Formula Nordic körde årets tredje racehelg på den nya banan Drive Center Arena i Fällfors utanför Skellefteå.
Nio tappra förare hade tagit den långa resan norrut. För de flesta var banan en ny bekantskap.
Sensationsföraren från Karlskoga, Joel Granfors, visade att han snabbt lärde sig den nya banan för redan i det andra testpasset var han snabbast. I kvalet var det Håvard Hallerud som klev fram och tog pole, men han var hårt pressad av Granfors som bara var sex hundradelar efter!
Det första racet blev mycket spännande där Granfors och Hallerud turades om att vara i ledning. Ibland körde de om varandra flera gånger per varv, men tyvärr började Halleruds kylare läcka. Han märkte problemet och parkerade innan motorn hann ta skada. Det blev därför en enkel seger för Granfors till sist. William Karlsson övertog andraplatsen, men han halkade av banan när han körde i Halleruds kylarvatten och kraschade in i muren. Philip Victorsson övertog andraplatsen och William Winsth blev trea.
Andra racet inleddes på samma vis, med nya dueller mellan Granfors och Hallerud, men Hallerud tog i lite för mycket och snurrade och därmed lämnade han vägen öppen för Granfors igen. Victorsson tog upp jakten, men på sista varvet låste sig växellådan på treans växel. Med en ylande motor korsade han mållinjen, men Winsth hann ikapp och tog sig förbi med någon meter och snodde andraplatsen. Det blev bråttom i WestCoasts depå när de skulle byta växellådan på en timme innan det sista racet, men de hann!
Det var med stor spänning vi såg fram emot det sista racet med den omvända startordningen. Charlie Andersen startade från pole och han tog hand om ledningen före Victorsson och William Karlsson. Det tog några varv innan Hallerud och Granfors fick upp rätt värme i däcken, men sedan började de avancera upp genom startfältet. Efter några gastkramande manövrar lyckades Granfors med konststycket att ta dig ända upp till ledning. Granfors vann före Victorsson och Hallerud och han är därmed den förste föraren någonsin som har lyckats vinna alla tre racen i Formula Nordic! Det blev nästan en perfekt helg för Granfors som tog 79 av de 80 poäng som fanns att köra om. Trots att han inte körde första tävlingen i Falkenberg har Granfors nu övertagit ledningen både i Cupen och i JSM!
Bengt-Åce Gustavsson
Robert Dahlgren tog över ledningen av STCC TCR Scandinavia med en dubbelseger och krasch på sin hemmabana Skellefteå Drivecenter Arena. I tredje tävlingen lyckades Mikael Karlsson ta en sensationell debutseger för Kågered Racing trots hård press från Tobias Brink.
PWR Racing-föraren startade från pole position i de första två tävlingarna och ledde från start till mål. I andra tävlingen blev han dock hårt uppvaktad av mästerskapsrivalen Tobias Brink medan sista tävlingen slutade redan på första varvet.
Allt gick precis så bra det kunde gå fram till kraschen, säger Robert Dahlgren.
Tyvärr var det ett eget misstag, jag tittade i backspegeln och när jag tittade fram igen hade jag solen i ögonen och missbedömde bromspunkten. Väldigt tråkigt att det drabbade Oliver, jag försökte väja, men det gick inte. Men målsättningen var att lämna Skellefteå i mästerskapsledning och det har vi gjort.
Robert Dahlgren, som får fem platsers nedflyttning i straff för incidenten i Race 3, och Tobias Brink tog lika mycket poäng från helgen, där Brink Motorsport-föraren genomförde en stabil tävlingshelg med två andraplatser och en tredjeplats.
Helgens poängskörd känns oerhört bra. Vi hade tre riktigt bra tävlingar med mycket omkörningar. Däremot är jag trött på att vara tvåa i mål, det är dags att kliva högst upp på pallen inför nästa tävling på Mantorp Park, säger Tobias Brink.
Volkswagen Golf GTI TCR-föraren Mikael Karlsson startade tvåa i den sista tävlingen och tog ledningen in i första kurvan. Tobias Brink satte sedan stenhård press under de fyra sista varven, men STCC-debutanten lyckades hålla huvudet iskallt och tog segern med mindre än tre tiondelars marginal.
