Antal tävlande: 165
Avslutningsrace på Kinnekulle Ring
Racingfinalerna i NM och SSK-serierna avgjordes på Kinnekulle i slutet av september. Genom välvilligt spons från svenska VW genom dess V.A.G. organisation kunde publiken, ca 2 000, bjudas på entrén. VW-klasserna var också på papperet de mest intressanta även om segrarna i varje klass nästan var givna före start.
I NM för Super VW var det bara en fråga om maskinras som skulle kunna hindra Kennerth Person från att ta titeln. Johan Rajamäki tog dock starten och höll undan för Kennerth några varv. Men sen såg man mästaren. Kennerth ryckte förbi retfullt enkelt och publiken insåg att det var kattens lek med råttan! Tyvärr brast bakvagnen på Rajamäkis March på sluttampen vilket var över måttan trist, speciellt som Rajamäki körde inspirerat.
Kinnekulle har med tiden blivit ohyggligt ojämn och frågan är om banan är lämplig för de snabbare (och mer fragila) vagnarna längre?
I standardvagnarnas uppgörelse (NM Grupp 1+ upp till 1600cc) var det heller ingen som helst tvekan om vart segern skulle gå. Därtill är Thomas Lindström alltför överlägsen! Åtta (!) bilar startade. Thomas vann klart och tog därmed sitt tredje raka NM. Frågan är bara vad karln ska göra nu!
Formel VW 1300 vanns av Lars Schneider men det var Christer Nyholm som tog hand om titeln efter en jämn säsong.
Damernas lopp blev som vanligt en strid på kniven. Det är otroligt vad man satsar. Det åks av och på oförtrutet! Lottie Halfvards har tydligen kommit i stöten på allvar och kunde upprepa triumfen från Mantorp. Marginalen var dock den minsta möjliga - bara några meter före årets suverän Ulla Fjellström i mål. Trea kom något överraskande Barbro Martinsson vilket nästan gav pappa Zeth hjärtflimmer! Barbro kör jämnt medan andra snurrar bort sej - det är när flaggan kommer ut som det räknas...
Sports 2000 blev intressant. Man hade väntat sej en sjusärdeles hård fight mellan de tre stora: Dickens, Carlsson och Edvinsson. Men därav blev intet. Stanley Dickens hade alla möjliga problem och försvann. Hasse Edvinsson hade problem med däcken och det bar sig inte bättre än att han schabblade bort en säker andraplacering genom att snurra två kurvor före mål!
Det har verkligen varit motigt för Hasse i år - ett år som skulle bli hans definitiva genombrott i klassen. Ingvar Carlsson kunde därför -efter en kanonstart - köra i mål ohotad och därmed bli nordisk mästare. Men nära var det att han inte ens kommit i mål! En norrman som 1980 kom i vägen för Ingvar i Falkenberg med ity följande jättekrasch höll på att upprepa bravaden! - "Hu! Jag blev riktigt nervös och tänkte nu är det klippt - igen!", sa Hasse Edvinsson som vid tillfället låg på parkettplats bakom...
NM för Formel Ford föregicks av en sällsynt dum palaver. Olika tolkningar av nationella reglementen beträffande ljuddämpare eller ej kom upp till het diskussion precis före start! Varför klaras inte sånt av vid besiktning? Nu löste sig allt så småningom och Håkan Olausson kunde bli mästare före Micke Nordlander och dansken Jens Andersen. För grannsämjans skull får man hoppas att frågan om ljuddämparnas vara eller icke vara nu är avgjord en gång för alla.
SSK hade ordnat till ett handicaplopp där det var tänkt att bilarna efter sex varv skulle korsa mållinjen samtidigt. Så blev det nu inte riktigt men loppet var så pass intressant att man ser fram emot förnyade försök med spänning. Nu blev det "Lillen" Magnusson som med sin nyhopplockade Opel Kadett blev premiärsegrare vilket var populärt. Torbjörn Högberg i 343var tvåa och Åke Carlsson trea.
I rök och dans!
Racing och rallycrossfinaler på Kinnekulle, det var ett fint recept för att locka storpubliken åter. SM-final i Special Racing där "Bebben" Engström hade en liten chans att betvinga mästerskapsledaren Jürg Bächi. Men då skulle Bächi helst bli poänglös eller komma femma som bäst... Nu blev det inte så. Trots att "Bebben" körde ett helt eget lopp kunde Bächi lugnt ligga och bevaka sin andraplats och köra i mål 9,3 sek efter klassens snabbaste man.
Ingmar Persson överraskade med att köra in på tredje plats, en rolig framgång för finliraren från. Ängelholm. Bakom "Pelikanen" Thomas Stenlund, resten var kraftigt distanserade. Utan Anders Olofsson är det tomt i klassen. "Bebben" är överlägsen när grejorna håller, medan Jürg Bächi vinner på sin otroliga jämnhet. Om man nu skall satsa på denna klass får man hoppas att några nya toppförare tillkommer annars blir det tunt.
Lady Cup hade samlat tolv ekipage. Lisbeth Holmberg var snabbast iväg tätt följd av Ulla Fjellström. Men så small det under bron vid ingången till Kvarnkurvan. Det var Ulla-Britt Vigh som efter olika manövrer fick en saftig karamell i bakluckan av Marie Henriksson som helt plötsligt funnit Vigh mitt framför motorhuven. Loppet rödflaggades och båda damerna togs till sjukvårdare f v b lasarettet för kontroll.
Omstarten fick åter se Lisbeth Holmberg i ledarroll med Ulla Fjellström som skugga. Lottie Halfvards trea ett stycke efter. Ledarduon hade en otrolig duell där Ulla Fjellström till slut drog längsta strået efter en intelligent körning. I mål var Ulla sekunden före Lisbeth.
Vredestein Cup bjöd på dramatik redan innan bron! Allt för täta startled kanske, samt väl entusiastisk körning på sina håll ordnade en masskrasch som blockerade banan. Omstart och då sumpar polemannen Sven Forslund starten kapitalt och blir absolut sist! Det ger loppet nerv för nu startar en klappjakt utan like. Den gode Sven kör som aldrig förr och är i mål uppe på fjärde plats! Vilken prestation. Genom startfadäserna kom Håkan Törnblom bra iväg och kunde göra sitt eget lopp. Tvåa Leif Hellström i " Lillens" nypreparerade Opel Kadett. - "Det är en bil jag knåpat ihop av en gammal kvaddad rallybil på lediga stunder," myser Lillen. - "Nästa år får jag väl försöka köra själv lite..."
På lördagen avgjordes FF och Comfort Cup. Gunnar Ericsson vann FF före nya stjärnskottet Anders Ulfsson och Yngve Sällqvist. Comfort Cup såg Alf Lorentzon som segerherre. Tävlingarna blev genom debaclen i Lady Cup och Vredestein Cup försenade nära en timme men det var det få som märkte eftersom de tre racingheat som kördes före rallycrossen var väl så spännande. Kombinationen racing och rallycross är ovanligt lyckad på Kinnekulle men nog kan man väl få bort stybben från träningen lagom till första racingstart? Nu fick damerna köra genom ordentliga rökridåer vilket inte är speciellt lyckat.