SSK & Racing NM Kinnekulle 2002
Kinnekulle Ring 2002-06-29 - 2002-06-30

Resultatlistor


Formel Ford 1600cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Fyndbörsen Cup
  Kval
  Race

Kamasa Tools Cup
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

NTCC
  Heat 1
  Heat 2

Renault 5 Junior
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Special Saloon
  Heat 1
  Heat 2

Volvo Original Cup
  Kval
  Heat 1
  Heat 2



Antal tävlande: 115

Racerapport

Det var mycket suddiga listor som vi hade att gå på så vi ber om ursäkt om det har blivit någon siffra fel här och där för det var bitvis mycket svårt att tolka.


Rekorden hägrade på
nyasfalterade Kinnekulle Ring

Visserligen kom det till slut en regnskur som blötte upp banområdet
Kinnekulle Ring på
söndagseftermiddagen. Men annars var det mest nya varvrekord som duggade
tätt. Anledningen var den nyasfalterade banan.
Resultatet blev en jämn och fin racerbana - byggd för högt tempo.

Och visst bjöds det högt tempo. Till den här speciella SSK-deltävlingen var
de norska tungt trimmade klasserna NTCC (norska motsvarigheten till STCC)
samt Special Saloon inbjudna.
Svenska förare fanns med i de båda klasserna för att utmana de norska
konkurrenterna ¬ och resultatet ¬ det blev med beröm godkänt.

Mikael Mohlin från Kungälv vann först den första finalen i Special Saloon
med sin hårt trimmade Mazda RX-7 ¬ och var bara några varv från att göra om
bedriften i den andra. Men dessvärre tvingades han bryta bara några varv
från mål och lämna över segern till norske konkurrenten Haavard Lien i en
Chevrolet Corvette.

Och Bengt Lundström var ytterst nära att ta bronset i den andra finalen i
NTCC ¬ utan att veta om det. Några norska bilar i den absoluta toppen föll
bort och lämnade spåret öppet för Bengt Lundström samtidigt som han körde
mycket fort.

Plötsligt befann han sig på fjärde plats och föste norske Opel-föraren Per
Skjolden framför sig. Och i den sista kurvan försökte han också ta sig förbi
norrmannen utan att lyckas.
- Det våta underlaget gjorde att det var dålig sikt. Jag visste inte vilken
plats jag låg på, kommenterade Bengt Lundström och fortsatte; hade jag vetat
att jag var så nära en pallplats skulle jag satsat merS

I populära Fyndbörsen Cup ¬ helgens största startfält - kom avgörandet
betydligt tidigare än väntat. I och för sig var startfältet väldigt kompakt
i början. Men redan efter två varv avgjorde Christer Gellerstedt racet genom
att skapa en betryggande lucka till Janne Creutzer, Kils MK - som gör
comeback i klassen den här säsongen.
Däremot var fighten hård om tredjeplats mellan fortåkarna Anders Egeland,
Katrineholms MK, Håkan Johansson, Säffle MC och Lars Sundman, Örebro RC. Och
den fighten kunde blivit betydligt hårdare om inte växellådan i Egelands bil
gått sönder. I stället tappade han tempot och sjönk ner till en slutlig
sjunde plats. Lars Sundman däremot tappade inget tempo. Han tog sig inte
bara förbi Håkan Johansson upp till tredjeplats ¬ han körde ikapp Janne
Creutzer också. Men något riktigt omkörningsförsök hann han däremot inte
med.

Reine Bergström, Hälllefors MK, Jörgen Hansson, Hyllinge MS och Ingvar
Nilsson, Hällefors MK lade i nämnd ordning beslag på pallplatserna i
trimmade standardvagnsklassen Kamasa-Tools Cup ¬ i helgens båda
deltävlingar.
Och som om det inte skulle räcka med en dubbelseger för Reine Bergström lade
han samtidigt beslag på den sammanlagda ledningen i klassen ¬ en poäng före
Jörgen Hansson.
En av de tuffaste konkurrenterna, Enar Viktorsson, MK Trophy (Uddevalla),
kom inte till start ¬ med lånade däremot ut BMW M3:an till Bengt Nilson från
Göteborg. Tyvärr tvingades Bengt bryta redan i helgens första race och kunde
inte reparera till det andra.

Jämtlands-föraren Fredric Magnusson, Lit tog licens i våras för att ställa
upp i Formel Ford 1600. Och det var ingen dum idé. Efter fyra körda
tävlingar har han vunnit tre och kommit fyra i en.
Veteranen Stefan Hjelm från Arboga lade beslag på andraplatsen i det första
racet men tvingades bryta i det andra.
I det andra racet blev Mathias Thorén från Borlänge MK (Stockholm) trea
medans Martin Paulsson, Karlskoga MF och Osmo Mikkilä tog hand om andra och
tredje plats i det andra racet som liksom det första var tätt och
underhållande.

Simon Granlund från Skellefteå MS lyckades med det mesta i juniorklassen
Renault 5 Junior. Inte nog med att han vann båda helgens tävlingar ¬ som så
många andra putsade han också klassens varvrekord. Det nya rekordet lyder
1.06,992.
Teamkollegan Christoffer Graff, SSK slutade tvåa medan Tim Lindborg slutade
trea.
I helgens andra race tog Marcus Larsson, Kungälv hand om ledningen. Men
efter tre varv kunde inte Simon Granlund hålla sig längre utan lyckades med
en något tuff omkörning ¬ så tuff att han fick en varning.

Design by Bloms IT