Antal tävlande: 95
SSK-seriens final på Kinnekulle Ring
I hällande regn avgjordes sjätte och sista deltävlingen i SSK-serien på Kinnekulle Ring. Regn brukar innebära helt andra förare i toppen än vanligt, och det stämde även denna gång. De motorstarka standardbilarna hade stora problem och i stället höll sig små hundkojor och liknade väl framme. Detta innebar också att det blev något av "favoriternas fall" när det gällde striden om den totala SSK-mästaren oavsett klass. Det var tre förare som hade samma förutsättningar att ta titeln: Tore Mattsson i Vredstein Cup, Torbjörn Högberg i Castrol Cup och Hans Hillebrink i Formel Vee, men ödet ville annorlunda denna dag, och det blev istället Gert Pettersson som blev mästare, igen!
Lennart Höglund tog förvånansvärt nog starten med sin hundkoja i Ferodo Cup, lämnade därmed Molle Robertsson, Peter Pettersson och Sven-Ola Stenqvist i vattendimman bakom. Molle satsade friskt och tog sig om på tredje varvet med sin Volvo Amazon. Bakom dessa två kämpade Peter Pettersson för att komma ikapp Lennart, eftersom han måste ha en bil mellan sig och Sven-Ola Stenqvist för att vinna klassen totalt. Sven-Ola låg dock och "taktik-körde" på fjärdeplatsen bakom Peter och eftersom Peter aldrig kom ikapp Lennarts hundkoja så gjorde heller inte Sven-Ola några omkörningsförsök. Därmed tog Sven-Ola totalsegern i klassen med sin vassa Fiat 128 Coupé.
Serieledaren i Vredstein, Tore Mattsson, stod bara på tredje startposition med c:a 1,5 s. sämre varvtid än Gert Pettersson och Conny Stolpe i första startledet. Tore var tvingad att ta sig förbi Gert för att vara saker på slutsegern i klassen och därför gasade han ordentligt i starten. Han gasade dock så hårt att gaswiren gick av, och kom därmed inte mer än 100 m i finaltävlingen.
Gert tog därför ledningen och höll den ända in i mål med sin Avellan-trimmade Opel Ascona. Conny Stolpe höll säkert andraplatsen hela loppet. Trea i mål kom otursförföljde Sven Forslund, men lyckan varade inte länge eftersom Svens snygga Opel Manta visade sig vara något för lätt vid kontrollvägningen och han blev därmed utesluten. Trean blev nu istället en av de verkliga SSK-entusiasterna, norrmannen Per-Arne Sörström med Lotus Cortina.
Att det var väder för småbilar visades av att i Castrol Cups första startled stod Gunnar Lundström med sin tuffa BMW 700 med Fordmotor i aktern och Bengt Rönnmark med en häftigt ombyggd Hundkoja. Serieledaren Torbjörn Högberg hade kört till sig tredje träningstid, men sensationellt nog ställde inte Torbjörn upp i tävlingen, eftersom han redan sålt Volvo 343:an och inte ville riskera den i halkan. Han hade också redan totalsegern i klassen, men till följd av att han inte körde finalen missade han chansen att bli total SSK-mästare.
Bengt Rönnmarks koja verkade gå som en klocka, men när bara två varv var kvar började bilen sacka och Bengt fick tyvärr gå i depå. Därmed kunde Gunnar Lundström ta sin första seger, och det var honom väl unt. Han har i flera år kört från Umeå ned till alla tävlingar i Södra Sverige, och han hör till SSK-seriens största supporters.
Formel Ford-loppet verkade bli ganska odramatiskt med Jan Nilsson i säker ledning från start och serieledaren Yngve Sällqvist bevakade en fjärdeplats, väl medveten om att det skulle räcka för att ta hem totalsegern i klassen. Mellan dem var det dock lite fight mellan Reine Andersson och Kenneth Isaacsson, och på sjätte varvet snurrade Kenneth och åkte ned till fjärde plats. Sedan snurrade Reine i sista kurvan före mål och tappade andraplatsen, vilken Yngve något förvånad övertog med tacksamhet. Genom segern gick Jan Nilsson om Tommy Rydén i sammandraget och knep den totala andraplatsen i serien med en poängs marginal.
Formel Vee/4: Serieledaren Hans Hillebrink stod på pole position och var storfavorit till den totala SSK-mästartiteln efter att varken Tore Mattsson eller Torbjörn Högberg kommit i mål i final i sina klasser. Nu var det dock som sagt inte favoriternas dag och Hasse kom bara några hundra meter innan bakhjulsupphängningen säckade ihop och han fick ställa bilen vid sidan av banan. Nu blev det istället Lars Kullberg som tog ledningen efter en bra start från sjätte startposition. Mikael Nabrink lade sig på andra plats med Mats Enkler tätt bakom i vattendimman.
På sjätte varvet kunde inte Mikael stå pall för trycket bakifrån och Mats tog sig om. Denna ställning höll sig i mål och bakifrån hade Christer Nyholm kört upp sig till en fjärdeplats, med en gammal reservbil, eftersom han kvaddade sin ordinarie bil på förra tävlingen. Nu bar det sig inte bättre än att Lars Kullberg blev utesluten ur prislistan p.g.a. omkörning av en varvad medtävlare under gulflagg, och därmed fick Mats Enkler sin första seger.