SSK Sportvagnsmeeting Kinnekulle 2001
Kinnekulle Ring 2001-08-11 - 2001-08-12

Resultatlistor


Classic Formula
  Race

Clubman
  Race

Formel Äldre
  Race

Modsport
  Kval
  Race

Roadsport
  Kval
  Race

RS
  Race

STD & GT/GTS 1966-1990
  Kval
  Race

STD & GT/GTS före 1965
  Race



Antal tävlande: 126

Racerapport

Underhållande på Kinnekulle Ring

SSK-serien bjöd publik och förare på ett underhållande arrangemang när klubben anordnade sin traditionella och årligen återkommande sportvagnsmeeting samt historisk racing på Kinnekulle Ring 11-12 augusti.

Drygt 130 förare i flera olika sportvagns- och historiska klasser fanns på plats för att göra upp om pallplatserna. Och även om det regnade då och då, så var det i huvudsak uppehåll när finalerna avverkades. Flera hundra personer trotsade vädret för att betrakta de välskötta och fina bilarna.

Far och son i toppform

Före detta flerfaldige svenske mästaren Erik Berger, Bengtsfors, visade vid helgens tävlingar att takterna fortfarande sitter i. Erik ställde upp i tävlingen tillsammans med sin son, Anders Berger - också han från Bengtsfors - och båda visade toppform. Anders var visserligen snabbast under tidskvalet och stod i pole position, men han blev snart passerad av Lennart Björk, Vänersborgs MK. I ett försök att återta ledningen körde Anders av banan och var nära att kollidera med sin far.

- Ja, jag fick köra av banan jag med för att undvika en kollision, men det gick ju vägen ändå, kommenterade Erik efter finalen. Dessvärre tappade de båda - för ett tag - kontakten med segrande Lennart Björk. Mot slutet hade dock far och son Berger ett så pass högt tempo att de tog igen en hel del av den förlorade marken och var bara drygt två sekunder efter Lennart Björk vid målgång. En annan känd förare från Bengtsfors, Christer Johansson, slutade på fjärde plats. Övriga lokala förare Tage Johansson, Alingsås, och Bruna Olsson, Skåpafors, slutade på delad tolfteplats.

Överlägsen seger i racersportvagnar

Förre JTCC-föraren Edward Sandström, SMK Motala, tog en enkel seger i klassen för racersportvagnar (klass RS).
Fyra i klassen slutade kände hästhopparen Peter Eriksson, Hyllinge MS. Peter hade en hård fight med Hägerstens Jonas Ingre i kampen om tredjeplatsen. Men det blev Ingre som till slut drog det längsta strået och blev trea. Peter Eriksson ställde också upp i Modsport, klassen för modifierade sportvagnar.

En bult lossnade

Också här såg han ut att få en framskjuten placering och låg ett tag på tredje plats. Dessvärre lossnade en bult vid turbon vilket halverade motoreffekten och han sjönk till fjärde. Klassen vanns av snabba Villy Zielinski, Nya Anderstorp RC, med en Lotus Europa knappt före Kenneth Nilsson, SMK Eda i en Scatto. Trea slutade Bengt Johansson, Kalmar SVK, i en Cobra.

I klassen för Clubmanbilar vann norrmannen Svein Langholm klart med sin Mallock Mk31 före Jan Nordgren, Höllviken, i en Phantom P91 och Peter Johansson, SMK Trollhättan, Mallock Mk31.
Krondahl i en Van Diemen

Även förare i klassen Nyare Formelbilar fanns på plats. Johan Krondahl, Hyllinge MS, vann med sin Van Diemen före Mats Andersson, Kolsva MS, i en Hawke och Peter Sikström, Nya Anderstorp RC, i en Van Diemen.

Också flera förare i klassen för Äldre Formelbilar kom till tävlingsbanan. Jacob Jung, Hyllinge MS, lyckades bäst och vann med sin Hansen före tvåan Axe G Madsen, Gränna, i en BMVee och trean Seved Lundberg, Stockholm, i en RPB.

Dessutom kom en hel del förare till start i klassen Roadsport A.B.C. Av dem var Porscheföraren Peter Utzon, SMK Motala, snabbast före Jan Brolund, Taxinge MK, med en Caterham Seven och Mats Ohlsson, MGCC Malmö, med en Porsche.

FREDRIK L 'ESTRADE

Design by Bloms IT