STCC återvände till Karlskoga ännu en gång 2002 under Kanonloppet. Tomas Engström hade en omtumlande helg
Först havererade databoxen så att displayen blev helt svart. Engström fick köra träningarna på känn. Han hade ingen aning om varken oljetryck, vattentemp eller varvtal. Trots detta handikapp var han snabbast av alla i kvalet! Teamet lyckades inte laga databoxen och man började ringa runt till sina kontakter i England för att få tag på en ny. Det lyckades man med och boxen transporterades till Heathrows flygplats. Nästa problem var att försöka få tag i flygbiljett, för allt var fullbokat. Till sist hittade man en flygning och en av mekanikerna flög tur och retur på lördagskvällen. Boxen byttes och alla kunde sova gott. Men problemen var inte över ännu. På söndagens warm-up fick Engström problem med växellådan i stället. Växlarna hoppade i och ur av sig själva. Vi var tvungna att byta hela lådan, sa Engström som såg smått stressad ut. Mekanikerna jobbade för högtryck under stekande hetta i tältet. Engström kastade sig i bilen och lyckades hinna ut till line-up med mindre än en minut till godo. När starten hade gått var det inget snack om saken. Hondan var i toppform och Engström drog ifrån det övriga fältet. Ingen kunde stoppa Engström från att vinna före Tobias Johansson och Jan Flash Nilsson. Det blev trångt i starten till det andra racet, men Engström lyckades krångla sig igenom och ta ledningen efter första kurvan. Engström släpade på 40 kg straffvikt som belöningen för segern. Colciago hade ingen straffvikt och låg tätt bakom Engström. Båda gick i depå tidigt för sina obligatoriska stopp. Audi-teamet gjorde en av säsongens snabbaste depåstopp och Colciago kunde gå upp i ledning före Engström. Nu var det Engström som jagade Colciago. Han hade inga problem att följa med och han var även uppe och visade sig på sidan några gånger, men Engström lyckades aldrig ta sig förbi. Colciago vann före Engström och Edward Sandström. Jag tänkte det var bättre att bli tvåa än att hamna ute i sandfållan, sa Engström som var väldigt nöjd med helgens poängskörd. (Colciago försvarade sin titel när han vann STCC för andra året i rad före Jan Flash Nilsson och Nicklas Karlsson).
Det blev kontroversiellt i Volvo S60 Challenge. Helgen började med att Johan Landegren satte snabbaste tid på kvalet, men på den tekniska efterkontrollen hittade man en vinge som var felmonterad och Landegren blev diskad i kvalet och fick starta sist i stället
Första racet blev ganska händelselöst. Daniel Haglöf tog starten före Daniel Andersson och Patrik Ernstsson och de höll dessa positioner ända till målet. Landegren ville visa att han inte hade satt poletiden genom fusk. Han satte nämligen den snabbaste varvtiden i racet och fick således starta först i andra racet. Det var efter det andra racet kaoset spred sig i depån. Ingen visste nämligen vem som hade vunnit!?! Landegren gjorde ett fint lopp och han korsade mållinjen först av alla efter 12 varv, men ingen viftade med målflaggan !??! Landegren släppte gasen, men Haglöf, Ernstsson, Tobias Klintheim och Andersson rejsade vidare. Klintheim for av banan och när de kom till målet efter 13 varv fick de målflagg. Det blev polsk riksstad och prisutdelningen fick skjutas upp tills man hade beslutat om vad som skulle gälla. Till sist kom tävlingsledningen fram till att resultatet efter 12 varv skulle gälla, även om man hade glömt att flagga av loppet. Det innebar att Landegren vann före Haglöf och Klintheim. Gästföraren denna tävling var ingen mindre än förre F1-föraren Slim Borgudd. Slim hade inte tävlat på några år, men han tyckte det var väldigt kul att få vara med igen.
Det var jobbigt både för förarna och bilarna i GTR denna varma helg, men Magnus Wallinder tog det coolt och ledde övertygande med Vipern när det var dags att lämna över bilen till Henrik Roos. Marcus Gustavsson låg inledningsvis på andra plats med sin Viper, men han fick problem med misständning och tappade andraplatsen till Johan Stureson i Porsche (B). Tomas Nyström tog sig också förbi och slutade trea. I andra racet tog Anders Levin starten, men efter ett varv hade Roos fått upp värmen i däcken och dundrade förbi. Gustavsson gick i depå först av alla, faktiskt före depåfönstret hade öppnat. Han hade nämligen kört på en annan bil varför kylaren inte fick tillräckligt med luft och motorn gick varm. Gustavsson gick alltså i depå för att bryta loppet. Några förare hängde på och skulle göra sina depåstopp, men då fick de se att de var för tidiga och återvände till loppet igen. Roos gick i depån i rätt tid med sex sekunders ledning. Dock så strulade depåstoppet och Stureson övertog ledningen. Wallinder lyckades dock jaga ikapp Stureson och vinna loppet. Levin kom trea.
Ole Martin Lindum hade siktet inställt på dubbelseger i Camaro Cup. Han startade från pole i första racet och ledde före Göran Boström och Anders Brofalk, men han snurrade efter ett varv och hamnade sist! Boström hade inga problem att bärga segern före Kristoffer och Marcus Lundström. Boström tog ledningen i andra racet före Lindum, Brofalk och Kristoffer Lundström. Brofalk bromsade på sig och tappade en placering. Efter halva loppet övertog Lindum ledningen och strax efter tappade Broström ytterligare två placeringar. På sista varvet satsade Broström friskt på att köra om Brofalk. Broström tog spjärn mot Brofalk som snurrade. Lindum vann före Lundström och Boström. Niklas Petersson startade från pole i Formel Ford, men han fumlade lite och både Fredrik Ros och Sebastian Hohenthal kunde smita förbi. Petersson fick snart upp farten och kunde lätt passera båda förarna och vinna racet före Hohenthal och Ros. I andra racet gjorde Petersson inget misstag. Han tog starten och ledde från start till mål. Han vann före Hohenthal och Christoffer Häggstam. (Under säsongen vann Petersson 12 gånger på 16 starter och han vann mästerskapet överlägset.) I Synsam Trophy Supersport 600cc tog Jimmy Lindström starten och satte iväg i ett rasande tempo som ingen kunde följa. Han formligen flög fram och på tredje varvet blev det bokstavligen så
Helt plötsligt tappade han fästet för framhjulet och gick omkull. Jag har ingen aning om vad som hände. Det kändes som att jag hade full kontroll, men plötsligt fanns inget fäste alls, sa Lindström. Dock framfördes kritik från flera förare efter racet att det var undermåligt sopat efter STCC-finalen. Det var mycket gummirester och grus på banan och troligen var det någon sådan fläck som Lindström träffade. Christer Cralle Lindholm kunde därmed ta en lätt seger före Kai Börre Andersen och Fredrik Jansson.