SSK + SM Kinnekulle 1982
Kinnekulle Ring 1982-05-08 - 1982-05-09

Resultatlistor


Formel Ford/Formel Vee
  Startlista
  Kval
  Race

Formel Super
  Startlista
  Kval
  Race

Golf GTI Cup
  Startlista
  Kval
  Race

Super Saloon
  Startlista
  Kval
  Race

Vredestein Cup
  Startlista
  Kval
  Heat 1
  Heat 2



Antal tävlande: 89

Racerapport

Javisst gick klassen hem!
Mantaseger i nya Super Saloon

Banracingens nya PR-klass, gick hem hos alla; -förare, arrangörer, förbundsgubbar och inte minst publik - trots regndisigt och blåsigt väder i premiären i Kinnekulle i söndags. Även om några aviserade storåkare, främst Bosse "Emma" Emanuelsson och Bosse Ridström, fick agera åskådarna, då de inte hunnit få sina ekipage klara, blev Kinnekulleracet växlingsrikt och spännande. Gänglige, timide stilåkaren Jürg Bächi sågs som slutlig segrare med sin grant hopskruvade Opel Manta:

- Jättekul! Men nog får jag tacka vädret och mitt däckval för den här segern, förklarar Jürg sedan han pustat ut efter de femton svettiga varven. - Verkligen jobbigt med så många varv på den skakiga banan. - På träningen, då banan var torr, släppte bakvagnen och jag fick inte till någon bra tid. Därför var jag mycket pessimistisk inför loppet. - Men efter bytet till regndäck strax före start, blev bilen helt annorlunda att köra. Den låg nu perfekt på banan. Bächi gick till ledningen efter drygt halva loppet, då Bertil "Bebben" Engströms växellåda säckade.

Våldsam kamp

Peter Norlander, som varit träningssnabbast med sin supertrimmade Camaro och dansken Jens Nykjaer i sin häftiga VM med 800-hästars (obekräftat) Porsche turbomotor, som stod bredvid på startlinjen "axade" uppför startrakan i våldsam kamp om täten in i första kurvan. Dansken smet före och höll undan i ett par varv, innan hetsigt attackerande Norlander kunde ta sig förbi. Båda hade startat på slicks - en klar miss i det våta föret: - Jag har redan börjat ladda för revansch på Mantorp om tre veckor, förklarade Nykjaer, som efter en snurrning slog av på tempot betydligt och nöjde sig med sjätteplatsen. Norlander tog förlusten hårdare:

Beställde fälgar

- Det gick varken att styra, gasa eller bromsa. Vi beställde fälgar till regndäck för flera veckor sedan, men fick aldrig några i tid. Att fälga om femton minuter före start, när det stod klart att regndäck var rätta valet, var inte att tänka på. - Jag trodde nog att fästet skulle bli bättre under loppets gång. Det regnade ju inte just då. Men vätan yrde in över banan och det blev bara halare och halare. Peter höll emellertid emot bakomvarandes attacker bättre än Nykjaer:

Slitit hårt

- Ja har man slitit i fyra och en halv månad för att få bilen klar, så vill man ju åka. Men egentligen skulle man förstås sparat bilen istället, nu när föret inte passade. Nå, den rutinerade Super Star-chauffören kom i mål med hel bil, trots "kroppskontakt" med " Bebben" Engström, Per Alm och Per Sturesson bl a. De sistnämnda var inte helt entusiastiska över Norlanders täckning: - För mycket Super Startakter, menade man. Bertil 'Bebben" Engström levde nervösa veckor före säsongpremiären. Han fick inte klartecken till sponsorpengar förrän två veckor innan Kinnekulleracet.

Hann inte fram

- Jag beställde omgående motorbitar från Tyskland och skruvade och skruvade. Bakre bromsoken behövde också bytas, men oken som beställts från England hann inte fram i tid. Problemet fick en tursam lösning för "Bebben", då Curt Währme kunde avstå ett reservpar, men "Bebben" fick ägna träningspasset åt att montera oken. Från en startplats längst bak bland de tjugo startande rusade "Bebben" upp genom fältet och var sexa efter två varv, trea efter fyra och i ledningen efter sju varv. Några varv senare rullade emellertid den fräscha Escorten ut i gräset och stannade: - Bottenstocken i växellådan packade ihop, konstaterade "Bebben" senare i depån.

Super Saloon-ledare efterförsta ronden är nu, som nämnt, Jürg Bächi: - Men den positionen blir svår att försvara på torra snabba banor i sommar, menar han.
Väger för mycket

-Mitt 3.5-liters 350-hästare åk väger för mycket och jag har knappt råd att lätta mer med dyra plastdetaljer.
Överraskningstvåa i loppet blev göteborgaren Peter Sandén: - Egentligen kom jag hit för att testa min nya Capri inför SSK-serien! Peter Sandén har bara en och en halv säsongs SSK-åkande som bakgrund i isracingen. Efter fjolåret tänkte han lägga av, men åklusten blev för stark och han köpte Caprin och anmälde sig till Kinnekulle. -Newsracet vill jag åka, men i övrigt vet jag inte om det blir någon SM-fortsättning.