Det här var sjukt häftigt. En seger var målbilden när vi gav oss an det här projektet. Teamet har jobbat stenhårt i helgen och de är verkligen värda det här. Jag ser fram emot nästa tävling då vi hittat en väldigt bra balans i bilen, säger Mikael Karlsson.
Dennis Strandberg var bara två tiondels sekund från att vinna dubbelt när V8 Thunder Cars körde sin tredje deltävling för året på DriveCenter Arena i Skellefteå. Efter seger i det första heatet ledde han det andra tills det bara återstod ett par hundra meter att köra. Då bluddrade det till under huven på Dennis Chevrolet Camaro och Freddie Hemborg kunde smita förbi och snuva honom på segern.
Jag ledde från start men på varv ett eller två knäcktes växelspaken, och jag missade många växlar. Ut på start och mål på sista varvet dog motorn. Det var jävligt surt efter att ha kämpat så med den där växelspaken.
Med en seger och en andraplats är det ändå Dennis som åker hem med den största poängskörden. Han ligger visserligen kvar på tredjeplatsen i tabellen efter Sebastian Arenram och Freddie Hemborg men avståndet upp till ledningen har minskat avsevärt.
Det tackar vi för, det är positivt. Det är ändå poängen som räknas trots att vi fick nöja oss med andraplatsen i det andra heatet, säger Dennis som är nöjd med få åka hem från Skellefteå som helgens segerherre.
Det är perfekt, fantastiskt, det här var precis vad vi behövde. Det är tätt och tajt i mästerskapet men vi ska ifatt och om, det finns inget annat.
För Freddie Hemborg var det en oväntad men välkommen seger efter att ha haft svårt att hitta fart i både kval och det första heatet. Efter lite skruvande på bilen efter det första heatet så kom farten tillbaka.
Det var inte så stora förändringar vi gjorde men nu satt bilen ordentligt på banan, det var som natt och dag. Det var bara att ösa på, säger Freddie. Det var skönt att få avsluta den här helgen med seger efter att ha haft fullständig kontroll på läget under testdagen. I kvalet och första racet var det ingenting som kändes bra. Jag var helt uppgiven inför andra heatet men det var som en ny bil att köra.
Sebastian Arenram behåller den ledning i mästerskapet han hade före helgens tävlingar men marginalen till Freddie och Dennis har krympt ordentligt. Sebastian slutade tvåa och trea i de båda heaten men fortsatt ledning är ändå en framgång, menar Sebastian.
Det är trevligt, varje helg man leder är en seger. Jag hade lite tekniska problem under träningarna och hade svårt att få till bilen men till kvalet fungerade allt.
I det första racet hade Sebastian slagläge på Dennis men så kom säkerhetsbilen ut efter att Eric Nilsson hade kört in i muren. Efter omstarten kunde inte Sebastian hålla tempot utan fick nöja sig med andraplatsen. Det andra racet började bra.
Jag låg tvåa och låg bra till men jag fick försvara mig bakifrån samtidigt som jag försökte hålla Dennis i schack så att han inte skulle dra iväg. Sedan tog mina däck slut, Freddie kom ifatt, touchade mig, och körde förbi.
Junioren Daniel Andersson kvalade in som trea och hade förhoppningar om riktigt framskjutna placeringar. I det första heatet slutade han trea och i det andra låg han bra till för ytterligare en pallplats men var lite för het på gröten, bromsade för sent och tryckte in fronten på sin bil.
Conny Brorsson hade svårt att hitta farten under hela helgen men med en fjärde- och femteplats i bagaget håller han ändå Daniel Andersson bakom sig, samtidigt som han med ett par bra resultat i kommande race har möjlighet att avancera i sammandraget.
Eric Nilsson, Memphis Racing, hade en tuff helg. I det första heatet gjorde han en rejäl avåkning. Bilen blev så tillknölad att det bara var att lasta släpet och vända hemåt. Även Christoffer Bergström, som skulle ha kört, fick ställa in efter en avåkning under fredagens tester.
Joakim Tärnström