Antal tävlande: 84
11/9 SSK-serien, 5:e deltävlingen
SSK-seriens femte och näst sista deltävling kördes på Kinnekulle den 10-11 september. Tävlingen kördes utan publik, men trots det kändes det friskt och det blev många spännande heat. Väderutsikterna för helgen var dåliga men både på lördagen och söndagen var det uppehållsväder, så regndäcken behövdes aldrig tas fram.
Favoriten Molle Robertsson har haft det motigt denna säsong med två tidigare brutna tävlingar i Ferodo Cup. Nu fick Molle fel på sin Volvo Amazon under lördagens träning och fick även denna gång agera åskådare. Sven-Ola Stenquist kunde nu ganska ohotad köra hem segern med sin Fiat 128 Coupé och leder därmed serien inför finaltävlingen. Tvåa i loppet och även tvåa i sammanställningen blev Peter Pettersson, som för övrigt är son till förra årets segerherre i klassen; Bengt Pettersson. Trea blev hundkojeåkaren Lennart Höglund, som är den ende som tagit poäng i samtliga tävlingar.
Först på startplattan i Vredestein Cup stod fyra stycken Opel och Tore Mattsson hade pole position med 7/100 sekund bättre träningstid än Lennart Köhler. Fjolårsvinnaren Gert Pettersson hade först tredje startposition, men han var nöjd att över huvud taget kunna komma till start. På lördagens träning hade nämligen en kolv spruckit, men han fick hjälp att svetsa den på söndagsmorgonen och hann få ihop motorn igen till starten på eftermiddagen. Lagningen höll bra för Gert tog ledningen i starten och höll den alla de 15 varven in i mål. Tore kom iväg först som trea och han tog upp en vild jakt på Lennart Köhler. Efter 5 varv körde Tore om i depåsvängen men hade inte sett att det var gulflagg så han blev utesluten. Därmed blev Lottie Halfvards trea efter en snygg uppkörning från sjätte plats.
En av favoriterna i Castrol Cup, Leif Lindström, kom ej så Torbjörn Högberg kunde ganska enkelt ta sin tredje seger med sin vassa Volvo 343. Onni Kreivi hade äntligen en lyckad dag efter ett otal haverier och krockar denna säsong och tog andraplatsen. På lördagen såg det dock mörkt ut ett tag för Onni som körde av en drivaxel på sin Ford Capri. En nattlig tur till svetsverkstad i Göteborg löste dock det problemet. Torbjörn Högberg är redan klar mästare i klassen med ointagliga 41 poäng.
Jan Nilsson tog Formel Ford-starten före Reine Andersson och Tommy Rydén. Och den ställningen höll alla 15 varv in i mål. Bakom dem var det dock desto hårdare fight mellan bl.a. Kenneth Isacsson och Christer Offason, och i stridens hetta förlorade Kenneth nosen på sin Royala efter närkontakt med Christer. Yngve Sällkvist körde rutinerat och höll sig undan den värsta striden och tog därmed fjärdeplatsen.
På lördagen såg det mörkt ut för Formel Vee/4 suverän Hans Hillebrink då monocoquen sprack och hela bilen säckade ihop. Med hjälp av en händig svetsare i Götene fick han den dock lagad, och kunde i vanlig säker stil vinna söndagens lopp. För två andra favoriter, Christer Nyholm och Bengt Gustavsson, gick det sämre då båda körde av banan i mitten av loppet. Christers gaspedal hängde sig på full gas, så han fick en alltför närgången kontakt med räckena på Kinnekulle. Bertil Sandström tog andraplatsen med sin Ralt Formel 4, och Peter Svensson tog 8 värdefulla poäng genom att gå i mål som trea. Hans Hillebrink har redan vunnit serien men striden där bakom är hård mellan Christer Nyholm, Peter Svensson och Mats Persson.
På söndagen kördes även ett Poprace med 17 st. deltagande bilar. Vid besiktningen kunde bl.a. ses en Volvo Amazon med Mazda Wankelmotor och en VW1500 med Volvomotor i aktern. På tävlingen var det dock mer normala Volvo som var snabbast, och Ronnie Kinnervall från Göteborg kunde vinna ganska konfortabelt med en 144:a med fin sång i motorn. Därefter följde ytterligare tre Volvo, men sedan var det bl.a. flera BMW, en Mazda och en Alfa Romeo i finalheatet. Om klassen växer till sig till nästa år kan nog Poprace bjuda på god underhållning för både förare och publik, för bilarna går fort och sladdar ganska bra i kurvorna.
Olle Odsell