Smockan hängde i luften när årets tredje STCC-tävling skulle köras i Karlskoga. I veckan innan tävlingen hade Volvo lockat över KMS´s raceingenjör Jan Andersson med ett anbud denne inte kunde motstå. Detta var inte mot reglerna, men föga snyggt. Det drabbade Tommy Kristoffersson som blev utan den erfarenhet Andersson samlat på sig om bilen. Kristoffersson var ändå snabbast på den fria träningen, men i kvalet blev det bara sjunde plats. Mattias Andersson fick en ordentlig flygtur på den fria träningen. När Andersson klev på bromsen, i slutet av rakan i 220 km/h, gick pedalen i botten! Han for ut i sandfållan och voltade över räcket och blev liggande i ravinen ned mot Trösälven. Det tog lång tid innan funktionärerna hade fått ut Andersson och ännu längre tid innan bilen kunde bärgas. Bilen var skrot men Andersson var ok. Teamet hämtade sin reservbil i Uppsala och Andersson kunde köra racen. Jens Edman var snabbast på kvalet före Roberto Colciago med Flash endast tre tusendelar efter. Alla kom iväg i starten, men det blev trångt in i Trösen och Colgiaco knuffade ut Flash i sandfållan. Det blev oreda i fältet, men resten klarade sig igenom kurvan. Jens Edman ledde före Pontus Mörth, Colciago, Tomas Nyström och Kristoffersson. Safetycar samlade ihop fältet medan man bärgade Flashens Volvo. Flash var inte glad, utan han kastade lecakulor efter Colciago när han passerade förbi!!! Racet återupptogs efter tre varv. Nyström tog sig direkt om Colciago och sedan passerade han även Mörth. Alla framhjulsdrivna bilar fick det jobbigt mot slutet när däcken började ta slut. Colciago tog sig upp till andra plats och på sista varvet jagade han ledande Edman. Edman såg att Colciago dök på innern i hårnålen och han försökte täcka, men då körde Colciago på Edman så att han for ut i sandfållan och tvingades bryta! Colciago vann racet och Edman hytte med näven när han passerade. I parc fermé var det nära att Flash hade gett Colciago en snyting. Ett par personer fick gå emellan för att lugna de båda. Colciago blev utesluten och Flash fick 5 000 kr i böter. Detta innebar att Tomas Nyström vann racet före Kristoffersson och Mörth. Mattias Andersson gjorde en riktig bravad som körde upp sig från sista plats till femte med reservbilen!
Edman startade från pole även i andra racet medan Colciago fick starta sist. Flash parkerade redan på uppvärmningsvarvet med motorproblem. Edman tog starten före Carl Rosenblad, Mörth & Nyström, men det blev gulflagg och safetycar
Andersson var snabbast i omstarten och körde upp sig till tredje plats! Rosenblad övertog ledningen medan Edman gick i depån för att den ena bakdörren hade gått upp! Edman påbörjade en uppkörning när dörren gick upp igen!!! Det var verkligen inte Volvos helg. Colciago slet långt bak i fältet och han lyckades inte komma förbi hemmaföraren Jimmy Bohlin. Men så körde Lennart Pehrsson av och det blev ny safetycar. Fältet trycktes ihop och när de startade om började Colciago en imponerande uppkörning. Han körde upp sig från elfte till fjärde innan det blev en ny safetycar. När fältet släpptes igen jagade Colciago ikapp Andersson, som fick en tryckare och tappade flera placeringar. Rosenblad vann racet före Nyström och Colciago.
I Formel Ford tog Alexander Storckenfeldt starten före Stefan Söderberg och Niklas Petersson. Det var hårda fighter i toppen, men Storckenfeldt lyckades hålla konkurrenterna bakom sig. Petersson fick punktering efter halva racet och tvingades bryta. Oscar Palm övertog tredjeplatsen. På sista varvet lyckades Edward Sandström pressa sig förbi Palm och knipa den sista pallplatsen. Söderberg tog starten från pole i andra racet före Storckenfeldt, Joakim Frid och Sandström. Sandström jobbade sig upp till andra plats, men det var en rejäl lucka fram till ledande Söderberg. Sandström tappade dock fart mot slutet och föll ett par platser. När det bara var något varv kvar av racet gjorde Fredrik Ros en rejäl avåkning och racet rödflaggades. Ros fick åka ambulans till sjukhuset. Racet startades inte om. Söderberg utropades till vinnare före Storckenfeldt och Sandström. Det var en stor helg för Eje Elgh. Han var stallchef för Storckenfeldt och Söderberg i Formel Ford samt Rosenblad och Nyström i STCC. Fyra segrar till stall Elgh varav tre dubbelsegrar!
I Camaro Cup gjorde Laila Riis Pedersen en strålande insats och startade från andra position i båda racen. Hon kunde dock inte utnyttja detta läge till fullo. Ole Martin Lindum vann första racet före Kristoffer Lundström och Pedersen. I andra vann Lundström före Lindum och Pedersen. I JTCC tog Mårten Sahlström ledningen före Helena Larsson och Daniel Haglöf. Haglöf körde dock om redan efter ett par kurvor. Haglöf var snabb och tryckte sig förbi Sahlström och tog ledningen. Larsson försökte hänga på och hon lyckades också ta sig förbi Sahlström. Larsson gav sig inte där, utan hon började attackera Haglöf om ledningen. Det blev kamp ända till mållinjen där Haglöf vann med endast några tiondelar före Larsson och Sahlström. Detta var Larssons första pallplats i JTCC. Allt funkade perfekt i dag och Gelleråsbanan är min favoritbana, sa Larsson. Larsson tog ledningen direkt från start i andra racet och hon lyckades hålla den i flera varv. Haglöf och Sahlström skuggade bakom henne. På fjärde varvet kom attacken från Haglöf, som övertog ledningen. Men Larsson gav sig inte. Hon försökte svara, men istället tappade hon en placering till Sahlström på sista varvet. Haglöf vann alltså före Sahlström och Larsson.
Henrik Roos startade i pole i GTR med sin mäktiga Viper. Men det var Mats Lindén som tog starten före Thed Björk, Roos och Bosse Jonasson. Björk övertog ledningen, men Roos kom snart ångande och då kunde inte Björk sätta emot. Jonasson körde upp sig till andraplatsen. Roos vann loppet före Jonasson och Björk. Andra racet inleddes med en startkrasch. Roos, Lindén och Björk klappade ihop och för Lindén och Björk var det slutåkt. Roos tappade många placeringar, men han kunde köra vidare i alla fall. Jonasson ledde före Anders Levin och Stefan Pfister. Roos körde upp sig till andra plats och började ta in på ledande Jonasson. Då lossnade ett hjul för Jonasson som tvingades bryta. Roos vann före Levin och Marius Erlandsen. I Roadracingklassen Synsam Trophy/Supersport 600 vann Lasse Carlbark första racet före Fredrik Jansson och Peter Engdahl.
Bengt-Åce Gustavsson - www.racefoto.se