Kanonloppet var årets näst sista STCC-tävling med 16 000 åskådare.
Fredrik Ekblom ledde mästerskapet och det var bara han, Tommy Rustad och Mattias Ekström som kunde vinna. Kristoffersson Motorsport toppade laget i Karlskoga genom att låna in den italienske mästaren Roberto Colciago som hjälpryttare till Ekblom. Detta sågs inte med blida ögon av konkurrenterna. Stallchefen Tommy Kristoffersson hade en annan syn på det hela: - Jag vill snarare säga att vi höjer statusen på STCC genom att ta in en internationell stjärna. Colciago skall köra finalen också och då plockar vi även in Lennart Pehrson. I första finalen vann visserligen Ekblom, men han fick inte mycket nytta av Colciago som hamnade i trubbel och försvann
Först körde han på Ekström och sedan Pontus Mörth. Hubbe Bergh körde av och heatet fick startas om. Colciagos bil behövde lite omplåstring i depån, så han hann inte ut i tid, utan fick starta sist. Colciagos uppkörning var imponerande. De andra förarna såg ut som statister! Han tog sig ända upp till femte plats innan han gjorde ett litet misstag och körde av banan och fastnade i en sandfålla
Tommy Rustad kom tvåa och Carl Rosenblad tog tredjeplatsen. Andra racet blev händelsefattigt. Ekblom tog starten före Rustad och Colciago, men Colciago kunde snart ta sig förbi och därmed var pallplatserna klara
(Finalen på Mantorp blev väldigt dramatisk. Volvo plockade in Kelvin Burt och Nissan David Leslie, men dessa båda stjärnor gjorde inte mycket väsen av sig
Jens Edman tog en dubbelseger och ironiskt nog var det Colciago som puttade av Ekblom så att han missade mästerskapet, som i stället gick till Rustad.)
I GTR blev det action redan från start när Micael Ljungström körde på Lennart Pehrson bakifrån så hårt att båda tvingades bryta. Henrik Roos tog starten, men han tappade sedan flera placeringar redan på första varvet. Stefan Pettersson övertog ledningen. Roos lyckades få upp farten igen och återtog ledningen. Bosse Jonasson och Fredrik Sundberg tog sig också förbi Pettersson och så blev slutställningen i mål. Lennart Bohlin bröt direkt i starten så han fick startade sist i andra racet. Han kom farande som en raket genom fältet. Han tog sig ända upp till ledningen. Det var en sevärd kamp mellan Roos, Bohlin, Jonasson och Sundberg. Bohlin gick segrande ur striden före Jonasson och Sundberg.
Fredrik Heinsjö startade från pole i Formel Ford, men det var Oscar Palm som tog starten. Heinsjö kontrade dock snart och vann racet före Palm och Christoffer Häggstam. Alx Danielsson tog starten i andra racet, men han fick ge sig mot Heinsjö, som hade bäst fart den här helgen. Heinsjö vann även andra racet före Alx och Andreas Hansson. (Alx ledde nu JSM inför finalen och han vann också titeln.)
Ungdomarna i JTCC bjöd på dramatik. Hemmaföraren Henrik Värman tog ledningen före Edward Sandström. Bakom dem kämpade Daniel Andersson och Jocke Mangs om den sista pallplatsen. Mangs fick en knuff av Andersson och sladdade brett. Det högg tag och Mangs voltade och bilen blev hängande högt uppe på ett räcke! Heatet rödflaggas, men både Mangs och bilen var oskadda. Racet startades om och Värman tog sin första seger någonsin före Sandström och Daniel Haglöf. Värman tog ledningen även i andra racet. Sandström försökte ta sig förbi, men fick sladd och hamnade i sandfållan. Han kom igång igen som siste man och körde upp sig ända till sjätte plats. Haglöf pressade ledande Värman, men Värman kunde hålla undan och vinna igen före Haglöf och Mangs.
I den historiska klassen HTCC tog Tommy Brorsson full pott. Han startade från pole i första racet, men tappade ledningen till Christer Johansson. Han tappade ytterligare några placeringar, men kom igen och klättrade upp till ledning och vinst före Johansson och Fredrik Larsson. Det blev samma placeringar på pallen även i andra racet.
Bengt-Åce Gustavsson
https://www.youtube.com/watch?v=dafpfJxkW2E