Antal tävlande: 197
Många mästare korades i Falkenberg
Falkenberg Classic kördes under strålande solsken denna fina septemberghelg. Tre Riksmästare korades samt massvis med klassegrare i både Sportvagnsmästerskapet och Racinghistoriska klubbens serier.
Formel Vee var största heatet med 24 bilar på griden, på gränsen till överfullt på den korta banan. De körde sitt första race på söndag morgon när dimman precis hade lättat och banan var våt. Detta passade regnspecialisten Lars-Gunnar Vegas Johansson som tog kommandot i racet. Han vann före rutinerade Johan Lund och nykomlingen Janne Lindqvist, som bara i sin andra tävling fick kliva upp på pallen. Han kör dessutom i B-klassen!!! En mycket stark prestation. Det andra racet kördes på torrt underlag och då var Lund snabbast och han vann före Lindqvist som åter gjorde en strålande prestation! Vegas kom trea. Vegas vann C-klassen totalt och Magnus Rugsveen vann B-klassen + att han blev Riksmästare i Formel!
I Formel Ford körde Henry Sandblom och Dan Lindblom ifrån det övriga fältet. Sandblom kunde hålla undan och vinna före Lindblom, som ännu en gång satte snabbaste varv! Henrik Hansson kom i mål som trea, klart distanserad. Lindblom förvaltade sin poleplats och tog ledningen direkt i andra racet. Den här gången lyckades han hålla undan ända till mål och han vann före Nicklas Nilsson och Roland Svensson. Formel Vee med dubbelförgasare körde ihop med Formel Fordarna och där vann Roger Johansson båda racen.
I Formula Slicks hade Michaela Månlycke fått mersmak av snabbare bilar sedan hon uppvisningskörde en F2:a på Mantorp. Torgny Johansson frågade därför om hon inte kunde tänka sig att köra finalen i hans 81:a? En sådan fråga får man inte många gånger i livet och givetvis tackade Månlycke ja till detta erbjudande. Det blev dock inte mycket sömn mellan torsdag och fredag. Det är ju ett stort ansvar att köra en sådan snabb bil, sa Månlycke. Torgny Johansson tog som väntat starten i sin lite äldre F2:a. Han vann före Sonny Johansson och Tomas Otterberg, båda i F3:or. Vi fick se samma prispall även i andra heatet. I Sports 2000 hade Johan Eliasson lämnat över ratten till sin sambo Lotta Jansson som gladdes stort åt detta uppdrag. Hon slutade tvåa bakom Thomas Rådmyr i sin racingdebut i båda racen. Sören Forsberg slutade trea.
I klassen för de allra äldsta formelbilarna blev det tyvärr rätt tunt startfält. Inga förkrigsbilar, men väl en handfull Formula Junior + ett par reservbilar och en F3 1000cc. Petter Huse var överlägset snabbast i första racet där han vann med över ett varv före Lars-Göran Sjöberg och Ulf Pettersson. I andra racet kom tyvärr inte Huse av startgriden
Han fick rullas åt sidan och titta på när Pettersson vann före Christer Larsson och Sjöberg.
Torbjörn Andersson hade redan vunnit 1000cc F-klassen, varför han stod över finalen och överlämnade bilen till Hans Beckert. Beckert var på strålande åkhumör och han vann första racet före Reinhold Daubner och Tobias Ståhlberg. Daubner satte snabbaste varv och fick starta först i andra racet. Daubners lycka blev dock kortvarig då han tvingades bryta redan på femte varvet. Beckert vann igen före Bruno Helgesson och Tore Lysebo. En bit ned i fältet tog Gustaf Stenquist hand om segern i E-klassen före Jan Christians och Tobas Svanberg. Christians vann andra racet före Stenquist och Svanberg, men Stenquist vann klassen och blev dessutom riksmästare.
Precis som på Mantorp senast körde man en annorlunda heatindelning av standardklasserna. I heatet för bilar före 1965 över 1000cc kördes tillsammans med bilar från 1966-1971 upp till 1600cc. Efter kvalet fick vi se en ganska ovanlig startgrid med två SAAB Sonetter i andra startledet!!! Kjell Wallin stod i pole med sin Arden Mini Cooper S före Tobias Ståhlberg Austin Cooper S, Jonas Kullgren SAAB Sonett V4 och Hans Eklund SAAB Sonett II.
Wallin tog kommandot och vann överlägset före Lars Göransson och Claes Paulsson. Wallin överlämnade ratten till Jonas E Pölda till det andra racet. Pölda fick därför starta sist. Han kände sig väl hemma i kojan och han körde om hela fältet och vann före Bengt Qvist och Conny Abrahamsson! Snart står det väl en koja hemma i garaget hos Pölda?
I GT-heatet pressades Tommy Bencsik hårt av Bengt-Åke Bengtsson, men Bencsik lyckades hålla undan och vinna med någon tiondel före Bengtsson och Jan Hellberg. I andra racet fick Bencsik en lugnare resa till segern före Claes Andersson och Hellberg. Bencsik blev därmed RHK´s förste riksmästare i GT-klassen!
Lennart Bohlin tog en övertygande pole i det nyare standardbilsheatet. Han tog starten i racet, men hade Anders Berger hängande som en ryggsäck bakom sig genom hela racet. Bohlin drog ifrån på rakorna medan Berger kom ikapp i de kurvigare partierna. Berger fick dock aldrig slagläge på en sådan rutinerad förare som Bohlin. Claes Andersson slutade trea. Berger satte i alla fall snabbaste varvet och fick starta först i andra racet. Berger fick till en bra start medan Bohlin inte fick till det alls. Berger drog genast upp en lucka till övriga fältet. Bohlin körde upp sig till andraplatsen, men kom aldrig nära Berger som vann före Bohlin och Jonas Bengtsson.
