RHK avslutade med 140 bilar
Racerhistoriska klubbens seriefinal på Anderstorp kördes som klubbtävling. Inte ens bilsportförbundet hade information om tävlingen veckan innan race, men trots detta kom 140 bilar till start. Flera nyrenoverade bilar fanns på plats. På grund av gnäll om buller från externt klagande fick man byta annonserad 2,4 km-slinga till den lilla "Mickey Mouse-banan" på 1,9 km. Inte roligt för de stora bilarna som alltid luftas bäst på långa flygrakan. Nu fick K-G Almström startförbud på startplattan med sin nyinförskaffade läckra BMW 3.0 CSL då den hade otillåtna 102 decibel. Almström hävdade att bilen hade godkänts innan start. Hur som helst fick åskådarna inte se den unika bilen som en gång körts av John Fitzpatrik.
Racen på Anderstorp var av hög klass med fulla heat och i flera klasser var det tuff fight om heatsegern. I nyare standardvagnsklassen segrade Sven-Åke Hermansson i Ford Escort hårfint före Lennart Björk, också han i Escort. Mindre roligt var när Capriföraren Fredrik Andersson rände rakt in i aktern på Hans Rosendahls nyrenoverade Chevrolet Camaro från 1969. Vad Rosendahls kommentar var efter race lämpar sig inte i tryck...
I HTCC-var åter Tommy Brorsson. outstanding i sin Lotus Cortina och bekräftade att han är den ohotade mästaren. Men tuffaste standardbilen var nog ändå Per Hågemans DKW som han tagit ut efter 32 år i garaget. Han körde i den lilla standarvagnsklassen och den högvarviga tvåtaktaren lät som aldrig förr, allt medan rökdimman låg tät över den småländska torvmossen.
MICHAEL HOFFSTEDT