Antal tävlande: 86
SPVM & SSK-Serien körde på Gelleråsen Arena och hedrade minnet av den svåra olyckan för 50 år sedan
Den nionde augusti 1970 inträffade den värsta olyckan inom svensk motorsport någonsin! Två bilar krokade ihop och körde rakt ut i publiken. Fem personer omkom och många skadades.
Karlskogas kommunordförande Tony Ring åkte med sin pappa till Gelleråsbanan för första gången den dagen olyckan skedde. Man kunde kanske tro att den unge Tony skulle ha blivit avskräckt av en sådan händelse, men i stället har Tony vigt större delen av sitt liv åt racing. I helgen representerade han kommunen vid minnesceremonin där de lade ned en krans och höll en tyst minut för att hedra minnet av de omkomna.
Det var överlag tunt i racingklasserna i både SPVM och SSK-Serierna, men det största glädjeämnet var Roadsport C med Mazda MX-5 Cup som lockade 25 bilar till start. Erik Blixt, som har varit en av de dominerande förarna i klassen i många år, meddelade att han skall satsa på en annan klass och att hans vinnarbil är till salu. Marcus Larsson har gjort comeback i racing och tillsammans med Christoffer Wearn gör de en seriös satsning på att vinna klassen i år. Det var Waern som var snabbast i kvalet före Larsson och David Malmberg. I starten fick Waern i fel växel och tappade ned till sjunde plats. Larsson tog starten och skapade redan på första varvet en betryggande lucka till övriga fältet. Waern hade dock andra planer. Han jobbade sig metodist upp genom fältet och minskade gapet fram till Larsson, men han nådde inte ända fram. Waern kom tvåa, slagen med knappt tre sekunder. Malmberg kom trea. Waern startade i pole även i andra racet, men även denna gång kom han inte iväg ordentligt utan var fyra efter första kurvan medan Larsson tog hand om ledningen. Denna gång var Waern mera på hugget och redan efter ett par kurvor till var han uppe på andra plats. Han kunde snart jaga ikapp Larsson och överta ledningen. Sedan blev det en intensiv kamp mellan de båda teamkamraterna ända till målet. De var aldrig mer än en billängd isär och i mål skiljde det endast 0.2 sekunder till Waerns fördel. Malmberg var trea igen.
I Verktygsboden Modsport I var Jan Brunstedt ensam i klassen med sin Audi R8 och han vann båda heaten lätt. I Verktygsboden Modsport II vann Bo Johansson första racet före Björn Axelsson och Peter Eriksson. I andra vann Axelsson före Eriksson och Fredrik Olsson. I Verktygsboden Modsport III hade Andreas Ekvall lyckats laga sin Ginetta G20 som blev svårt sargad på Knutstorp i fjol. Bilen fungerade bra, för han vann båda racen före Gustav Larsson och Anders Björnsson.
Peter Andersson vann båda racen i Roadsport A och Max Lindblom vann båda i B.
Nästa tävling i SPVM körs redan om två veckor på Mantorp.
Bengt-Åce Gustavsson
SSK-serien på Gelleråsen Arena
Årets tredje deltävlingen i SSK-serien avgjordes på Gelleråsen Arena den 7-9 augusti.
När SSK-serien intog Gelleråsen Arena den 7-9 augusti visade sig den svenska sommaren från sin bästa sida. Det var rejält varmt. Några tyckte det var lite för varmt emellanåt, kanske först och främst bilarna och då däcken som tog mycket stryk i hettan. Men för det mesta njöt alla förare och flera skruvade ända in i det sista för att komma till start, då det endast var två veckor sedan Raceweek gick av stapeln.
I Renault Junior Cup var samtliga förare taggade på att samla ihop mycket poäng för att hänga på i toppen av serietabellen. Gelleråsen är en banan som bjuder in till många omkörningar då flera kurvor kräver hårda inbromsningar. Detta hanterade förarna med bravur. Att ta starten är ju då extra viktigt på en sådan här bana. Detta hanterade Kalle Rikardsen bäst. Kalle som var bland dom snabbaste förarna på testpassen visade sig snabb även i kvalet och stod i pole position. Därifrån kom han ut först efter kurva ett, med William Bengtsson tätt efter. Dessa två höll sina positioner i fältet och skapade en lucka till sina konkurrenter. Kalle vann senare race 1 med William på andraplats. Siri Hökfelt från Ängelholm är debutant i Renault Junior Cup i år och fick en något sämre start. Men Siri gav aldrig upp och höll gasen i botten. Efter några varv var hon uppe på tredjeplats och skapade distans till förarna bakåt. Tredjeplatsen släppte hon inte och knep därmed sin första pallplats i klassen! En annan debutant är Anton Landberg från Örebro som körde in på en hedrande fjärdeplats. Gustav Jansson slutade femma och Wilmer Moberg sexa.
