan Persson uppe som trea och ville mera, men gjorde bort sig på sista varvet och rasade till nionde plats. Det blev hårt på slutvarvet, men Landegren höll undan med sin bromsande plåt, halvsekunden före Ekström och ytterligare en sekund före Erik Andersson. Fredrik Karlsson tjänade placeringar på slutet och kom fyra, före Niklas Lassbo och Tobias Jonasson. Med smärre misslyckanden för de tidigare ledarna, tog Marcus Ekström över ledningen i en tät klass. Ekström har 64 poäng, Lassbo 62 och Jonasson 61.
Stor slog liten
En deltävling i RHK-cupen kördes i samband med Racingfestivalen på Kinnekulle Ring.
GT/GTS/Standard
Förarna i hundkojor dominerade. Jan-Åke Andersson från Jana Motorsport, som började köra koja 1963, var klar etta och höll tempot hela racet. Lennart Thurn var ohotad tvåa, men nästan 14 sekunder efter. Racet utvecklade sig till en kamp om tredjeplatsen, mellan Joakim Elander i en NSU och Christer Nordlund i en Morris Cooper S. Elander höll tredjeplatsen. Olof Ekman körde bredast med sin Volvo PV och kom femma. Hans Nilsson var bäst bland GT-förarna och kom sexa med sin Porsche 356. Det var stor skillnad på tempo. Efter mindre än halva racet började varvningarna.
Formel Ny
PeO Söderberg var helt överlägsen med sin March F2 -78 och varvade alla utom tre. Stefan Ohlsson och Rickard Appelgren hade följe hela tiden. Ohlsson började som tvåa, men Appelgren tog över. Dansken Bruno H Nielsen kom fyra och slapp precis bli varvad. Bland Formel Ford-förarna var det race hela tiden om den totala femteplatsen. Lars-Ove Andersson höll ledningen i gruppen, när gaswiren gick av på sista varvet. I stället kom Mats Andersson femma, före Per Knutsson. Segraren PeO Söderberg var med vid premiären för Kinnekulle Ring 1969, men då åkte han av på träningen.
Formel Äldre
Lars-Göran Sjöberg var klart snabbast på träningen med sin Vee-Max, men körde sönder och kom inte till start. Ulf Peterson tog ledningen, före Thomas Nyberg och Axel G Madsen. Efter ett varv kom Peterson ut på kerbsen i utgången till rakan och halkade bort från tättrion. Madsen hade nu ledningen. På tredje varvet tog Nyberg över, men varvet efter tog Madsen tillbaka ledningen. Med tre varv kvar var tättrion med Madsen, Nyberg och Peterson väl samlad igen. På näst sista varvet bröt Peterson. Smålänningarna Axel G Madsen från Gränna och Thomas Nyberg från Älmhult gjorde upp om segern. Ut på sista varvet hade Madsen en liten lucka, men in mot mål blev det hårt. Bara tre tiondelar skilde. Sven-Erik Hedman höll säkert sin position hela tiden och slutade ohotad trea. Lars-Göran Hagman brummade in som fyra med sin Swebe-Cooper FJ.
GT Ny/Standard Ny
Axel Ekman var överlägsen med sin Porsche 911. I standardklassen toppade fem bulliga Ford Escort. Erik Berger åkte precis lika fort på träningen, som han gjorde 1970. I början av racet hängde han på Ekman, men insåg sin begränsning och nöjde sig med att vinna bland standardbilarna, före Tommy Sjödin. Kristofer Lindqvist var uppe och hotade Erik Berger efter några varv, men tvingades bryta med sin Ford Capri. Anders Berger, Eriks son, gjorde sin racingpremiär i en likadan bil som pappa. Anders visade sin tävlingsinstinkt, tog sig förbi Anders Persson och slutade fyra. Som junior tillhörde Anders Berger eliten i längdskidåkning och gick på skidgymnasium samtidigt som Gunde Svan.
Standard/GT/GTS
Som vanligt var det hårt mellan en stor och en liten bil. Henry Andersson var tvåa på träningen, med sin Chevrolet Corvette. Bengt-Åke Bengtsson var snabbast med sin lilla Lotus Elan, Henry tog starten, före Johan Solman och Bengt-Åke. Solman försvann när gasen hängde sig på hans silverfärgade Jaguar E-Type på rakan. - Nu vet jag att det går åka fullt in under bron, sade Johan. Bengtsson jagade hårt som tvåa, men Corvetten var för stor och bred att köra om. I mål skilde det drygt fyra tiondelar. Bakom blev det hårt om tredjeplatsen mellan P-Å Forsvall i Lotus Elan och Christer Johansson i en Lotus Cortina. Tomas Hall höll femteplatsen, precis före Mikael Gustavsson.
Jonny Persson