SLC Karlskoga 2003
Gelleråsbanan 2003-04-26 - 2003-04-27

Resultatlistor


HTCC
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

SLC
  Kval 2
  Heat 1
  Heat 2

SLC GT
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Volvo S40 Challenge
  Kval
  Heat 1
  Heat 2



Antal tävlande: 91

Racerapport

Rekordmånga deltagare vid SLC-Racing Series årspremiär!

Det var många entusiastiska förare som mötte upp i Karlskoga till årets första racehelg i SLC-Racing Series. Två förare var så heta att de lade sina bilar på taket redan på träningen. Sammanlagt var det 120 bilar som kom till start. Nya för i år var de historiska bilarna som kallas HTCC. Det är standardvagnar före 1965 eller sextiotalets STCC. De fick köra tillsammans med bubblorna och detta blev en lyckad mix.

Först ut var SLC GT/V8 Challenge. Per-Erik Axehult tog starten, men han fick snart fullt upp med Johan Stjernberg med sin svenskbyggda Indigo. Johan tog sig förbi och såg ut att gå mot en enkel seger. Men Johan hade problem med bromsarna och missade i Eje-svängen och föll tillbaka många placeringar. Mest dramatik stod Mikael Jansson för. Hans specialbyggda BMW som egentligen är gjord för isracing fattade eld. Hela bagageutrymmet stod i lågor och eldade upp hans kylfläktar till kylarna som sitter där. Mikael själv noterade endast att temperaturen började stiga och att flaggvakterna vinkade allt mera intensivt till honom. Efter drygt ett varv så parkerade han bilen och släckning tog vid. Som den trygga norrlänning Mikael är, så öppnade han dörren, knäppte loss sidonät och bälte och klev lugnt ur bilen. Han gick bakom bilen och konstaterade bara att det visst hade brunnit lite, hela tiden med normal vilopuls. Per-Erik Axehult avgick med segern 1.2 sekunder före Kenneth Hurtig och ytterligare tre sekunder ned till Mårten Samuelsson. Den vilt spurtande Johan Stjernberg körde in som fyra med den snabbaste tiden. I V8-klassen vann Thomas Swensson knappt fyra sekunder före den rutinerade Robert Kihlblom.

Resultat:

Klass 6 – GT 260: 1) Per-Erik Axehult, 2) Kenneth Hurtig, 3) Risto Järvinen
Klass 7 – GT 800: 1) Mårten Samuelsson, 2) Johan Stjernberg, 3) Peo Norén
Klass V8 Challenge: 1) Thomas Swensson, 2) Robert Kihlblom, 3) Karl Gunnar Eriksson

I det andra racet hade Johan Stjernberg, Kenneth Hurtig och Mårten Samuelsson en härlig fight om ledningen. Men Mårten förivrade sig och snurrade i hårnålen. Närmast bakom hade Peo Norén, Per-Erik Axehult och Risto Järvinen också en fight. Och bakom dem hade Peter Grägg, Kjell Folkesson och Johan Nilsson också en härlig fight. De bjöd verkligen den fåhövdade publiken på ett härligt race!

Resultat:

Klass 6 – GT 260: 1) Kenneth Hurtig, 2) Per-Erik Axehult, 3) Risto Järvinen
Klass 7 – GT 800: 1) Johan Stjernberg, 2) Peo Norén, 3) Mårten Samuelsson
Klass V8 Challenge: 1) Robert Kihlblom, 2) Thomas Swensson, 3) Jorma Uppa

Volvo S40 Challenge ingår i JSM och vi såg 16 bilar till start. Kul att det har tillkommit några sedan ifjol. Sebastian Malm tog starten och han körde mycket säkert med kontrollerade sladdar racet igenom. Men han hade backspegeln full av Robert Andersson som hela tiden låg och lurade där bakom. Endast tre sekunder bakom gick Björn Johansson in på tredje plats. Men vid den tekniska efterkontrollen så fann man en felaktigt modifierad bussning i framvagnen på Sebastian Malms bil och han blev diskad. Segrare blev alltså Robert före Björn och Mikael Granberg.

I det andra racet så hade Robert Andersson fullt upp med att freda sig mot Mikael Granberg. Robert vann med endast 0.88 sekunder före Mikael. Sebastian Malm som fick starta sist i andra racet gjorde en strålande uppkörning och slutade trea. Caroline Jansson gjorde också ett mycket starkt race, men fick tyvärr bryta med trasig motor.

De gamla bubblorna ställdes mot de ännu äldre HTCC-bilarna. Bo A Bergström tog starten, men han fick snart sällskap av Börje Hansson och Bengt Holmgren. För Bengt blev inte lyckan långvarig då hans tändspole gav upp. Med en mycket plågad motor lyckades han i alla fall att ta sig i mål tre varv efter täten. Bo A Bergström hade fullt upp med Börje Hansson som låg som en igel i häcken på Bo. Enda andrummet Bo fick var när han kunde släppa lös Mustangens alla hästar på rakan, men Börje var snart ikapp igen. De kämpade ända in över mållinjen där det endast skiljde 0.57 sekunder. Trean Hans Söderholm hade en egen fight med Jenna Brorsson och bakom dem var det en kvartett som också körde väl samlat.