I race 2 bjöds det på något fler positions byten längre bak i fältet. Men i toppen var det samma gäng som knep starten. Kalle Rikardsen var i topp med William Bengtsson efter på andraplats. Bakom dessa herrar jagade fältet frenetiskt. Siri Hökfelt fick en ännu sämre start i race 2 och halkade längre bak i fältet, efter en påkörning hamnade hon i sandfållan och fick börja om längst bak i fältet. Axel Wadsten var nu revanschsugen efter ett sämre resultat i race 1. Axel tog sig upp på en tredjeplats med Anton Landberg och Wilmer Moberg efter. Efter målgång stod återigen Kalle Rikardsen som segrare med William Bengtsson som tvåa. Axel Wadsten var nöjd efteråt när han tillslut fick kliva upp på pallen som trea. Kalle Rikardsen toppar tabellen på 480 poäng.
Håkan Malmborg från Bålsta gjorde ett inhopp i VolvoCupen denna helg. Håkan och sonen Daniel har båda tidigare tävlat med framgång i klassen, men nu blir det några strö inhopp då och då med deras Volvo 850. I race 1 var det inget snack om att Håkan skulle ge den yngre generationen en tuff match i VolvoCupen. Håkan kvalade tvåa bakom serieledaren Michael Haflidason Häussler. Efter kom klassens snabba tjejer Julia Eliasson och Sanna Andréasson. Håkan hängde på i starten som togs av Michael. Där kämpade båda mot varandra stenhårt. Håkan släppte sen aldrig taget om Michael som ändå försökte dra ifrån, men Håkan stressade på varv efter varv och skulle aldrig ge sig. Tillslut kom luckan som den rutinerade Stockholmaren väntat på. Bålsta-Håkan som tidigare både kört Dragracing och STCC kom förbi och vann race 1 men med endast 1,4 sekunder till tvåan Michael Haflidason Häussler. Trea slutade Julia Eliasson.
Race 2 av VolvoCupen var nästan en kopia av det första, i alla fall inledningsvis. Michael före Håkan med Julia och Sanna efter alla kör Volvo 850. I ledning låg Michael och skulle nu inte ge något gratis till klasskamraterna bakom, oavsett vem som tänker utmana. Håkan stressar på som en ilsken tjur efter den röda Volvo 850 Michael kör. Men han kommer inte om den yngre förmågan denna gång. Michael vinner race 2 med Håkan i mål som tvåa. Om det var tufft kamp om segern var det om inte ännu tuffare om tredjeplatsen. Julia och Sanna bjöd på ett varv där båda åkte sida vid sida och ingen ville ge sig. Men genom esset kom Julia utanför banan och tappade då kontakten med Sanna som nu kunde dra ifrån och säkra tredjeplatsen. Kevin Rikardsen ska ha en eloge som kämpar på med sin nybyggda Volvo S60. Kevin sliter och vi hoppas han inte ger sig trots problem. Kevin körde i mål som sexa i race 2. Michael Haflidason Häussler leder tabellen på 560 poäng.
I den trimmade klassen SSK Klass 2 hade Roger Ekman från Gråbo piskat på sin Honda CRX ordentligt inför helgen på Gelleråsen. Den gick riktigt snabbt på dom lite mer kurvigare partierna på banan och han gav den hittills oslagbara Malin Hellman en riktig fajt i helgen. Malin gjorde en något sämre start i race 1 och tappade ledningen, med reparerade misstaget och återtog senare ledningen i klassen. Malin låg på förstaplats i båda loppen med sin BMW M3:a med Roger hängandes i hasorna hela tiden. Malin kunde aldrig slappna av utan fick ha stenkoll i bakspegeln alla varv. Men trots Rogers flåsande i naken behöll Malin lugnet och Roger kom aldrig förbi. Malin vann dubbelt i helgen igen, Roger slutade som dubbeltvåa. Svante Lundkvist kämpade på bra med sin fina BMW och avslutade helgen med dubbla tredjeplatser. Två andra förare som hade det svettigt var Ingvar Nilsson och Jacob Jonsson. Dessa herrar hade två bra fajter under helgen där dom byte positioner med varandra hela tiden, ingen ville ge sig, riktigt underhållande! Malin Hellman leder klassen på 500 poäng.
