Deltagarrekord i SLC?
Karlskoga
När SLC´s fjärde tävlingshelg kördes på Gelleråsbanan i Karlskoga så fanns det rekordmånga bilar på startlinjen. En starkt bidragande orsak var naturligtvis att det var fler supportklasser än vanligt. Många mindes nog med fasa när förra racet kördes här i regn och snö och det såg oroväckande ut under fredagen med idel regnskurar. Men under de båda tävlingsdagarna så kom det endast några enstaka skurar annars var det fint väder.
På vägen till Karlskoga så stannade jag till i Pålsboda och tittade på Bengt Holmgrens fantastiskt fina VW museum. Alla bilar är i originalskick och han har en bubbla från varje år som de har tillverkats. Det är väl värt ett besök. Sedan åkte jag till Örebro för att se Ronnie Petersonutställningen. Det var en känslosam stund att vandra runt bland fotografier, priser och bilar. Utställningen har öppet till och med 21 september, så passa på att gå dit innan det stänger. Jag åkte även till Ronnies grav för att sörja lite. Ni kan läsa om utställningen här: http://www.orebrolansmuseum.se/Ronnie/indexRonnie.htm
Förutom SLC´s egna klasser så kördes Volvo S40 Challenge, BMW Cup, Toyo Beetle Cup, HTCC samt RS 1800. SLC GT/V8 Challenge var som vanligt först ut. Björn Andersson gav inte de andra en chans att hänga med. Hans dubbelturbo GT2 Porsche visslade sig ifrån allt motstånd. Per-Erik Axehult försökte hänga med, men han fick snart fullt upp med att freda sig från Mårten Samuelssons attacker. Men Mårten kunde smita förbi till sist. I V8 klassen körde Robban Kihlblom till en säker seger. Norske Tor Kolbjörn Livgaard hade motorproblem och kämpade sig i mål på andra plats. Det visade sig senare att avgasröret hade täppts igen av en plåt inne i en ljuddämpare. Han visade prov på skicklighet och kanske en del tur när han kom ut på det våta gräset när han skulle väja för Axehult i depåsvängen. Jag stod själv vid posteringen och vi var helt säkra på att han skulle ramma oss. Men han lyckades att styra upp situationen och ta sig ut på banan igen utan att ens tappa en placering. Krister Funder kunde köra i vilket tempo han behagade, han var som vanligt ensam i sin BMW klass. Thomas Swensson hade det kämpigt med gamla Camaro Cup däck som för länge sedan passerat sitt bäst före datum. Han gav bredsladden ett ansikte denna gång. Peter Grägg hade inte lagat sin bil efter motorraset tidigare i år. Han lånade Krister Anderssons BMW som inte alls hängde med, men han fick många nyttiga poäng i alla fall.
Resultat Race 1:
GT800 Klass 7: 1) Björn Andersson, 2) Mårten Samuelsson, 3) Mikael Jansson
GT260 Klass 6: 1) Per-Erik Axehult, 2) Kenneth Hurtig, 3) Peter Grägg
V8 Challenge: 1) Robert Kihlblom, 2) Tor Kolbjörn Livgaard, 3) Jorma Uppa
HTCC, Toyo Beetle Cup och BMW Cup kördes tillsammans i ett heat. Tyvärr så var det glest mellan HTCC bilarna, men det var istället glädjande att se fler bubblor än vanligt. JMB´s modifierade BMW drog ifrån hela fältet och ledde från start till mål. Krister Andersson låg tvåa i sin BMW, men han var hårt uppvaktad av bubblorna med Börje Hansson och Bengt Holmgren samt HTCC tjejen Jenna Brorsson. Bengt utmanade Krister som spann runt och slog in Bengts framskärm så den låg mot däcket. Det gav Börje chansen att köra i mål som säker tvåa i loppet före Jenna och Bengt. I BMW´s standardklass hade Lennart Bengtsson, Ingemar Linde och Laila Johansson en egen fight mitt i fältet. Det var troligen rekord i kvinnligt deltagande i SLC´s historia också. Fyra glada damer fanns med i fältet. Förutom nämnda Jenna och Laila så fanns även Stina Jacobsson och debuterande Annette Massalin med i var sin bubbla.
Resultat Race 1:
BMW Modifierad: 1) JMB Racing, 2) Krister Andersson
BMW Standard: 1) Lennart Bengtsson, 2) Ingemar Linde, 3) Laila Johansson
VW TBC: 1) Börje Hansson, 2) Bengt Holmgren, 3) Pär Niklasson
HTCC TC12: 1) Bengt Bengtzon
HTCC TC13: 1) Jenna Brorsson
HTCC TC14: 1) Anders Hylén
JSM ungdomarna i Volvo S40 bjöd som vanligt på tät racing. Sebastian Malm kunde med kontrollerade sladdar vinna. Men han hade sina backspeglar fulla av Mikael Granberg hela racet igenom. Det skiljde aldrig mer än två sekunder mellan de två. Robert Andersson kom trea. Marcus Olsén gjorde sin bästa tävling någonsin och slutade fyra. Även Björn Carleflod gjorde ett mycket bra race och låg fyra när växellådan gav upp. Björn Johansson hade andra tid efter kvalet, men diskades efter någon detalj och fick starta sist. Han körde upp sig från 16:e till sjätte plats, imponerande Björn!
