Andersson hade två horn i pannan
Den 5-6 maj kördes på Mantorp Park årspremiären för sportvagnsserien och Racerhistoriska Klubbens Cup på Mantorps långa bana. Dessutom kördes deltävling i Porsche Cup.
Cirka 70 ekipage ställde upp i RHK-Cupens heat medan 65 ekipage deltog i sportvagnsserien. Som vanligt var det vid årspremiären tunt i vissa klasser. Ett av undantagen var dock sportvagnsseriens RS-klass som fortsätter trenden och växer antalsmässigt. Nu har skaran Radicalbilar och PCR-bilar utökat heatet ytterligare vilket gjort RS-klassen större än på flera år. Och dessutom bjuds på riktigt snabb och tuff racing med racersportvagnar.
Enda svenska exemplaret
I sportvagnsseriens klass för racersportvagnar premiärkörde garvade racersportvagnsföraren Jan Brunstedt sin nya PRC-Opel som är klassad som en CN1-bil där trelitersmotorn från BMW dock var utbytt mot en Volvo EVO-motor. Bilen finns bara i ett 15-tal exemplar i Europa varav det enda svenska exemplaret körs av Brunstedt. Nu blev inte tävlingen särskilt lyckosam då Brunstedt efter en del starttrubbel fick problem med växellådan och fick bryta. Bryta fick också teamkollegan Peter "Han med hästen" Eriksson som hade en racingincident med ett par Radicalbilar. Vann heatet gjorde Radicalföraren Jonas Ingre som också hade pole position med Brunstedt bredvid sig. Radicalgänget kör för övrigt numera med 1300cc-motorer mot 1100cc i fjol.
Stentufft efter 1966
I den Racerhistoriska Cupensheat för GT-bilar och standardbilar efter 1966 är det stentufft bland standardbilarna. Nu var det Fredrik Andersson i sin Capri och Lennart Björk i sin röda BDA-Escort som krigade om totalsegern bland standardvagnarna. Den striden var så tuff att Axel Ekman i den motorstarkare GT-Porschen höll på att bli från körd i sista kurvan av Fredrik Andersson som körde med två stora horn i pannan denna dag. Nu klarade Ekman heatets totalseger men knappt före Anderssons Capri som skuggades i mål av Björks snabba och välbyggda Escort.
MICHAEL HOFFSTEDT