Racerapport Caran
Caran Automotive Racing Team
Det hela började redan på träningen dagen innan race med en sen toe-in inställning på banan (tack till Team Ravila för lån av hakmått). Detta innebar att vi missade tjugo minuter av träningen. Albin var först ut på banan för att känna efter så att bilen kändes rätt. Efter fem varv var det grönt ljus för Peter Sjöstedt men redan på första varvet gick det snett. Peter såg att det rök bakom bilen och gick i depå. En oljeledning hade brustit och lämnat olja på hela banan. Nu var goda råd dyra eftersom slangen var maskinmonterad och klockan var 18.00 på en fredag mitt i semestern. Genom kontakter på banan fick vi till slut tag på en man från SLANGSNABBEN och han åkte tillbaka till jobbet och hjälpte oss att tillverka nya slangar! Träningen blev förstörd men vi fick ihop bilen så vi var redo för race.
Race dagen började med besiktning som gick utan anmärkning och sedan dekaltrimmade vi bilen med arrangörens märke och sponsor och även SLANGSNABBEN:s dekal pryder numera våran bil. På förarsammanträdet påpekade arrangörerna att det var varmt och de rekommenderade inte längre förarpass än 60 minuter. Tidsträningen använde vi till att kontrollera att allt var OK efter kvällens mekande, vilket medförde att vi startade nästan sist. Detta har dock mindre betydelse i ett lopp som varar i sex timmar.
Albin körde först och starten löpte relativt odramatiskt. Det var väldigt varmt men allt flöt på bra för oss men andra team hade överhettningsproblem. Det blev ett antal pace car situationer när bilar i nöd behövde bärgas. Fyrtio minuter in på kör passet kände Albin en ny vibration från bilen och blir orolig och går i depå och ber teamkompisarna att känna på hjul muttrarna som mycket riktigt sitter löst. Efter dragna bultar så känns bilen bra igen och Albin kan fullfölja sitt pass.
I nästa körpass så var det dags för Thomas Pihl att begå racingdebut och det skötte han med bravur. Efter ett helt odramatiskt körpass var det dags för tankning och byte till nästa förare som skulle begå racingdebut. Det visade sig att bilen förbrukat mer bensin än beräknat så strategin görs om med tanke på ett tidigare andra tankstopp.
Peter Sjöstedt kör ett stabilt körpass men kommer in några minuter tidigt och är orolig för att något är löst i styrningen. Styrningen ses över och allt är ok (felet var antagligen kalla eller smutsiga däck efter en längre pace car period).
Nästa förare är Mikael Palm och han skickas ut med strikta order att komma in i depå om styrningen känns konstig (även Mikael begår racingdebut). Han kör lite för långsamt i början och får en varning av raceledningen för att han stoppar upp dom snabba bilarna. Efter påpekandet drog Mikael upp tempot och avslutade sitt körpass med bravur.
Eftersom sista tankstoppet blev tidigare än beräknat, planerades ett extra körpass in för att inte överskrida 90 minuters regeln. Andreas Wallins körde ut på banan för sin racingdebut. Han fick ett lugnt men långt körpass eftersom det hade redan brutit tio bilar och fler var i depån och mekade. En kvart innan målgång bytte vi förare till Albin som körde sitt sista race med teamet. Han tog bilen i mål på en 16 plats och det gav teamet 11 goa poäng.
Loppet vanns av Team "NO HURRY" före Team "Homemade racing" och "Pentascrew". Detta gör "Homemade racing" till serieledare men det är tätt i tabellen och det är två race kvar.....
/ Albin Birath