Antal tävlande: 123
Större startfält på Kinnekulle Ring för SPVM
Årets andra tävlingshelg för Sportvagnsmästerskapet kördes tillsammans med SSK-Serien på Kinnekulle Ring. Över hundra förare kom till start på denna tekniska och mycket populära bana.
I Verktygsboden Modsport kom Kent Johansson och Torulf Magnusson till start med var sin monsterskapelse av märket BMW. Det såg onekligen häftigt ut, men som så ofta med nybyggda bilar drogs båda bilarna med en del barnsjukdomar och ingen av dem höll ut hela helgen. Det skall bli kul att se när de har fått ordning på allt.
Samuel Johansson är duktig både på att bygga bilar och att köra dem. Den kombinationen brukar alltid vara bäst. Det fanns ingen som kunde hänga med honom denna gång. Han formligen flög ifrån konkurrenterna och vann enkelt, men vid den tekniska efterkontrollen påpekade teknikerna att den bakre vingen var aningen för hög, varför han blev diskad. Segern gick därför till Jonas Jansson före Bengt Johansson och Per Gustavsson. Samuel ville visa att segern inte hängde på vingen. Till andra racet var vingen sänkt och han fick starta från sista rutan. Han körde om hela fältet och vann, före Jansson och Gustavsson!
I klass 2 vann Toni Berggren före Niklas Mårtensson och Peter Andersson. I andra racet blev det en ny seger före Berggren, nu före Bertil Haglund och Mårtensson. I klass 3 var det bara Ginettor på startlinjen denna gång och där vann Andreas Ekvall första racet före Gustav Larsson och Thomas Henriksson. I andra racet vann Larsson före Henriksson och Anders Björnsson.
I Roadsport C kom alla förarna till start med Mazda MX-5:or. Tävlingen var även första deltävlingen i MX-5 Cup. 24 bilar kom till start! Vi fick se samma duell som vid premiären på Mantorp, nämligen mellan Christoffer Waern och Erik Blixt. Waern gick segrande ur den första striden med endast 0.3 sekunder. Niclas Larsson kom trea. I andra racet vände de som vanligt på topp sex och Lars Olsson startade från pole. Han ledde i flera varv och det tog lite tid innan Waern och Blixt hade jobbat sig upp genom fältet. Blixt var mest på hugget i början och avancerade snabbare, men när Waern fick upp farten tog han sig ikapp och förbi Blixt och vann med sju sekunders marginal. Anders Träff kom trea.
I Roadsport A var Magnus Mårtenson överlägset snabbast. Han vann första racet före Björn Nyman och Per Johansson. I andra racet vann Mårtensson före Lars Macklin och Nyman. I Roadsport B vann Jonas Gräf det första racet före Jonas Jonsson och Rickard Thornberg. I det andra racet sprack en bromsskiva för Gräf som smög runt hela racet och försökte att undvika att använda bromsen. Jonsson vann racet före Thornberg och eftersom bara tre bilar tog sig i mål och den tredje personen var Gräf lyckades han bärga många viktiga poäng.
Norrmannen Jörn Martin Aalerud var vassast i RS-klassen när han vann det första racet före Hans Johansson och Monika Arvidsson. Aalerud ledde även det andra racet, men fick något tekniskt fel och tvingades bryta. Johan Kylberg vann det andra racet före Christoffer Jansson och Johansson.
I Clubman vann den regerande mästaren Hasse Tullsten före Peter Öfverman och Mikael Aaagaard. Det blev exakt samma prispall även i det andra racet.
Nu blir det en paus för sportvagnar i över en månad innan det är dags för deras största tävling för året, som är Svenskt Sportvagnsmeeting på Ring Knutstorp.
Bengt-Åce Gustavsson www.racefoto.se
Årets andra tävlingshelg kördes på Kinnekulle Ring utanför Götene. Omkring 150 förare kom till start när SSK och SPVM ställde upp depåtälten på ett blåsigt och regnigt Kinnekulle. Men inget stoppade förarna från att ta sig an denna tekniska och mycket populära bana.
Michael Haflidason från Skepplanda som vann dubbelt i VolvoCupen på Mantorp Park var åter igen laddad för att ta hem viktiga poäng i serien. Michael var snabbast på kvalet i sin Volvo 850 (1:01.917), Tvåa; Filipe Skagerfält, Volvo 940 (1:02.601), Trea; Julia Eliasson, Volvo 850 (1:03.337). Därefter kom Niklas Angbo och Adam Olinson. Vi ska tillägga att Hammarby-sonen Filipe Skagerfält denna helg körde med gipsad vänsterhand. Men det märktes inte på körningen!
VolvoCupen kör denna säsong i samma heat som SSK Klass 2, vilket gör att dom startar ett par meter efter för att inte ställa till det för dom båda klasserna i startögonblicket. Michael och Filipe kom iväg bra i race 1 och gick sida vid sida in under bron. Ingen trodde att Filipe skulle hänga med Michael och övriga gänget i VolvoCupen denna helg på grund av sitt handikapp. Men många tappade hakan när Filipe tar över ledningen och bara står upp och kör hela racet. Han lyckas trots varvningar och en långsammare Ford framför sig vinna loppet och var helt slut efter målgång. Tvåa Michael och trea Niklas Angbo.
Ja gav allt, men fan va jobbigt! Trodde inte det skulle gå när alla varvningar kom och att ja fick ligga och nästa skjuva en Ford framför mig stora delar av loppet. Sa en nöjd Filipe efter målgång i race 1.
