Antal tävlande: 173
RHK-cupen överglänser Sportvagnserien
Ömsom vin, ömsom vatten kan man säga om Sportvagnsserien och RHK-cupen, som startade i Falkenberg den 23-24 maj. Nästan 140 ekipage deltog, varav endast 38 bilar i sportvagnsserien. Du läste rätt, endast 38 bilar i sportvagnsseriens fyra klasser. Roadsport C var tidigare stor volymklass i Sportvagnsmeeting, men till Falkenberg kom fyra bilar... Trenden är oroande. Sportvagnsserien verkar existera tack vare samverkan med racerhistorikerna. Trenden för RHK-cupen är lika tydlig, men positiv. Heaten är numera så stora att klasserna kan delas i separata heat enligt internationellt mönster.
I GTS-klassen för GT-bilar upptill 1965 i RHK-cupen kom fighten som vanligt att stå mellan Henry Andersson i dennes utsökta gula Corvette och Bengt-Åke Bengtssons lika välbyggda Lotus Elan. Andersson ledde racet tills ett varv återstod då han fick ett kast vid utgången till start och målrakan. Oturligt nog fick han Bengtssons Elan på sig. Kontentan blev att Andersson åkte av banan och blev stående medan Bengtsson med demolerad bil kunde ta sig i mål som segrare. Andersson kunde dock ta sig i mål på en total femteplats i heatet. Varken Andersson eller Bengtsson var gramse på varandra. Däremot var Andersson minst sagt irriterad över att däcksleverantören till "monopoldäcken" Dunlop Racing inte kunde få fram nya däck till Falkenbergstävlingen. I stället fick Andersson köra på gamla slitna puckar till däck.
Standardbilarna upp till 1965 var uppdelade i två cylindervolymklasser, från 1301cc och uppåt i ett heat och under 1300cc plus E-bilar i ett annat. I "standard stora" är var heatsegern vikt för Tomas Hall med fulltrimmad Lotus Cortina och hemmabana. Men Hall fick hårt motstånd från rutinerade Lars-Åke Nilsson, också han i Lotus Cortina. De bjöd på en fin och ren fight och i mål skiljde ett par tiondelar till Halls fördel.
I "standard små" slutade racet mindre lustigt. Hundkojeföraren "Jana" Andersson tog täten före kollegan Lennart Thurn. Thurn pressade Andersson och efter ett tag bromsade han sig förbi. Thurn verkade ha racet i sin hand, men strax innan målgång försökte Andersson sig på en omöjlig omkörning i ingången till Nyhemskurvan. Andersson rände rakt in i Thurns högra bakskärm. Thurn for rakt ut i sandfällan med illa tilltygad bil och blev stående medan Andersson körde vidare mot mål och dömdes som segrare. Tydligen fick vi här ett prejudikat på att folkracetakter tillåts i historisk racing...
Den mest blandade kompott var det i heatet för standardbilar och GT-bilar från om med 1966 och racersportvagnar. Segrade gjorde som vanligt Olof Wijk i Le Mans-Lolan. Bland GT-bilarna var dagens behållning fighten mellan Pekka Nyströms Corvette och Axel Ekmans RSR-Porsche. Denna gång vann Pekka och det märktes att han hade pulver under huven för där satt en fräsch Chevrolet big block 427cu. Ekman hade tur som överhuvudtaget kom till start. Hans Porsche höll på att brinna upp på lördagsträningen då ett avgasrör lossade och plasten fattade eld.
Bland standardvagnarna vann den fantastiske Erik Berger återigen. Närmaste konkurrent var Ford Capri-föraren Magnus Paulsson. Ny intressant bil i klassen är motorredaktören Robert Peterson som byggt en tvåliters Alfa av 1972-års modell. Han visade att bilen kan bli ett hot mot "Escortmaffian" och blev fyra bland standardvagnarna.
Bland de gamla bilarna i klass A-D fanns en "ny" bil. Carl-Olov Christiansson vädrade sin gröna Alvis från 1938. Bilen har en rak fyra på 1800cc och ger ca 70 hk. I bästa stunder kan den gå uppåt 150 knutar, men det gjorde den inte i Falkenberg. I stället stod kampen om segern bland de sju gammelbilarna mellan Lars-Göran ltskowitz i Riley-Brookland och Svend Algren i MG där den senare så småningom vann knappt.
Formel Vee hade eget heat med tolv bilar på startplattan. I inledningen laddade Christer Olsson, Lars-Göran Sjöberg och Axel G Madsen mest och bildade tätklunga. Men det varade bara två varv. Då for Sjöberg och Madsen av i dungen efter Nyhemskurvan. Därefter var loppet vikt för Olsson som vann utan problem före Stefan Nilsson och Ulf Peterson.
I Formel Ny-heatet var F2-föraren Peo Söderberg som vanligt snabbast, men skuggades hela loppet av Stefan Ohlsson i Sparton. Rutinerade Hans Edvinsson körde en Hansen MKVI och hade femte träningstid. Nu blev det inte riktigt Edvinssons dag och för en gångs skull förivrade han sig och snurrade ut sig i Nyhemskurvan på andra varvet.
SPORTVAGNAR
Den bästa fighten i Sportvagnsserien stod mellan Jan Nordgrens och Fredrik Sundbergs Caterhambilar i Roadsport A. Sundberg tog starten, men Nordgren, som var hack i häl, gjorde inget misstag och passerade Sundberg efter ett tag. Sundberg hängde dock på och var en dryg sekund efter i mål. Ännu tätare var segerstriden i Clubmanheatet där Sören P Christensen var ett par tiondelar före tvåan Sven Langholm. I Modsportheatet mönstrades 10 bilar. Kampen om segern stod som väntat mellan Henrik Roos i sin frontmotor Porsche 968 och Krister Andersson i Porsche 911 RSR. Andersson var obeveklig och segermarginalen till Roos blev hela sex sekunder.
MICHAEL HOFFSTEDT