Antal tävlande: 202
Mantorp Park 50 år
Racerbanan Mantorp Park firades under pompa och ståt när de firade sitt 50-årsjubileum tillsammans med Racerhistoriska Klubben, som körde sina historiska tävlingsbilar. Arrangörsklubben MK Scandia lyckades bjuda in över 600 utställningsfordon! Det var en fantastisk syn! Uppvisningskörning på banan varvades med tävlingsheaten och det fanns mycket att beskåda under hela helgen. Förutom många fina klenoder i depån fick vi även se många gamla kända ansikten. Gamle Formel 1-föraren Reine Wisell var en given gäst och han berättade gärna gamla historier om hur det var på den gamla goda tiden.
På tävlingsbanan var det sig likt med många fina körningar och omkörningar. De äldsta formelbilarna var Formel Junior, som fick köra ihop med Formel Vee eftersom de bara var tre till antalet. Mantorpsbanan passade de små kvicka juniorbilarna som handen i handsken, för efter kvalet toppades gridlistan av juniorförarna Reine Bergström före Petter Huse och Hans Hillebrink. Johan Lund var bästa Formel Vee på fjärde plats. Racet blev inget undantag. Hillebrink vann före Huse och Bergström. Lars Ohlsson vann Formel Vee-klassen före Johan Lund och Lars-Gunnar Vegas Johansson, men de var klart distanserad av topptrion. Det andra racet fick dock en helt annan utveckling. Huse var snabbast iväg och han belönades med en drive-through för tjuvstart. Hillebrink satte sin Lotus i räcket och därmed var det bara en Formel Junior kvar i Bergström. Bergström gjorde dock inga misstag. Han vann före Formel Vee-trion Ohlsson, Lund och Richard Lillen Persson som till denna tävling hade lånat en snabb GMS.
Formel Ford bjöd på många fina dueller, men i första racet kunde Henry Sandblom till sist rycka till sig en ledning som höll ända till mål. Han vann före Nicklas Nilsson och Michaela Månlycke. Dan Lindblom var siste man i mål, men han lyckades ännu en gång att sätta ett riktigt fantomvarv och tog därmed pole till andra racet. Andra racet blev också rafflande, men där lyckades Oscar Thim klämma sig förbi Sandblom och vinna med halvsekunden. Lindblom slutade trea.
Mantorp Park gjorde sin känd på den internationella arenan genom de F2-lopp som kördes både på sjuttio och åttiotalen. Drömmen hade ju varit att locka hit den historiska F2-serien, men tyvärr blev det inte så. Vi fick nöja oss med Torgny Johansson fina F2:a samt en rad F3:or. Johansson hade faktiskt med sig ytterligare två F2:or som var med och uppvisningskörde i pausen. Johansson vann planenligt det första racet före Tomas Otterberg och Sonny Johansson. Det andra racet vann Johansson före Otterberg och Magnus Ramsö.
1000cc Cupen var färre än vanligt och för ovanlighetens skull var de inte största heatet denna gång. Torbjörn Andersson tog en kontrollerad seger före Tobias Ståhlberg och Reinhold Daubner i båda racen.
De äldre standardbilarna över 1000cc var desto fler. Victor Israelsson lekte sig fram till seger med många fina sladdar. Han vann före Thomas Marklund och Anders Skölin. I andra racet vann Israelsson före Marklund och Per Skårner. Det var mycket V8-muller.
GT-klassen hade ett fint startfält. Vi fick se fina dueller mellan Jan Kling och Lars Esselius i båda racen, men tyvärr kroknade Esselius båda gångerna. Kling vann det första racet före Claes Andersson och Bengt-Åke Bengtsson. Kling vann andra racet före Per Norberg och Bengtsson.
Det nyare standardbilsheatet för bilar mellan 1966-1971 anfördes av Pekka Nyström i en nybyggd Corvette. Han sladdade sig fram till seger före Jari Konola och Christer Pernvall. Pernvall vann det andra racet före Konola och Arvid Viktorsson.
Lennart Bohlin vann det nyaste standardbilsheatet före Claes Andersson och Mads Leth Sörensen. Bohlin hade lite bekymmer med kopplingen och valde frivilligt att starta sist i andra racet så att han inte skulle äventyra för någon annan i starten. Han kom iväg som han skulle och det tog inte lång tid innan han hade tagit ledningen. Han vann före bröderna Mads och Per Leth Sörensen.
Helgen till ära så kördes det ett inbjudningsheat för bara bilar med V8:or. Pekka Nyström vann före Lars Esselius och Jan Kling.
De små Legendsbilarna var talrika och bjöd på tight och spännande racing också.
Nu återstår bara finalen som körs i Falkenberg om en månad.
Bengt-Åce Gustavsson www.racefoto.se