Dubbelt BMW på Mantorp Park
Den tredje deltävlingen I SLC-Racing Series åttatimmarsserie lockade 22 startande. Tävlingen blev en paradkörning av de båda BMW teamen Race 1 och Team Heliracing. De skiftade I ledningen ett par gånger under tävlingens gång. Race 1 stod till sist som segrare efter 441 varv. Team Heliracing blev distanserade med nio varv.
Dagen började med att Race 1 tog pole position med tiden 57.323. De båda BMW-teamen tog täten direkt följda av Spirit Racing I sin Porsche. I klass två var det sedan dessa tre som körde racet igenom med några få omkastningar och slutade på detta vis. Tävlingen karekteriserades av många småfel som orsakade många besök I depån. Det var inga större haverier under dagen. Dock slarvades det en del vid tankningarna som innebar att en hel del bestraffningar delades ut för tankspill.
Kentas Racing hade det svettigt. Deras turbo rasade och en ny hämtades från Nacka, 24 mil enkel väg. Den monterades och de kunde köra den sista timmen av racet.
Racet gick väl inte till historien som det mest spännade. I klass 1 ledde till en början Team Tullinge, men en trasig remskiva sinkade dem ordentligt och de rasade ned till 14:e plats. Tarzan tog över ledningen och höll den I mål. Team 69 körde in som tvåa och Tullinge lyckades spurta till sig tredjeplatsen.
I den nya klassen Standard Produktion var det fight mellan Coffeé Fresh Racing och Team Smeden. Tyvärr fick Coffeé Fresh Racing bryta med växellådsras efter dryga timmen. Andraplatsen övertogs av Spirit Racing med sin Renault Clio, men de fick också bryta när ett vevstakslager gav upp. De hade mekat nästan ett dygn I sträck för att komma till start, då de rasade sin motor I förra racet på Kinnekulle och väntade in I det sista på reservdelar. Smedens kommentar till hur det kändes att köra sin standard Nissan Primera bland de andra racerbilarna var; som att köra en flakmoppe på Le Mans!
Hundkojjegänget som kör fyratimmars lopp var med och körde sitt lopp efter sprintracet. Deras serie heter Scandinavian Seaways Cup. Det är modifierade specialbilar som är från 60-talet till 80-talet. De var roliga att se på när de kom på tre hjul i kurvorna. Mini Max Racing tog kommandot direkt. De hade viss uppvaktning av HP Racing, med det varade inte så länge. Mini Max Racing vann, tionde tävlingen i följd. Tvåa blev Ectra Racing som även vann 1275cc klassen. Bästa 1 000cc-bil blev Recycler Racing.
Sprintracet såg 14 bilar komma till start denna gång. Det var två nya bilar med. En Camaro Cup bil som mest var med för att testa och som kördes av Mikael Östberg, Mikael Sundin och Hasse Pulls. De kom inte så långt innan motorn började läcka olja. Det andra teamet var en Porsche 968 Turbo som kördes av Björn Almerud, Per Fransson, Joachim och Tobias Petersson. De kom inte heller så långt innan de hade vridit sönder bromsoksfästena på hjulspindeln fram.
Sprintracet jämnare än vanligt
Täten i loppet togs direkt av Race 1 som sedan aldrig släppte greppet om loppet. Heliracing hängde med till en början, men fick bryta med kopplingsras. Kentas hade fått ordning på Turbon och blev tvåa i loppet. TRM blev trea och hade för dagen en felfritt race. I klass 1 tog Team Tarzan en övertygande seger över Team 69 och Team Heliracing. I standardklassen var det återigen Smeden som vann med sin fina Nissan Primera. Tvåa kom BMW Junior Team med föraren Metin Aydin som är son till ett basketproffs från Turkiet. Trea kom Nygård Motorsport med sin original BMW 318 från 1983 med 104 hästar. Team Miata fick bryta med sin BMW Z3 då deras AC-pump havererat och de riskerade att bli svettiga om de körde bilen utan AC i tävlingstempo.
Bengt-Åce Gustavsson