Finalrejs och 10-årsjubileum
Det var ett gråmulet Anderstorp som Mötte den stora skaran va kojalkolister* som samlats för
att fira BMC Motorsport skänkt lycka, sorg, adrenalin, ilska, tomma plånböcker samt något
att ljuga om i imponerande tio långa år. Givetvis tog det inte lång tid innan det glada
sinnelaget hos de som samlats trängde undan molnen och snart sken solen.
Ribban sattes högt när Nynäshamnarna inte barra rullade ut en turbo-koja utan också sin
rullande bar ur bussen.
Antalet entusiaster som samlats runt tävlingsledningen vid förarmötet var betydande och
stämningen var minst sagt uppsluppen. Att alla var förväntasfulla inför tävlingen och festen
som skulle komma när det mörknat märktes tydligt.
Träningen avlöpte utan större incidenter och det stora antalet bilar var riktigt maffigt. Att
Team En Stor Stark bjöd på eldkvastar ur avgasröret vid gasutsläpp fullbordade hela
tillstäningen.
Lineupen är gjord och motorer sjunger över mossen, lamporna släcks och hela fältet dundrar
iväg. Symfonin av motorljud blandas med däcksskrik, folket i depån skärper blicken, vem tof
starten, hur går det för vår bil, fick någon stopp? Hjärnan stänger av allt gällande petitesser
såsom räkningar, bukfylla och topplå. Nu är det drivaxlar, växellådor och motorer som
gäller! För att citera en kommentator på TV, "Ser ni ungarna med en fotboll, sparka den så
långt ni kan och trimma gräsklipparen för motorsport, det är mycket roligare."
Nr 1 Mad Mini tar starten före Ectra m.fl. Själva spinner vi bort oss, men vad gör det nä
man startar långt, långt ner i fältet.
Fältet på 25 bilar rusar varv efter varv och när jag lutar mig ut över depåräcket och
fartvinden när bilarna passerar rufsar mig i håret är känslan mäktig. Det går fort!
Vinnaren av tävlingen blir Nr 10 Fox Racing på samma antal varv som tvåan Nr 50 No Maám
Racing. Dessa tvåkombattanter lyckades skrapa ihop 193 varv var, trea blir nr 9 No More
Racing på 191 varv. Det kallar jag jämt, tävlingen pågär trots allkt i fyra timmar. Snabbaste
varvtid sätts av Nr 24 Mini Max Racing, 59,534s.
Mycket inträffade under tävlingen, bl.a. så voltar Nr 12 Kalamar Kojan på flygrakan. Bilen blir
skrot men lyckligtvis så klarar buren törnen och föraren kan lämna ekipaget oskadd. För
ovanlihetens skull förekommer även plåtkontakt mellan n&arin;gra av vagnarna, det rör sig dock
om någon knäckt skärmbreddare etc. Ibland blir hornen innanför hjälmen för stora.
br> Avslutande bankett på Åsen Hotell i Anderstorp bjuder på utmärkt god mat med namn
såsom "Seaways mix", "Lammelgratäng", "Yokohama spett" mm. Sälskap garanterar jag att
jag haft sämre. Prisutdelningen visar att totalvinnare av DFDS Seaways Cup 2001 är Nr 1
Mad Mini, totaltvåa blir Nr 39 Team Gripen och totaltrea blir Nr 76 Ectra Racing.
Andra utmärkelser under prisutdelningen att betona är att årets Rookie blev Nr 30 Team
Green och att Årets Rulltårta gick till Nr 12 Kalmar Kojan förvånar väl ingen. Bad Luck
Champion blev Nr LeKa Racing. Grattis!
Nog tjötat från Göteborg!
Nr 66 E:son Racing genom Christian "Eli" Eliasson tackar för en fartfylld och rolig säsong.
* kojalkolist. ord med anor i tidigt sextiotal, personer med stark böjelse för små dåliga bilar
från England, s.k hundkojor. Ordet har liten eller ingen anknytning till den tekniska termen
alkohol; -en -er