Resultat Race 1 Volvo S40 JSM: 1) Sebastian Malm, 2) Mikael Granberg, 3) Robert Andersson.
När tretimmars racet rullade igång så stod Diners Club Racing i pole före 33 andra bilar, men det var mr Race som tog starten. NJ Racing hängde på och Diners kom iväg som trea. X3M var första bil som stannade, men de fick snart sällskap av After Fifty som tappat oljetrycket. Team Swede Motor sprängde motorn på sin turbo Saab. Den bilen hade det inte lätt, den blev rullad på Kinnekulle dagarna innan racet. Teamet fick lita på sin villaoljeeldade Saab istället. Efter en halvtimmes oljesanering så tog Diners ledningen i racet. Filemon Racing hade premiär för sin nya Corsa som fått anabola. Den gick bra, men tyvärr så brast en drivaxel och de sinkades i depån. Samma öde drabbade även Morinbröderna.
När en kvart återstod ledde Kowalski #1 16 sekunder före Glorias och ytterligare 20 sekunder före mr Race. Glorias Djon Clausen körde som besatt för att jaga ikapp Kowalski. När nio minuter återstod så fick Peggen Motorsports stop ute på banan och pacecar kom ut och tryckte ihop fältet. När sex minuter återstod så fick även Coffee Fresh stopp ute på banan. Pacecar lämnade banan när en minut återstod av racet och allt skulle avgöras på sista varvet med fyra bilar på samma varv i toppen! Kowalski #1 gjorde en kanonstart och hade sin andrabil i släptåg. Glorias, mr Race och Diners var hack i häl. Diners sladdade av i hårnålen på oljesaneringsmedlet.
Kowalski vann med tio sekunders marginal till tvåan Glorias. Trean mr Race var endast en halv tiondels sekunder efter i mål! I klass två vann Ravila Motorsport före Morin Racing och Waeco Racing. I klass tre hade X3M Racing Partners ledningen i stort sett hela racet, men på sista varvet passerade MH Motorsport med paret Jimmy Johansson och Hanna Johansson och vann. I klass 1 vann Flatout Racing före Skydda racing och det finska Racing Team Anttalaninen.
Resultat Endurance 3h:
Klass 1: 1) Flatout Racing 109v, 2) Skydda Racing Team 108v, 3) Racing Team Anttalaninen 105v
Klass 2: 1) Ravila Motorsport 111v, 2) Morin Racing 108v, 3) Waeco Racing 106v
Klass 3: 1) MH Motorsport 107v, 2) X3M Racing Partner 107v, 3) X3M Racing Partner 100v
Klass 4: 1) Kowalski Hubert Bergh Motorsport 113v, 2) Glorias Motorsport 113v, 3) mr Race 113v.
Efter det gastkramande tretimmarsracet så höll tävlingen tempot uppe genom att sända ut JSM-bilarna igen.
I det andra Volvo S40 racet hade Sebastian Malm återigen pole. Han tog starten före Robban Andersson och Micke Granberg. Mikael kunde bromsa sig förbi efter tre varv. Mattias Westman gjorde ett bra race och låg fyra före Marcus Larsson och Björn Carleflod. Björn försökte sig på en överambitiös omkörning i hårnålen som slutade med att han bromsade sig förbi Marcus, rammade Mattias och fick bryta. Christian Nilsson fick något problem och hamnade i räcket i Trösen och Hanna Johansson fick bryta med växellådsproblem. De tre i toppen höll sina placeringar i mål.
Resultat Volvo S40 Challenge Race2: 1) Sebastian Malm, 2) Mikael Granberg, 3) Robert Andersson.
Det andra racet för BMW, VW och HTCC blev en mera stillsam historia. JMB ledde från start till mål före Bengt Holmgren, Börje Hansson, Krister Andersson och Jenna Brorsson. Det var mera kamp mitt i fältet mellan Anders Hylén i en Amazon och framför allt Lennart Linde i BMW.
Resultat Race 2:
BMW Modifierad: 1) JMB Racing, 2) Krister Andersson
BMW Standard: 1) Ingemar Linde, 2) Laila Johansson, 3) Lennart Bengtsson
VW TBC: 1) Bengt Holmgren, 2) Börje Hansson, 3) Pär Niklasson
HTCC TC 12: 1) Bengt Bengtzon
HTCC TC 13: 1) Jenna Brorsson
HTCC TC 14: 1) Anders Hylén
I det andra GT racet tog återigen Björn Andersson hand om ledningen och gav inte de andra skuggan av en chans att hänga med. Per-Erik Axehult låg tvåa, men fick återigen se sig omkörd av Mårten Samuelsson efter några varv. Johan Weglin låg på tredje plats när han fick punktering på sista varvet. V8:orna bjöd på sladdshow och Tor Kolbjörn Livgaard hade fått snurr på sin maskin och gick inte att stoppa.
