Historiskt EM i Anderstorp
Den tredje deltävlingen i "EM"-serien förhistoriska racerbilar kördes den 9-10 juni på Scandinavian Raceway i Anderstorp.
Arrangörerna hade satsat på ett helhistoriskt evenemang som inkluderade "EM"-heaten för standard-och GT-vagnar samt fem heat i den Racerhistoriska Klubbens Cup. Namnet på evenemanget var Prince Bertil International Oldtimer Festival, till minne av Prins Bertil som alltid vurmade för motorsporten.
Nu blev det en tuff tillställning för arrangerande Anderstorp Racing Club som hela helgen fick brottas med regnskurar och blåst på den småländska torvmossen. Trots detta rodde man (!) iland arrangemanget som bjöd på många tuffa fighter ända in på mållinjen. Det gäller i synnerhet flera av RHK-Cupens heat.
En del fighter
"EM"-deltävlingen för GT-bilar, eller FIA Cup för historiska Grand Touringbilar som den officiellt heter, bjöd på en del fighter. Dyrgripen i heatet var välbeställde britten Allen Lloyds Ford GT40 från 1965. Lloyd tyglade den hästkraftsstinna Le Mansracern kontrollerat i blötan och tog hem heatet utan problem 12 sekunder före finländske sportvagnsvirtuosen Kalle Roslund i sin nyrestaurerade TVR Griffith. Roslund har nyligen bytt ut sin segerrika Austin Healey som han häromåret vann GT-EM med och visade för första gången i Sverige upp sin otroligt snygga TVR-racer i djupsvart kulör. Men det var efter en fullständig helrenovering av fronten efter en krasch på Zolder nyligen vid en omkörning av en eftersläntrare som inte höll sitt spår.
Svenskarna, då? Ja, många trodde nog att Bo Warmenius och hans segerrika Lotus Elan skulle bli svårslagen på Anderstorp. Men i stället blev det Thomas Henrysson som tog en total tredjeplats och klasseger i GT10 med sin vassa gröna Elan. Henrysson körde aggressivt som alltid med tung högerfot och var ett tag uppe på en total andraplats i heatet före Roslunds TVR. Men mot slutet fick han ge sig för allt säkrare Roslund i sin VB-försedda TVR. Warmenius klantade till det och körde med ljuset på varpå han till slut inte fick några gnistor från tändspolen och då kan man inte köra racerbil... När han släckte ljuset kom kraften åter och till slut blev det en total femte plats och andraplats i klassen. I övrigt liknade GT-heatet mest ett inbördes mästerskap för Lotus Elan- och Lotus Elitebilar.
Britten Allen Lloyd fortsatte sitt segertåg i entimmesloppet för standardvagnar upp till 1965-års modell. Heatet mönstrade 17 bilar varav sju var utländska ekipage. Trots att Ulf Larsson gjorde en kanonstart till ledning före britten Wainwright i Lloyds välpreparerade mörkgröna Mustang, kunde Larsson inte matcha Mustangen. I stället fick Larsson nöja sig med att hålla andraplatsen och överlämna den till Bo Warmenius Som höll positionen in i mål. Detta gav klasseger i TC13, vilket ger värdefulla poäng i kampen om EM-tecknet för Lotus Cortinaduon.
Övertygande körpass
En annan svenskduo som verkligen imponerade var unge Jakob Jung och veteranen/rutinerade racern Hans Edvinsson. I den senares Mini Cooper gjorde Jung ett övertygande första körpass. Men när Edvinsson tog över ratten började det gå riktigt fort! Och i mål körde Edvinsson som totalfyra och klassegrare i TC12 bara dryga minuten efter Lloyd/Wainwrights totalsegrande Ford Mustang. Detta innebar att klasskonkurrenten Niklas Johansson i par med britten Nick Swift med nio sekunders marginal förpassades till andraplats i klassen.
Totaltrean i heatet blev brittiska duon Max Rostron och Gerry Marschal. Den senare är en riktig legend i brittiska racingkretsar. Under sin tävlingskarriär har han vunnit 603 (!) segrar i ett otal olika racerbilar och klasser. Och på Anderstorp körde han Rostrons Mustang 65:a som i fornstora dar trots att han i depån linkade omkring med käpp. Denna gång var Marschall 59 sekunder från sin 604:e seger...
Det fanns gott om Lotus Cortinor i startfältet. Detta trots FIA:s skärpta regler om "återgång" till mindre frambromsar enligt ursprunglig klassningshandling för Lotus Cortinan. Som IB tidigare rapporterat uteslöts vid föregående EM-tävling i holländska Zandvoort sju bilar för att ha kört med för stora bromsok och belägg. FIA:s tekniske delegat Ralf Pettersson från Finland berättade i Anderstorpför IB att reglerna är helt klara och att de föreskrivna bromsarna skall monteras.
Nu gavs i Anderstorptävlingen dispens i så motto att förarna tilläts köra med de större oken försedda med mindre bromsbelägg, men till nästa tävling på Zolder i Belgien skall samtliga bilar vara försedda med de stipulerade mindre oken och beläggen. Det är helt klart att FIA:s tekniska kontrollanter nu skärper kollen på de historiska racerbilarna vad avser mått och vikter. På Anderstorp noterades bland annat att bilarnas vikt kontrollerades särskilt noga. För en standardvagn innebar det att bilen fick tyngas med 120 kg...
MICHAEL HOFFSTEDT