SSK Sportvagnsmeeting Kinnekulle 1999
Kinnekulle Ring 1999-05-22 - 1999-05-23

Resultatlistor


Classic Formula
  Startlista
  Kval
  Race

Formel Äldre
  Startlista
  Kval
  Race

GT/GTS -1965
  Startlista
  Kval
  Race

Modsport
  Startlista
  Kval
  Race

Roadsport
  Startlista
  Kval
  Race

RS & Clubman
  Startlista
  Kval
  Race

Standard-1965
  Startlista
  Kval
  Race

STD & GT/GTS 1966-1990
  Startlista
  Kval
  Race

Yokohama Cup
  Startlista
  Kval
  Race



Antal tävlande: 170

Racerapport

Dramatisk volt i RHK-upptakten

Det var tunt på sina håll i de Racerhistoriska klasserna vid årspremiären på Kinnekulle Ring. Särskilt tunt var det i GT- och standardklasserna. När såg man senast ett standardvagnsheat med 12 deltagare? Däremot visade Formel äldre heatet upp hela 17 bilar. Åter sågs Axel G Madsen och Mats Lundvall göra upp om heatsegern med sina Formel Vee-bilar. De körde i mål i nämnd ordning med några tiondelar emellan.

"HALVPANNA"

Bästa "halvpanna" blev Göran Anderberg med sin Alfa Dana JAP, men motståndet var i det närmaste obefintligt, nästan bara FV-bilar. I Standard Nationell-heatet förde nyare standardbilarna upp till 1971 fick Erik Berger stryk - av en Mini Marcos i händerna på Henrik Hansson. Förklaringen var att det spöregnade och Hansson hade monterat regndäck medan Berger körde på slicks. Mest komiskt var starten, då Berger var allt för ivrig att komma iväg. Först efter flera varv släpptes äntligen heatet iväg.

I Standard äldre-heatet gjorde Lars-Åke Nilsson en snygg uppkörning och nådde målgång som segrare strax före Volvo Amazonåkaren Uno Svensson. Dramatiskt var det i starten när man åter efter knappt ett varv fick se en Amazon köra av drivaxeln och volta. Nu gick det bra för Hakon Mörner men den läckert grönlackerade bilen blev ganska illa tilltygad.

Stenhård fight i Roadsports A i premiären

Sportvagnsserien om fem deltävlingar drog igång på Kinnekulle Ring. Med ojämna väderförhållanden och 47 startande i de klasserna Roadsport, Modsport och Racersportvagnar/Clubmanbilar blev det väl ingen racingpremiär som gick till historien. Racemässigt var Roadsports med 23 ekipage det som gav spänningen där Sevenbilarna i Roadsport A-klassen hade en stenhård fight ända in på mållinjen. Även om regnet ibland föll över Kinnekulle var det torrt när Roadsportarna körde.

Helgens otursgubbe var vanligtvis snabbe John Bergfeldt i en Caterham 7 i Roadsport A. På lördagen rasade han sin motor då en vevstake tittade ut genom blocket och efter montering av ny motor havererade han också den på söndagens tidsträning. Träningssnabbast var Kent Hellqvist i sin snabba Lotus Super Seven med 1800cc-motor. Efter sig hade han Thomas Ericsson i en Esther Saven försedd med en Zetec-motor på två liter.

Nu fick Kent Hellqvist problem till race då bilen inte ville starta. När man fick igång den kunde han inte matcha täten då förgasarna flödade ur vissa kurvor. Outstanding blev istället Ulf Eklund med en Esther Saven. Eklund höll ledningen racet igenom men bakom hade han hela tiden tryck från Thomas Eriksson och Lars Svensson. Trion, alla tre med Esther-bilar, körde i mål i nämnd ordning följda av Hellqvists Super Seven.

I Roadsport B-klassen var Fredrik Haraldsson i topp med en Alfetta GTV vilket innebar en total sjätte plats i mål. I Roadsport C var Mazda-föraren Molle Robertsson mycket snabb och tog överlägset klassegern med sin RX7. Tvåa i denna klass var Jan Brolund som debuterade i fjol. Brolund kör en Caterham 7 med lilla motorn.

I Modsportheatet för de snabbaste sportvagnarna var det ren utklassning när Krister Andersson tog segern med sin Porsche 911 RSR halvminuten före Micael Ljungström, som följdes av Tony Johansson, båda i Porsche. Tättrion kör samtliga även i SM-serien för GTR-bilar.

I RS/Clubman-heatet segrade Mikael Nordlander totalt med sin prototyp Nemesis RMF. Totaltvåa och bästa Clubmanbil blev rutinerade Stefan D Mumm som skuggades i mål av Svein Langholm, också han med Clubmanbil.

MICHAEL HOFFSTEDT

Design by Bloms IT