Ovant med turbo

En annan, mer välbekant göteborgare, åldermannen Per Alm, knep tredjeplatsen med sin potenta Zakspeedpreparerade turbo-Escort; - Ovant all köra med turbon och högt placerat, smalt varvregister, tyckte Per, som också svarade för en fin uppåkning från fjortonde plats efter den trånga starten. På allra sista varvet säkrade Per Sturesson fjärdeplatsen, då han efter upprepade försök och närkontakter lyckades ta sig förbi Peter Norlander.

Thorbjörn helt i särklass

Vem skall kunna rå på Thorbjörn Carlsson i Formel Super? Knappast någon på vått underlag i alla fall. Det vågar man gissa efter första deltävlingen i SM i söndags.
Från pole position tog Thorbjörn kommandot direkt och släppte ingen av konkurrenterna inom skotthåll. Leo Andersson kom iväg som tvåa och höll den positionen under de femton varven. "Nettan' Lindgren hade en intensiv kamp med Jan-Olov Tingdahl om tredjeplatsen. Södertäljetjejen avgick som segrare i den duellen och hade möjligen kunnat hota Leo Anderssons andraplats. Tyvärr förstördes loppet av det regn som föll strax före och under tävlingen. Flera ekipage fick smyga runt på slicks, medan tätåkarna obönhörligen drog ifrån.

Anders Dahlgren, Ulricehamn och Thomas Lindström, Norrköping, vann varsitt heat i Golf Cup respektive Vredesteintrofén, medan Växjöföraren Hans Thaung körde hem det kombinerade Formel Ford/Formel Vee-heatet före Kenneth Arenstrup, Vejbystrand.

Den segern satt fint, Folke!

Folke Andersson tog härlig revansch för misslyckandet i rallycrossens. SM-premiär häromveckan när han i söndags körde hem den nationella tävlingen i Kinnekulle i bästa konkurrens.

Folke avgjorde A-Finalen på banans snabba asfaltavsnitt. Upp över krönet och ner genom den långa kurvan fram mot hårnålen som går över i grusunderlag axade Uppsalaföraren i sin Escort ikapp med Rolf "Myggan" Nilssons Porsche. "Myggan" fick ge sig och sedan kunde. Folke soloköra mot segerchampagnen. "Myggan" bevakade andraplatsen utan bekymmer men på det sista av finalheatets sex varv närmade sig Escortåkande Bertil Molander bakifrån. Porscheföraren tappade koncentrationen för ett ögonblick kom ut i bankanten och stoppsladdade.

Närkamper

När han kom iväg igen hade fyra medtävlare passerat. Andraplatsen blev Bertil Molanders, medan hemmafavoriten, Stig Emilsson som haft ett par rejäla närkamper med bl a Molander, fick kliva upp på prispallen som tredje man. - Så här skrynklig bil har jag knappt någonsin haft efter en tävling skrattar "Emil." - Det tyder väl på fin fight ...
Fjärdeplatsen tog SMK Uppsalas Anders Norstedt före Arne Pettersson. Hela åtta ekipage körde man i A-finalen. Det blev trångt men intressant. Örjan Wahlund, Bertil Molander och Anders Norstedt fick sina A-finalplatser efter an ha kört in på de tre främsta platserna i B-finalen.

Som reserv

Västgötarna Reine Carlsson och Ulf Larsson krokade i varandra i den kamp om ledningen i dramatisk C-final. Täten togs då istället av Kungsbackas Jörgen Andersson som kommit till Kinnekulle som reserv. Kumlaföraren höll undan och vann före Ulf Larsson, som jagat upp i fältet igen efter starttrubblet och tacklat sig förbi Bertil Persson på fjärde varvet. Stig Emilsson var snabbast i första kvalomgången, följd av "Myggan", som var tvåa även i andra omgången, då efter Folke Andersson. Tredje kvalronden vanns av Arne Pettersson med ''Emil" som näst snabbast.

Slog sönder bilen

En kanon som inte hade turen med sig den här söndagen var regerande svenske mästaren Anders Hultqvist Han vann visserligen ett kvalheat och var två i ett annat, men i tredje omgången slog han sönder 343;ans framvagn och avstod B-finalplats. Lars Nyström var en annan som lyckades mindre bra i detta genrep inför kommande helgs EM-tävling på Knutstorp. Nyström drabbades av drivaxelbrott i sitt första heat, varpå fläktremmen brast när han skulle ut till start i det andra. Då tyckte Lars att det var nog, lastade och vände hemåt.

Test av banan

Kinnekulles rallycrossbana, som fått en ansiktslyftning, blir intressant såsom vår svenska EM-bana nästa år. På så sätt kunde helgens tävling ses som en test av vad banan nu går för. Banförändringarna består i huvudsak av två uppbyggda kullar på innerplan, uppskattade åtminstone ur åskådarsynpunkt.

THOMAS LINDBERG

Design by Bloms IT