Rapport från Raceweek 2020
SSK Raceweek avgjordes som vanligt sista helgen i juli på Kinnekulle ring. Men på grund av coronapandemin blev arrangemanget något annorlunda i år. Bland annat så kom inga gästklasser från vårt grannland Norge och man avstod även dom traditionella grill -och dansfester på kvällarna. Men alla deltagare var ändå glada att tävlingarna ändå kunde genomföras på bästa möjliga sätt. Nedan följer en rapport från deltagande klasser.
I SSK Klass 3A planerade Joel Thorén från Mark att fortsätta sitt segertåg efter den lyckade helgen i Falkenberg. Joel började helgen bra genom att vara snabbast på kvalet i sin BMW 328 (55.373). Tätt efter kom Robin Wärmlund, BMW E36 och Richard Eriksson, Volvo 240. När race 1 avgjordes på söndagen kom både Joel och Robin iväg bra i starten. Robin lyckades allra bäst och tog ledningen inledningsvis, med en stressande Joel bakom, Efter att Joel stressat Robin ett tag kunde han tillslut hitta en lucka och passera och överta ledningen i klassen. Sen drog han ifrån resten av fältet och Joel tog målflagg som segrare. Robin i mål som tvåa och Richard Eriksson trea.
I Race 2 var det samma scenario i starten, Robin tog ledningen med Joel efter, men nu misstänkte många att det inte stod rätt till med Joels BMW, han tappade mark till Robin i ledning och låg nu trea efter Richard Eriksson, men Richard snurrar av och Joel tillbaka som tvåa. Senare inträffar en krasch mellan två andra deltagare vilket resulterar i att säkerhetsbilen kommer ut och samlar ihop fältet. Då bryter Joel, som senare meddelar att tempen skenade i motorn, så han ville inte ta några risker. När omstarten senare går så rycker Robin i ledning och säkrar senare segern i race 2. Tvåa denna gång slutar Henrik Sondell, BMW E46 tvåa. Trea blev återigen Richard Eriksson.
Björn Axelsson, Ginetta G50 från Nyköping och Peter Eriksson, Ginetta G55 från Flyinge gick en tuff match mot varandra i SSK Klass 3B på Kinnekulle. I Kvalet var Björn snabbast, men i Race 1 knep Peter starten och hade en liten liten lucka i början, men Björn som inte kört sin Ginetta på Kinnekulle tidigare kom ifatt och tag upp kampen om segern. Peter fick tillslut ge sig mot Björn som passerade och drog ifrån i ledning. En supernöjd Björn vann före Peter. Trea i klassen slutade Sören Trygg, Seat Supercopa från Täby.
Till race 2 hade gänget i toppen taggat till ordentligt, och det märktes. Peter tog starten med Björn tätt efter igen. Nu var det svårt för Björn att köra om. Även fast många såg att Björn var snabbare i vissa sektioner. Efter en sammandrabbning uppe i kvarn kurvan där det blev lite för trångt for båda av banan och fick så stora skador på bilarna att båda tvingades bryta. Säkerhetsbilen fick samla upp fältet och funktionärerna fick dra in båda bilarna. När omstarten gick tog Sören Trygg ledningen och vann race 2 före Jimmy Pettersson, Volvo V70.
I SSK Klass 3C laddade Katrineholmaren Michael Eriksson, Volvo 240 för säsongens första seger. men det skulle inte bli lätt. Michael tog dock starten i race 1 och hade Bo Johansson, Chevron GR8 bakom sig. Men tävlingsledningen såg att Michael gjorde en tjuvstart och gav honom en drive-trough penalty. Bo tog då över ledningen. Men efter en avåkning längre bak i fältet fick säkerhetsbilen komma ut, då körde Bo fel väg efter säkerhetsbilen och fick också en bestraffning med tidstillägg. När fältet släpptes igen började Michael Eriksson köra upp sig genom fältet och låg till slut trea. Simon Olsson, V8 Thundercar hade nu efter konkurrenternas bestraffningar ledningen i racet. Något som höll hela vägen. När målflaggan kom ut kunde man konstatera att en förvånad Simon Olsson vunnit sitt första race i SSK Klass 3C. Tvåa blev till slut Micahel Eriksson, som mot slutet även körde om Ronny Olsson, V8 Thundercar. Ronny i mål på en tredjeplats.
I Race 2 vart det lugnare i starten, men inte i själva loppet. Michael tog ledningen från pole Position med en flåsande Bo Johansson bakom sig. Så höll dom på hela loppet igenom, Bo jagar och försöker köra om, men det finns inte möjlighet att passera. Michael vinner och tar säsongens första seger. Michaels kommentar efter loppet:
Så skönt att vinna, och kul att köra. Bo gav mig en riktig fajt om segern. Hans Chevron går snabbt på baksidan av banan och jag har mer pulver under huven på raksträckan, så det räckte idag. Sa en glad Michael efter målgång.
Bo Johansson slutade tvåa och Simon Olsson trea.
Förtydligande: SSK Klass 3 uppdelat i tre underklasser där man delar in bilarna efter ett vikt/effektförhållande.
Malin Hellman från Falkenberg har seger i sikte hela tiden i sin BMW M3 E36 i modifierade klassen SSK Klass 2. Ingen skillnad under Raceweek. Malin var bland dom snabbaste på alla pass, så även i race. Hon vann helgens båda lopp med god marginal till sina konkurrenter. Dubbeltvåa i helgen slutade Hans Fridén, BMW och dubbeltrea slutade Mikael Levander, Opel Kadett. Glädjande att se Amanda Nilsson, Ford Escort från Åtvidaberg bli allt snabbare, och att bilen går en hel helg, det har varit ett stort bekymmer tidigare. Amanda slutade femma och sexa i helgens båda lopp. Jacob Jonsson, Volvo 242 från Åtvidaberg var nykomling i Klass 2 och kommer senast från Legends Racing. Jacob har tillsammans med pappa byggt bilen under vintern och ska utveckla den vidare under året. Se upp framöver!
I VolvoCupen laddar Michael Haflidason Häussler stenhårt för att vinna klassen 2020 och att även ta hem hela SSK-serien (SSK-mästare blir den förare som plockar flest poäng, oavsett klass). Michael började helgen bra kvalade tvåa, endast slagen av fjolårets mästare Filipe Skagerfält, som inte kör full säsong i år.
Thomas Nilsson - SSK