Premiärtävlingen
Alternativ ett: En vacker vårdag, fågelkvitter, tyst och skönt, solen värmer dig ansiktet där du sitter i din
hammock med en kopp kaffe och lyssnar på SR P1.
Alternativ två: En vacker vårdag, fågelkvitter, solen värmer dig i ansiktet där du sitter på din fällstol med
en vattenflaska i handen. Och motorvrål! Dina händer kramar vattenflaskan så knogarna vitnar och fötterna
får ingen ro utan vill helst flytta på varenda gruskorn som finns på den stora asfaltsplätt där du befinner dig.
På dig har du inte shorts utan grövsta sortens sparkdräkt. Du är svettig.
Om du av någon underlig anledning inte skulle välja alternativ ett så har du hamnat rätt.
Man kan förstås alltid fråga sig varför i hela världen man väljer alternativ två som dessutom innebär oljiga
nävar och tunn plånbok. Kanske är det för adrenalinkicken, kanske är det för att visa att man vågar, eller
är det så att man är sadist i grund och botten? Det vet ni bäst själva.
Ettan går i med ett klick och varvräknaren rusar i väg, flaggan faller och kopplingen lämnar golvet samtidigt som
gaspedalen börjar en resa i svindlande hastighet mot durken. Det vrålar och skakar och du slungas framåt som en
katapult. In i första böjen och det är bilar överallt, värre än kundvagnsrally på ICA med PRO, ändå njuter du!..
De team som lyckades bäst med att slinka mellan kundvagnarna, förlåt, tävlingsvagnarna var Mad Mini följt av Ectra
och Mini Max. Snart skedde dock en rockad när Mini Max med utmärkt körning övertog första positionen. I nästintill
överljudsfart sattes bästa varvtid till 1.00.59 av just Mini Max men dessvärre frestade det också hårt på materialet
och de tvingades bryta efter 155 varv och drygt tre timmar. Resten av fältet fortsatte dock sin jakt efter ära och
berömmelse. Först av alla var nu No Máam som också totalsegrade.
Många var dem som fick problem under tävlingen, det var allt från hjullagerproblem till motorras till kokande motorer
och inte mindre än fem team tvingades bryta. När det fungerade imponerade dock farten farten stort i hela fältet.
Hur sjutton gör ni? Kanske hjälper det med däck nyare än 1984?
Jag vill rikta ett stort tack till alla deltagare och funktionärer för ett kanonfint rejs och en mycket trevlig stämning.
Christian "Eli" Eliasson och Team E:son önskar med denna korta rapport en god fortsättning och lycka med
mekandet tills vi ses igen!