Resultat Race 2:
GT800 Klass 7: 1) Björn Andersson, 2) Mårten Samuelsson, 3) Mikael Jansson
GT260 Klass 6: 1) Per-Erik Axehult, 2) Kenneth Hurtig, 3) Peter Grägg
V8 Challenge: 1) Tor Kolbjörn Livgaard, 2) Robert Kihlblom, 3) Jorma Uppa
RS 1800 eller Clubman som de hette tidigare, gjorde SLC-premiär. De brukar normalt köra med Sportvagnsserien. Det är en klass för hembyggda röramsbilar. De flesta är köpta färdiga från England, men det finns även några svenskbyggda. De kör alla med likadana Fordmotorer med dubbla förgasare. Det är den motorn som sitter i Ford Mondeo. Med förgasare och extractorgrenrör så lämnar motorerna ca: 180 hästar och bilen väger 500 kg. Det går ganska fort med andra ord! När de rullade ut till start så kom regnet. Alla hade slicks och några snurrade redan på formationsvarvet. Svein Langholm tog starten och han hade hela tiden Flemming Bendixen alldeles i hasorna. Men Svein höll ända till mål och vann med endast en sekund före Flemming. Sören P Christensen kom trea och bäste svensk blev Johan Westerberg på fjärde plats.
Resultat RS 1800 Race 1: 1) Svein Langholm 2) Flemming Bendixen, 3) Sören P Christensen
RS 1800 gänget inledde söndagens tävlande. De fick bättre nytta av sina slicks då det var torrföre. Svein Langholm tog starten och ledde odramatiskt från start till mål. Men bakom honom var det kamp. Flemming Bendixen, Sören P Christensen och Johan Westerberg var alla uppe på andra plats vid något tillfälle, men Flemming fick misständning och Johan snurrade. Svein vann före Sören, Flemming och bäste svensk blev Christian Åkerström. Det snabbaste varvet satte Svein Langholm med tiden: 1:09.008.
Resultat RS 1800 Race 2: 1) Svein Langholm, 2) Sören P Christensen, 3) Flemming Bendixen
27 bilar rullade ut till åttatimmarsracet. Det var dubbelt Kowalski i första led. De tog också starten. Glorias linkade i depå redan efter ett par varv med punktering. NJ Racing fick stopp i Ejesvängen och måste bärgas i depå. En handfull bilar passade redan på att gå i depå under pacecar. Kowalski dominerade stort i början av racet med alla tre bilar bland de fyra första. Det var endast Diners som spräckte den totala dominansen. Filemon utklassade sina konkurrenter i klassen genom att köra 3-4 sekunder snabbare per varv! Glorias snurrade i Tröskurvan och blev påkörda av Kowalski #2 som fick ta sig till depån med läckande kylare. Glorias behövde bärgas och fick bryta med trasig hjulupphängning. NJ Racing och Classic Beetle hade en egen intern fight i depån. Båda stod över en timme och frågan var vem som skulle komma ut först av de två? NJ vann! Hemmaförarna Rutger Racing fick inte sin motor lagad i tid så de körde med reservmotorn. Den dog tyvärr i ett rökmoln. Kowalski #1 ledde komfortabelt, men då gick en drivaxel av. De tappade 15 varv i depån och kom ut som totalfyra. Efter sex timmar ledde Diners och bärgarna fick fullt upp då Classic Beetle sköt motorn, Filemon fick växellådsproblem samt Klugscheisser tappade ett hjul! Både ettan och tvåan i klass ett fick alltså bärgas till depån. Klugscheisser fick leta upp fyra nya bultar, men när de kom ut på banan så tappade de samma hjul på samma ställe igen! NH Racing hade kört av strax innan men det var Klugscheisser som fick hjälp först och NH protesterade naturligtvis. Ridströms Camaro tömmde sin V8 motor på all olja över banan och ett långt saneringsarbete vidtog. Efter detta hårda race där halva startfältet bröt så vann till sist Diners Club Racing Team före Morin Racing och Ravila Motorsport. Filemon körde i mål på en total femteplats och vinst i klass 1 med åtta varv, trots växellådsmek i depån. Team Swede Motor körde in som fyra i klass 3 med sin Diesel Saab som de bara tankade EN gång under åtta timmar, det ni!
Resultat SLC Endurance 8h:
Klass 1: 1) Filemon Racing 309v, 2) Team Matex Racing 301v, 3) Team Klugscheisser 248v
Klass 2: 1) Morin Racing 322v, 2) Ravila Motorsport 317v, 3) Nygård BMT Motorsport 317v
Klass 3: 1) Rådmansbil Racing 303v, 2) X3M Racing Partner 294v, 3) MH Motorsport 289v
Klass 4: 1) Diners Club Racing Team 326v, 2) #1 Kowalski Hubert Bergh Motorsport 305v, 3) #2 Kowalski Hubert Bergh Motorsport 293v
Bengt-Åce Gustavsson www.Racefoto.se