Robin Friskopps vann första B-Zero Racingtävlingen någonsin i Norge
Racingentusiasten Bård Bergsjö har startat upp en ny racingserie som heter B-Zero Racing. Det är en racingklass som skall vara billig, enkel och således en bra instegsklass i racing. Konceptet kommer från England där man har kört i sex år med startfält uppåt 100 bilar! I första hand skall B-Zero Racing köras som långlopp, men i framtiden kan det även bli sprintrace. Årets serie körs med några 90-minutersrace med två obligatoriska depåstopp. Man får vara en, två eller tre förare som kör varje bil.
Det första racet någonsin i Norge för B-Zero Racing kördes i helgen på Rudskogen med åtta bilar på startlinjen. Daniel Störkersen och Håvard Kollen var med och körde en 24-timmarstävling i Belgien i höstas i denna klass och i helgen delade de bil igen och de var snabbast på tidsträningen. Robin Friskopps körde Formula Basic säsongen 2012. I helgen gjorde han comeback och han satte den näst snabbaste kvaltiden. Formula Basic-förarna Pål Snoen/Roger Iversen satte tredje bästa tid.
Starten gick bra och alla bilar tog sig igenom första kurvan utan problem. Ganska snart delade startfältet upp sig i två klungor. I tätklungan ledde Håvard Kollen före Friskopps och Håvard Hallerud. Den andra klungan anfördes av Mathias Sandell. Det var tät och spännande racing. Friskopps var den förste som gick i depå för att ta sitt första obligatoriska depåstopp. Jag kände att jag var lite snabbare än Kollen, men kunde inte hitta någon lucka att köra om. Jag valde därför att göra mitt depåstopp tidigt för att få en bättre position på banan, sa Friskopps. Trean Hallerud resonerade likadant och han var den andre som kom in i depån. Några varv senare kom ledaren Kollen in i depån och lämnade över ratten till Störkersen. Nu var frågan vem som hade haft bäst taktik? Störkersen kom ut på banan bara någon meter före Friskopps, vilket innebar att läget var oförändrat.
Friskopps bidade sin tid och han studerade Störkersens körning. Efter en noga planerad attack övertog Friskopps ledningen och han kunde sedan dra ifrån Störkersen mer och mer. När Friskopps kom in för sitt andra depåstopp ledde han med 14 sekunder. Väl ute på banan igen fortsatte Friskopps sätta snabba tider, medan Störkersen och Hallerud tog i så det knakade för att försöka kämpa sig ikapp, men det var förgäves. Friskopps satte tävlingens snabbaste varv på näst sista varvet och han vann med 24 sekunder före Störkersen/Kollen. Hallerud kom trea, ytterligare 12 sekunder bakom.
Hur kunde då Friskopps vinna mot de väletablerade förarna Kollen och Störkersen, som har så mycket racingerfarenhet både från norsk och internationell racing? Och även mot toppföraren Hallerud från Formula Nordic? Friskopps hade ju inte suttit i en racerbil sedan 2012?!? Alla förare körde exakt likadana bilar med samma prestanda.
Svaret är att Friskopps tillhör framtidens racingförare som har anammat ett nytt sätt att köra och framförallt träna sig att köra racing. Friskopps har aldrig tävlat i gokart, men han vann en talangjakt i hyrkart, som Bård Bergsjö ordnade 2011 som hette Racing Star Challenge. Förstapriset i den talangjakten var en betald säsong i Formula Basic där Friskopps snart tillhörde toppförarna. Är då Friskopps en talang i världsklass? Troligen inte, men hemligheten ligger i att han har spenderat mer än tio år av sitt liv med att köra simulatorracing. Friskopps är ett levande bevis på att man kan lära sig köra racerbil i en simulator och sedan översätta denna kunskap på racerbanan. När han satte sig i en racerbil för första gången på åtta år var det som att sätta sig framför datorn.
Det är ingen slump att Bård Bergsjö håller på att bygga upp något speciellt i verkstaden i Vestby där Friskopps är en av hörnstenarna i en ny satsning som kommer att få se dagens ljus inom en snar framtid
Det kördes även två race för Corsa Italiana och BMW Cup.