Sevärda bilar i Sportvagnserien
Stockholms Sportvagnsklubb (SSK) hade ett drygt arbete i helgen när man arrangerade en deltävling för sportvagnar och historiska bilar på Kinnekulle Ring utanför Lidköping. Funktionärerna gjorde ett strålande arbete och tävlingen genomfördes på rekordtid trots att vissa heat var lite stökiga.
Förutom tävlingar i SSK-klassen Kamasa-Tools Cup och RHK-serien för de historiska bilarna kördes också klasserna i Sportvagnserien. I Roadsport vann Ulf Ekman, Kalmar i en Ester Seven ett tätt race, bara 0,3 sekunder, före Thomas Ericsson, Grödinge i en likadan bil. I den här klassen kör man med gatregistrerade sportbilar av märken som Ester Seven, Porsche, Alfa Romeo och Mazda Miata. Bilarna klassas in ytterligare en gång inom sin egen klass beroende på hur många "hästar" bilen har och hur mycket den väger. Dessutom får förarna bara köra på mönstrade däck som finns att köpa i vanlig handel.
Kenneth Nilsson, Åmotfors, vann den udda klassen Modsport. I Modsport samlas liksom i Roadsport olika typer av sportvagnar. Men i Modsport får bilarna byggas om och trimmas betydligt mer. Förarna använder också så kallade slicks och registreringsbesiktigar inte sina bilar.
En annan udda klass
I en annan udda klass, Clubman, hittar vi andra ännu ovanligare bilmodeller. Den här klassen kom till i England på 1960-talet och bilarna är i stort sett hemmabyggen skapade efter vissa bestämda regler. Man placeraren motor med cirka 150 hästkrafter i den främre delen av en "rörram" och täcker allt med en fräck kaross. Bilen, som bara väger 500 kg, är både enkel och billig att bygga och har dessutom bra prestanda.
Parallellt med den här klassen kördes RS (racersportvagn). Bilarna är gamla och nya sportvagnsprototyper och reglementet är mycket fritt. Det finns exempelvis inga begränsningar av antalet "hästkrafter". Exempel på bilar är March 84S, Radical och Phantom. I helgen vanns klassen av norrmannen Svein Langholm före Jonas Ingre, Hägersten.
Outtröttlige Erik Berger slog sitt gamla varvrekord
Den flerfaldige svenske mästaren Erik Berger från Bengtsfors framstod återigen som en av de mest intressanta förarna i RHK-cupen. Han utmanade som vanligt de betydligt yngre förarna i klassen för nyare standard- och GT-bilar med sin Ford Escort.
Efter att i rekordtempo ha jagat ledande Lennart Björk från Vänersborg, också i en Escort, slutade 75-åringe Berger dock på en andraplats, hela 27 sekunder före tredjeplacerade Robert Petersson. Under en stor del av loppet hade Berger en stenhård kamp med sin son Anders Berger om andraplatsen. Anders fick tyvärr bryta sedan bilen hade gått sönder. - Det gick fort idag, kommenterade Erik, som kört så fort att han slog sitt eget 30 år gamla varvrekord. - Då körde jag ett varv på 1.01 minut, idag avverkade jag det på 1.00,9, myste en glad Erik.
I ett tämligen händelsefattigt race för fina och väl iordningställda äldre GT och GTS-bilar förde Henry Andersson sin överlägsna Chevrolet Corvette till seger. Nästan minuten skiljde till tvåan Fredrik Hermelin, Tranås, i en gammal fin Porsche 356. Yngve Gustavsson, från Upplands Väsby, var snabbast i klassen för äldre standarbilar. Men det var långt ifrån en lätt seger. I toppen var det en tuff strid och förarna bytte position flera gånger med varandra. Och Yngve, som ett tag bara låg fyra, fick pressa sin lilla Morris Cooper S till sitt yttersta för att hålla undanför konkurrenterna. Tvåa blev märkeskamraten Pähr Svensson, Kungsbacka, före Christer Nordlund, Värmdö, i en Lotus Cortina.
Axel Madsen vann klassen för äldre Formelbilar. Marginalen till tvåan Seved Lundberg blev 4,8 sekunder i ett heat som var ganska lugnt. Trea blev Ulf Petersson, Värnamo, före startfältets enda tjej, Karin Hansen från Göteborg, som körde imponerande fort. Hon hade halkat bak i startfältet, men körde upp sig flera placeringar igen.
Kjell Wallin, Stockholm, tog en klar seger i klassen för nyare Formelbilar. Mats Lundvall, Bjurås, hade en hård fight med Stefan Adbring, Örebro, om andraplatsen, som avgjordes först på det sista varvet.
Bergström vann igen
Reine Bergström från värmländska Hällefors vann Kamasa Tools Cup, cupen där förarna kör trimmade standardbilar, med sin snabba Peugeot 205. - Jag vann premiären här för två veckor sedan och det är kul att vinna en gång till. Det var svettigt på slutet när däcken blev varma och Hans Warberg från Göteborg, som blev tvåa, jagade mig. Mitt i racet dundrade dessutom göteborgaren Joakim Nilsson av banan med sin Opel och blev ståendes så olämpligt att arrangören fick bryta loppet medan hans bil bärgades så att en nystart kunde genomföras.
FREDRIK L'ESTRADE