SSK Kinnekulle 1981
Kinnekulle Ring 1981-05-23 - 1981-05-24

Resultatlistor


Bilexpressen Heta Linjen Cup
  Startlista
  Kval
  Race

Castrol Cup
  Startlista
  Kval
  Race

Comfort Cup
  Startlista
  Kval
  Race

Formel Ford 1600cc
  Startlista
  Kval
  Race

Formel Vee
  Startlista
  Kval
  Race

Vredestein Cup
  Startlista
  Kval
  Race



Antal tävlande: 132

Racerapport

SSK-SERIENS PREMIÄR 24/5

P g a snöovädret den 2-3 maj var vi tvungna att ställa in den första serietävlingen på Kinnekulle. Det med förde vissa ändringar i tävlingsprogrammet och den planerade tävlingen på Anderstorp den 24/5 flyttades till Kinnekulle Ring. I stället kör Comfort Cup, Vredestein Cup, Formel Ford och Formel Vee en tävling ingående i SSK-serien på Anderstorp den 13-14 juni, i samband med ARC:s SM-tävling.

I Castrol Cup blir det dock bara sju tävlingar i SSK-serien, eftersom vi inte kan köra både Castrol Cup och SM-Special Racing på samma dag. På premiärtävlingen den 24/5 var det många spännande fighter och det lovar gott inför resten av säsongen.
I Comfort Cup ledde Molle Robertsson (Volvo) från start till mål, men strax bakom honom var det stenhård strid om andraplatsen. Bengt Pettersson (Volvo 142), Henrik Wall i (BLMC) och Alf Lorentzon (Opel Kadett) bytte placeringar varje varv och i början var även Sven-Ola Stenquist (Fiat 128) med i striden. Henrik Wall i tog dock i för hårt på slutet och ramlade ned till fjärde plats efter en sightseeing utanför banan. Bengt Pettersson blev tvåa och Alf Lorentzon trea.

P-G "Peggen" Andersson (Volvo 142) ledde Vredestein Cup i fjorton varv, men hade hela tiden Sven Forslund (Opel Kadett) i bakflygeln. När Peggen skulle ta det lugnt på sista varvet och bara bevaka sin position smet Sven förbi och vann med några meter, med en svärande Peggen bakom sig! Bruno Mårtensson (Volvo Amazon) och Håkan Törnbom (Volvo 142) tog 3:e respektive 4:e platsen, efter en liten intern fight.

Även i Castrol Cup var det två par som följde varandra hela loppet. Åke Gunnarsson (Opel Manta) och Lennart Persson (DAF 66) var exakt jämnsnabba men Ake släppte aldrig till någon lucka utan passerade mållinjen 6/10 sekund före Lennart. Lika tätt var det mellan Jan-Olov Svensson (Volvo142) och Inge Johnson (Capri), men de hade då bytt positioner några gånger under de 15 varven. Tyvärr försvann en av de intressantaste bilarna redan i starten då Bengt Rönnmark placerade sin nybyggda Gr 5-Hundkoja i räcket före bron. Vi får hoppas att det går att reparera så att Bengt får visa vad den går för.

I Formel Ford tog Tommy Rydén sin förmodligen första seger i en nyinköpt Royale. Efter honom placerade sig FF-veteranen Lennart Sundahl och den relativt okände Anders Ulfsson. Favoritseger var det däremot i FVee där Thomas Waara var överlägsen med Peter Svensson på andra plats. Klassens "förlorade son" Leif Hellberg gjorde en klart godkänd comeback med en tredjeplats, och han hade Christer Nyholm strax bakom sig. Notabelt var att klassens enda flicka Eva Sveen (11:e plats) slog farsan Rolf Sveen (15:e plats).

I Lady Cup slutligen var det samma tjejer som slogs i täten som i den första deltävlingen. Ulla Fjellström kunde notera sin andra seger, men hon fick den verkligen inte gratis. Lottie Halfvards och Carina "Smulan" Larsson hade lika gärna kunnat vinna, och Kristina Högberg och Helene Cederholm visade också att de kommer att bli prispallsaspiranter i fortsättningen. Förra årets snabba damer Ulla-Britt Vigh och Aina Gesar kunde inte hänga med denna gång, men det kommer nog inte Istvan och Masen stillatigande att se på, utan det kommer nog att trimmas i garagen tills nästa tävling.

Design by Bloms IT