I den totala RHK-Cupen vann Arvid Viktorsson före Gustaf Stenquist och Magnus Rugsveen. 234 förare tog poäng i RHK-Cupen i år. 140 förare deltog i RM för standard, 115 deltog i formel och 57 deltog i GT.
Förarna kan se fram emot ett stort prisbord i Eskilstuna den 26:e oktober!
Bengt-Åce Gustavsson www.racefoto.se
Underbart Sportvagnsväder i Falkenberg vid SPVM-Finalen
Sportvagnsmästerskapet körde sin traditionella final tillsammans med Racinghistoriska klubben under Falkenberg Classic i strålande sol. SPVM mönstrade ett riktigt bra startfält.
Roadsport C, med alla sina Mazda Miator, var så många till antalet att arrangören tvingades söka dispens för att alla skulle få starta! 30 bilar kom till start till sist och vi såg fram mot en riktig holmgång mellan årets båda giganter Christoffer Waern och Erik Blixt. Dessa startade från första ledet och sedan var kampen igång. Men då hade de inte räknat med den snabbe Skåningen Oskar Jakobsson. Han smög sig upp och vann före Waern och Blixt! I mästerskapet hade nu Waern och Blixt exakt lika poäng, årets absolut sista race skulle fälla avgörandet! Som vanligt vände de på topp sex, varför Niclas Larsson startade från pole. Blixt var mest på hugget och han övertog ledningen redan på det första varvet. Waern tog sig snart ikapp och förbi Blixt. Väl i ledning kunde Waern sakta men säkert utöka sin ledning. Han hade bättre flyt med varvningarna än Blixt och luckan blev bara större och större. Waern vann med dryga 10 sekunder före Blixt och Lars Olsson. Waern vann därmed klassen i år igen.
Roadsport A & B kördes tillsammans med Modsport III. Dag Löfqvist var mest på hugget och han vann första racet före Björn Axelsson och Magnus Mårtenson. Jonas Jonsson vann B före Michael Stegmann och Ulf Andersson. Anders Träff vann Modsport III före Lars Olsson och Anders Ekdahl. Andra racet blev en ny triumph för Löfqvist före Mårtenson och Axelsson. Stegmann vann B före Jonsson och Max Lindblom. Olsson vann Modsport III före Petter Sångberg och Ekdahl. Det blev en dramatisk avslutning av racet. Nisse Hellqvist snurrade i chikanen och Ulf Andersson hade inte en chans att väja. Han mer eller mindre frontade Hellqvist och bilen studsade upp i luften. Båda förarna klarade sig oskadda, men det såg dramatiskt ut! I tabellen hade Björn Nyman öppnat säsongen bäst i Roadsport A, men Mårtenson kom smygande mer och mer och kunde till sist vinna även detta år. Jonas Jonsson hade en stabil resa genom hela säsongen i Roadsport B. Gustav Larsson tog hem Modsport III.
Verktygsboden Modsport I & II kördes ihop. Jonas Jansson ledde första racet från start till mål och han vann före Bengt Johansson. Toni Berggren vann klass-II och kom trea totalt. Melwin Nilsson debuterade i en Camaro och kom trea i klass -I. Niklas Mårtensson kom tvåa i klass-II före Fredrik Ström. Jansson vann andra racet före Berggren, som vann klass-II före Mårtensson och Ström. Jansson vann klass-I före Kent Johansson i sitt nya värstingbygge och Patrik Putte Larsson. Jansson vann mästerskapet i klass-I och Berggren vann klass-II.
Johan Kylberg vann RS-klassen i sin moderna Wolf, men han pressades inledningsvis av Mats Hildingsson som fick nöja sig med andraplatsen. Hans Johansson tog hand om tredjeplatsen och var därmed redan klar mästare i RS-klassen. Kylberg vann även det avslutande racet före Monika Arvidsson och Hildingsson.
I Clubman hade Hasse Tullsten möjlighet att försvara sin titel, men då krävdes dubbelseger! Han ledde första racet när kopplingen havererade. Han lyckades hanka sig i mål utan att använda koppling och lyckades rädda segern före Pär Fredriksson och Mikael Aagaard. Tullsten var beredd att kasta in handduken, men kompisarna sa till honom att han skulle prova att starta från depån och se hur långt det skulle räcka i andra racet. Finalracet gick tidigt på morgonen och nattens dimma hade gjort banan fuktig och hal. Det var inte så bra förutsättningar för Tullsten som stod längst upp i depån. Det gällde att tajma starten. De tog det väldigt försiktigt och startfältet var redan nere i chikanen innan Tullsten hade lämnat depån. Han fick köra helt ensam under större delen av racet och han började misströsta, han var ju tvungen att köra upp sig för att kunna vinna racet. Alldeles de sista varven fick han så äntligen syn på sina närmaste konkurrenter och han lyckades ta sig förbi dem alla och vinna före Fredriksson och Pete Roberts. Vilken känslosam seger för Tullsten som därmed kunde försvara titeln med minsta möjliga marginal!
Toni Berggren blev årets Sportvagnsmästare då han plockade flest poäng av alla med tio segrar i elva lopp.
Bengt-Åce Gustavsson www.racefoto.se