I SSK Classic var Jörgen Adlén tillbaka med sin Ford Escort. Jörgen var ensam i klassen denna helg, men tog sig i mål i båda loppen, vilket betyder 100 nya poäng i tabellen och delad ledning med Stefan Axelsson.
I SSK Klass 3A var det dags för Joel Thoren att ta lite revansch efter att ha brutit ett race senast på Kinnekulle. Joel som jobbat stenhårt för att komma till start med sin renoverade BMW 328 var som oftast snabbast på kvalet (1:11.993), efter kom Robin Wärmlund och Richard Eriksson. När det var dags att rulla ut till start i race 1 fick inte Joels BMW någon ström!? och fick snöpligt stå över, iallafall för race 1. Istället startade Robin Wärmlund först. Bakom stod Richard Eriksson, Henrik Sondell och Anders Kjellberg. Robin och Richard drog iväg i starten, men det blev trångt in i kurva ett och Robin snurrar av. Men efter en kort drifting show är han iväg igen och tar upp jakten på ledaren. Robin får ganska omgående kontakt med ledaren Richard, som senare får se sig besegrad då Robin passerar med sin BMW och tar över ledningen. Bakom dessa två är det kamp mellan båda Raptor Racing-förarna Henrik Sondell och Anders Kjellberg, båda kör BMW. Men efter en kort stund får bägge förarna tekniska problem och tvingas bryta!? Även detta väldigt snöpligt. Nu var det bara två förare kvar i klassen. Dessa tar sig iallafall i mål. Robin vinner före Richard.
I race 2 kommer samtliga ändå till start igen. Nu med Joel Thoren, Anders Kjellberg och Henrik Sondell som då får startar längst bak i fältet. Alla kommer iväg bra när starten går, men den som är snabbast iväg och otroligt revanschsugen är ändå Joel, som plockar bil efter bil, tills han är ända uppe i ledningen. Joel dra sedan upp ett rejält tempo som sin konkurrenterna inte kan matcha. En supernöjd och något lättad Joel vinner därmed race 2 med Robin Wärmlund som tvåa och Richard Eriksson som trea. Joel fick med sig viktiga poäng i serien där han nu ligger tvåa. Leder klassen gör Richard Eriksson på 215 poäng, som därmed har tagit poäng i alla race.
Peter Eriksson från Flyinge var ensam förare i SSK Klass 3B med sin Ginetta G55. Men Peter tog sig i mål i båda loppen och körde in 100 nya poäng. Peter leder klassen på totalt 240 poäng.
Janne Brunstedt gjorde några bejublade inhopp i SSK Klass 3C under 2019 med sin fabriksbyggda Audi R8 LMS. I år blir det nog bara detta race på Gelleråsen. Janne var därför mannen att slå denna helg. Michael Eriksson och Bo Johansson var dom som kunde utmana bäst. Bo med sin Chevron GR8 var snabb på baksidan av banan, men räckte inte till på framsidan, då effekt saknas. Michael hade problem med sin turbomatade Volvo 240, bilen stannade ett par gånger under race 1 och tappade därför mark till konkurrenterna. Janne vann med Bo Johansson som tvåa och Michael, som med nöd och näppe lyckades bärga tredjeplatsen.
Till race 2 hade Michael fixat till sin Volvo och kunde nu vara med bättre i starten. Michael tog faktiskt ledningen, men kunde bara hålla den i ett halvt varv innan Janne kom flygandes förbi och satte in en höfttackling i ejes kurva med sin Audi R8. Michael gled ut och Janne var förbi. Michael fick nu istället bevaka sin andraplats, för bakom låg far och son Ronny och Simon Olsson och kämpade om tredjeplatsen. Där drog Ronny tillslut det längsta strået när Simon klippte gräs med sin Thundercar Mustang genom depåkurvan och fick åka sakta i mål. Det blev dubbelseger för Janne Brunstedt, Michael Eriksson tvåa och Ronny Olsson trea. Michael leder klassen på 405 poäng.
I Aquila Synergy Cup vann Joel Granfors från Eskilstuna två av helgens tre race och befäster därmed serieledningen. Mille Johansson från Katrineholm vann ett lopp. Race 1 på lördagen var lite stökigare än vi är vana vid och där försvann tyvärr några förare i en ganska hård krasch. Vi hoppas alla är tillbaka när finalen körs på Kinnekulle ring den 3-4 oktober.
Text: Thomas Nilsson-SSK