STCC Karlskoga 2002
Gelleråsbanan 2002-06-08 - 2002-06-09

Resultatlistor


Formel Ford Zetec
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

GTR
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

MC Synsam Trophy 600
  Kval
  Race

STCC
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Superkart
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Volvo S60 Challenge
  Kval
  Heat 1
  Heat 2



Antal tävlande: 106

Racerapport

Det var oväntade segrare när STCC körde årets tredje deltävling i Karlskoga 2002 inför 14 000 åskådare. Tomas Engström tog sin första seger med Hondan i första racet före Roberto Colciago och Nicklas Karlsson. I det längre racet blev det mera händelserikt. Engström startade från pole igen, men Colciago var snabbare iväg. Engström hängde på och gav inte Colciago en millimeter i onödan. På väg upp mot Ejes sköt Colciago motorn! Engström fick olja på sina däck och snurrade våldsamt och slog bort ett hjul. Han stannade långt nere i diket bredvid banan. Det blev safetycar under tiden man bogserade Colciagos bil, medan Engströms bil fick stå kvar. Nicklas Karlsson övertog ledningen. Han gick i depå för sitt obligatoriska däckbyte, som klarades av på goda 8.9 sekunder. Förarna kom in en efter en och en av dem som väntade längst var Tobias Johansson. Då hade han varit ledarbil en bra stund. Tyvärr fastnade en sprint och hans däckbyte tog 36 sekunder!!! När han väl kom igång igen låg han först på sjunde plats. Karlsson ledde före Jan ”Flash” Nilsson och Janne Lindblom. Edward Sandström hade tappat lite tid i depån, men han jagade i kapp och gick förbi Lindblom. Karlsson vann racet före Nilsson och Sandström. Karlsson var strålande glad. Detta var hans första seger i STCC.

I GTR var det ingen som hängde med duon Henrik Roos/Magnus Wallinder. De var helt enkelt ett nummer för stort för alla andra med sin mäktiga Viper. Johan Stureson var lika klar tvåa i båda racen. Hans Porsche räcker inte till mot Vipern, men han gjorde grymt bra depåstopp! Pontus Mörth och Tomas Nyström tog var sin tredjeplats. Torbjörn Holmstedt körde första gången med sin Viper i par med Thed Björk. De tog helgen med ro och ägnade tiden åt att sortera ut bilen och brydde sig inte så mycket om placeringarna.
De snabbaste fordonen på banan var Superkartarna. Benjamin Ernryd stack som en raket redan från start. Ingen kunde hänga med i hans tempo. Han vann före Thomas Johansson och Börje Gustavsson. Ernryd ledde även andra racet klart när en vattenslang vibrerade loss och han tvingades bryta. 59-årige veteranen Bobo Westman vann före Johansson och Tomas Westerlund. När Formel Fordarna radade upp sig på startplattan var poleplatsen tom… Där skulle Niklas Petersson ha stått, men han stod kvar i depån medan mekanikerna luftade kopplingen. De var klara i princip samtidigt som starten gick. Petersson tvingades köra lugnt ur depån, men sedan satte han igång jakten. Sebastian Hohenthal ledde komfortabelt, men när sju varv återstod fick Hohenthal se Petersson i backspegeln. Hohenthal såg hur Peterssons bil blev större och större i spegeln och för ett litet ögonblick tappade Hohenthal koncentrationen, bromsade på sig och åkte av! Petersson vann racet före Andreas Hansson och Johan Stolt, som tog sin första pallplats. Andra racet blev inte lika händelserikt. Petersson tog starten och drog sakta men säkert ifrån övriga fältet. Han vann före Stolt och Hohenthal.

Volvo S60 Challenge var ny supportklass i STCC i år. Den blev snabbt populär, men första året drogs bilen med ständiga bromsproblem. Många förare fick till sin skräck uppleva att bromspedalen plötsligt blev stum och så hände ingenting. Det blev flera allvarliga avåkningar och man började bli mer och mer orolig för hur lång tid det skulle ta innan någon blev skadad. Volvo såg allvarligt på situationen och lade en hel del tid på att testa ut olika lösningar. Eftersom det var samma typ av förare som körde i S40 modellen tidigare år fick vi även se många krascher och tuffa körningar under året och det var inget undantag i Karlskoga… Daniel Haglöf vann första racet före Daniel Andersson och Mårten Sahlström. Andersson tog sin första seger när han vann det andra racet före Sahlström och Tobias Klintheim. Gästföraren detta race var Roadracingstjärnan Aaron Slight. Han gjorde dock inget positivt intryck på sina medtävlare. Han var inblandad i ett antal incidenter och blev diskad från båda racen! Själv förstod han ingenting, men han tackade för att han fick chansen att köra för Volvo. Det blev ett mycket tätt och spännande race i Synsam Trophy Supersport 600cc. Sju man var samlade racet igenom och det var ovisst in i det sista vem som skulle vinna. Christer ”Cralle” Lindholm ledde, men Lars-Erik Landström överraskade honom och övertog ledningen. Landström lyckades hålla undan och vinna sin första seger i klassen före Jimmy Lindström och Lindholm.

Design by Bloms IT