Resultat:

HTCC TC 15: 1) Bo A Bergström
HTCC TC 14: 1) Anders Hylén
HTCC TC 13: 1) Jenna Brorsson, 2) Pähr Svensson, 3) Gerhard Carlsson
HTCC TC 12: 1) Hans Söderholm, 2) Per Wallberg, 3) Lars-Göran Itskowitz
VW TBC: 1) Börje Hansson, 2) Magnus Tonér, 3) Stina Jakobsson

I det andra racet gav Börje Hansson ånyå Bo A Bergström en hård match. Jenna Brorsson var också med i täten till en början, men hon tappade lite mot slutet. Bengt Holmgren hade bra fart under galoscherna och körde upp sig från sista plats till trea i mål. Sedan var det ganska tätt mellan platserna ända till slutet.

Resultat:

HTCC TC 15: 1) Bo A Bergström
HTCC TC 14: 1) Anders Hylén
HTCC TC 13: 1) Jenna Brorsson, 2) Gerhard Carlsson, 3) Pähr Svensson
HTCC TC 12: 1) Hans Söderholm, 2) Per Wallberg, 3) Håkan Lidebjer
VW TBC: 1) Börje Hansson, 2) Bengt Holmgren, 3) Magnus Tonér

Årets första tretimmarsrace lockade 31 bilar till start. Att alla var racesugna gick inte att ta miste på, kalvar på grönbete är rena filmjölken jämfört med SLC´s racerförare. Filemon gick ut hårdast genom att volta redan på träningen. Men det är rutinerade grabbar, med hjälp av slägga och tejp så stod de startlinjen i alla fall. Det var oroligt i leden och Pacecar fick köra flera extrarundor för att alla skulle rätta in sig i ledet. Alfab tog starten före de båda Kowalski-Porscharna. ”After Fifty” blev bryskt avknuffade i Trösen redan efter några få varv och många passade på att göra ett takiskt tidigt depåstopp. Det blev även lite strul med Pacecar de första två gångerna han skulle ut, men det är ju säsongspremiär även för honom. Diners Club övertog ledningen och sedan var det Glorias tur. Det är så mycket taktik med tretimmars racet så det är först när det hela är över som man egentligen vet vem som har vunnit, eller???

FX2 Motorsport körde med sin häftiga Citroën AX med V6:a, men de gick för hårt över curbsen och knäckte ett styrstag. Stötdämparexperten hade också problem med styrningen och enligt Hasse Tullsten så var glappet mycket värre än på en raggarbil. I klass 2 hade Nygård BMT Motorsport klassegern som i en ask när det återstod 20 minuter att köra. De låg på fjärde plats och hade gjort alla sina byten och alla tre bilarna framför hade var sitt byte kvar. Men en helt ny bränslepump som normalt skall hålla hur länge som helst ville inte vara med längre och de fick parkera med en kvart kvar att köra. När det återstod tio minuter så låg de tio första bilarna inom tre varv. mr Race ledde, men Kowalski tog in mer och mer. Kowalski hade dock något hängande under bilen och fick teknisk flagg. När två minuter återstod så svängde mr Race in i depån för sitt sista byte och Kowalski ignorerade den tekniska flaggan och gick först över mållinjen. Efter protest och domaröverläggningar så fick Kowalski en minuts tidstillägg och segern gick till Alfab Racing. Kowalski blev i alla fall tvåa före Diners Club Racing. I klass 2 så tog IPM Racing sin första seger någonsin. Efter en strulande fjolårssäsong så fungerade allt perfekt detta race.

Resultat:

Klass 1: 1) Flatout Racing, 2) Skydda Racing Team, 3) Classic Beetle Racing
Klass 2: 1) IPM Racing, 2) Morin Racing, 3) Ravila Motorsport
Klass 3: 1) X3M Racing Partner, 2) MH Motorsport, 3) Rickard Rally Racing
Klass 4: 1) Alfab Racing, 2) Kowalski Hubert Bergh Racing, 3) Diners Club Racing

Dramatiskt åttatimmars race

Karlskoga

Årets första åttatimmarsrace var av det märkligare slaget. Dagen började med kyla, blåst och regn. Det kanske gynnar en del, men absolut inte de stackars flaggvakterna som är de verkliga hjältarna en sådan här dag. De slicksförsedda klass 4 bilarna är nog inte så glada heller. Glorias Motorsport tog hand om ledningen ganska direkt och den före detta testföraren på Volvo, Tommy Karlsson trivdes som fisken i vattnet. Det var klasskillnad mellan Tommys Porsche och de andra bilarna. Det tog inte många varv innan han hade varvat hela fältet. Tyvärr så får man bara köra en och en halv timme i taget, men det var nog de andra teamen tacksamma för. Efter lite småincidenter och några pacesituationer så tog Diners Club Racing hand om ledningen med sin nya Saab. De dominerade sedan racet ända till mål. Vädret blev bara sämre och sämre och regnet förbyttes mot hagel och snö. Efter krismöte så beslutade man att avbryta racet efter sex timmar och sex minuter. Pacecar hade då rullat närmare 22 mil! Det blev alltså Diners Club Racing som vann ett varv före rallyfamiljen Morin och Yellow Racing.

Resultat:

Klass 1: 1) Team TBS, 2) Team Klugscheisser, 3) Rutger Racing
Klass 2: 1) Morin Racing, 2) Yellow Racing, 3) TRM
Klass 3: 1) MH Motorsport, 2) X3M Racing Partner, 3) Rickard Rally Racing
Klass 4: 1) Diners Club Racing, 2) NJ Racing, 3) X3M Racing Partner

Bengt-Åce Gustavsson - www.racefoto.se

Design by Bloms IT