I race 2 var det nästan samma startordning. Men nu ville Michael visa att segern på Mantorp inte var någon engångsföreteelse. Han tog hand om ledningen och höll den snyggt och prydligt ända till mål. Tvåa Filipe och trea slutade återigen Niklas Angbo, som hade en bra kamp med Julia Eliasson om tredjeplatsen. Men Julia tvingades tyvärr bryta mot slutet med punktering. Adam Olinson slutade fyra och blir allt snabbare i sin för året nya Volvo 262. Michael toppar tabellen tabellen före Filipe och Niklas.
Förarna i ungdomsklassen Renault junior Cup bjöd som vanligt på två underhållande race. 14 förare kom till start där serieledande Filip Bernström var snabbast på kvalet (1:05.797). Där efter kom Olle Jansson, Axel Wadsten, Kalle Rikardsen och Gustav Jansson.
I Race 1 skiftade nästan alla förare placeringar med varandra under 15 intensiva minuter som loppet pågick. Jung-föraren Olle Jansson som trivs på Kinnekulle har haft problem med motor och koppling i sin Renault Clio. Men efter byte av dessa delar gick bilen som en klocka efter lördagens träning. Olle tog efter kamp med Filip Bernström hand om ledningen i race 1. Olle drog till slut ifrån konkurrenterna. När tre varv återstod hade han en ledning på drygt 5 sek ned till Filip. Det släppte han inte och kunde korsa mållinjen som segrare.
Samma resultat blev det för Olle i Race 2, som därmed knep sin första dubbelseger i Renault Junior Cup! Alexander Coskun som hade problem med bromsarna under helgen hade fixat felet och gjorde en fin uppkörning och slutade tvåa. Trea i mål blev Filip Bernström. Filip befäster därmed ledningen i tabellen.
Otroligt skönt att få vinna dubbelt här på Kinnekulle. En favoritbana för mig. Nu ligger ja tvåa i tabellen efter bra med poäng under helgen! Sa Olle Jansson efter sin första dubbelseger.
Ingemar Linuzon från Kinna hade det tufft med sin Audi S2 i SSK Klass 3A. Han hade problem med elektroniken i bilen. Detta medförde att han med jämna mellanrum fick stänga av bilen under pågående race för att sen starta den igen. Ingemar var ändå snabbast på kvalet (56.502) före Joel Thoren, som verkligen fått bra snurr på sin BMW tills i år. Trea var Petter Wejsfelt från Lidköping som också kör BMW.
I race 1 tog Ingemar starten med Joel och Petter hak i häl. Men efter några varv började strulet för Ingemar, som fick släppa för Joel. När Joel väl fick upp farten kunde Ingemar inte komma igen. Joel vann race 1 före Ingemar och Petter. I race 2 var det nästan samma scenario. Ingemar i ledning inledningsvis, sen började strulet igen. Joel som vanligt snabbt förbi och ny dubbelseger för den gladde Mölnycke-föraren. Petter korsade denna gång mållinjen som tvåa med Ingemar i mål som trea. Samma topp 3 i tabellen. Citroen DS3 Cup Sverige körde sin premiärtävling den helg tillsammans med Klass 3A. Anton Bergström vann dubbelt före Linus Holgersson.
Nu måste vi hem och hitta elfelet till nästa runda på Falkenberg, för det här var inte roligt! Sa en besviken Ingemar efter helgen på Kinnekulle.
I SSK Klass 3B var det manfall denna helg. Michael Eriksson från Katrineholm vann därför dubbelt, trots att hans turbomatade Volvo 240 inte gick helt hundra denna helg. Men teamet jobbar vidare och till Falkenberg ska det gå problemfritt är tanken. Brorsan Rickard Eriksson kör samma bil i Klass 3A. Jörgen Adlén var ensam i Classic Racing, men tog sig i mål och vann dubbelt i sin Ford Escort.
I SSK Klass 3C var det också manfall, där flera konkurrenter tyvärr fick packa ihop med tekniska problem redan efter kvalet. Då passade Sveriges snabbaste elektriker Samuel Johansson från Falkenberg på att vinna dubbelt med sin otroligt vassa BMW E36 GTR. Tvåa i båda loppen blev Leif Andersson från Årjäng i sin Sunbeam GT44. Trea båda gångerna slutade Stockholmaren Bertil Haglund, BMW. Till Falkenberg väntas fler deltagare i klassen.
Malin Hellman från Falkenberg gjorde en strålande insats i SSK Klass 2. Hennes BMW M3 gick allt bättre under helgen och den regerande mästaren från Linköping Anders Svensson, som också kör BMW hade problem att hänga med. Malin hade, trots mycket varvningar kontroll på situationen och knep en fin fin dubbelseger på Kinnekulle. Anders i mål som tvåa i båda loppen. I race 1 slutade Hans Fridén trea och i race 2 hade Richard Edberg äntligen fått ordning på sin uppdaterade Mazada RX-7 och gick i mål som trea. Celso Silva Gonçalves var ensam i SSK Klass 1, men tog sig i mål och vann dubbelt.
Aquila Synergy Cup körde sin första riktiga tävling på Kinnekulle i helgen. Där publiken gav förarna stående ovationer efter helgens tre rafflande race. Förarna hade sin favoritpartier på banan och bjöd på många hårresande omkörningar. Kevin Brandsborg vann två av loppen och Magnus Taulborg ett. Joel Granfors ska ha vi lyfta lite extra som gav topp 5 i klassen tre riktigt bra fajter, trots att detta var hans debut i banracing.
Thomas Nilsson - SSK