Nordiska Mästerskapet i Superkart
26 förare från Sverige, Norge och Danmark deltog i årets Nordiska Mästerskap i Superkart. Fjolårsmästaren Benjamin Ernryd var snabbast i båda kvalen. På lördagen kördes en förfinal som skulle ge startpositionerna till söndagens final. Bengt Albertsson ryckte till sig en lucka och bakom honom kämpade Benjamin Ernryd, Poul V. Petersen och Bobo Westman. Bengt vann förfinalen, men hans försprång minskade drastiskt mot slutet. Benjamin blev tvåa, slagen med endast 1.5 sekund. Trea kom Poul V. Petersen.
Det skruvades hela lördagskvällen för att alla skulle få ut det allra bästa ur sina kartar till söndagens final. Jag tittade lite närmare på vilka förutsättningar några av förarna hade:
Poul P. Petersen var ensam förare från Danmark. Han har kört Superkart sedan 1971 och han har dessutom kört med egenhändigt byggda kartar alla år utom ett under den perioden. Hans kartar heter PVP och är det dominerande märket idag. Poul har vunnit VM, EM och NM två gånger vardera.
Bobo Westman är en annan veteran inom sporten och han har några troligen oslagbara rekord: Han är den ende som deltagit i samtliga deltävlingar i Lappcupen som kördes mellan 1970-1982. Han har deltagit samtliga år i EM, VM och NM i Superkart! Som bäst blev han VM 2:a 1987. I EM har han en bronspeng och Nordiska har han vunnit tre gånger.
Yoggi Yalla-teamet med Tomas Westerlund, Jonas Flädjemark och Ingvar Andersson hade till och med en egen massör med sig till tävlingen. Det var friskvårdskonsulenten Urban Alm som skulle se till att alla förarna var i bästa möjliga trim inför finalen.
Efter söndagens uppvärmning stod det klart att det skulle bli en riktig rysare i NM i år. Benjamin var snabbast, men han var bara 15 tusendelar före Poul och 24 tusendelar före Bobo.
Bengt Albertsson tog starten och han följdes av Benjamin, Bobo och Poul. Börje Gustafsson fick bryta redan nere i kvarnkurvan på första varvet. Benjamin och Bobo gick i närkamp i kvarnkurvan och Bobo kom utanför banan och fick uppsöka depån för att torka av sitt leriga visir. Bengt fick bryta när motorn la av och strax efter försvann Benjamin när en vevstake gick av.
Efter 18 varv gick Poul V. Petersen i mål som segrare. Per-Olov Ogeborn, som faktiskt är årsdebutant, blev tvåa (men han har en hel del rutin från elittävlande i roadracing på sjuttiotalet.) Trean Tomas Westerlund hade lite oflyt med varvningar och kunde inte utmana om andraplatsen.
I klassen för encylindriga Superkartar vann norrmannen Helge Skjaeveland före Magnus Jonasson och Anders Öberg.
Tuff SSK-Racing på Kullen
Ca 100 bilar körde vid SSK´s femte tävlingshelg på Kinnekulle Ring. Det var stundtals mycket tuff racing med en hel del plåtkontakt.
Först ut var ungdomsklassen Renault 5/Clio. Gustav Rantzow hade ledningen i två tredjedelar av loppet, men vid en varvningssituation packades fältet ihop och det blev för trångt under bron efter kvarnkurvan. Patrik Björklund gick i räcket med omfattande materiella skador som följd. Gustav Rantzow fick också bryta och Joakim Ahlberg sladdade av men kom igång igen. Loppet avbröts i förtid och Ted Brink vann före Markus Nordenström och Tobias Brink.
I det andra racet startade Patrik Björklund från pole. Teamet hade lyckats räta till bilen efter en lång kvälls mekande. Men lyckan blev kortvarig. Patrik snurrade bort sig under bron redan på första varvet. Joakim Ahlberg vann före Markus Nordenström och Gustav Rantzow.
Volvo Original Cup blev en tuff uppgörelse. Patrik Jansson tog starten och fick en liten lucka som han höll racet igenom. Fredrik Spångberg blev vänd på första varvet. Frederick Bylund, Håkan Christiansson och Hans Olav Ottesen kämpade om andraplatsen. Men Fredrik Spångberg smög sig upp genom fältet och la sig i striden om pallplatserna. När han utmanade Bylund om andraplatsen över TV-krönet så hamnade båda utanför banan och Håkan Christiansson kunde ta andraplatsen före Hans Olav Ottesen. Efter uppläxning hos domaren höll sig alla i skinnet i det andra heatet och vi fick se en imponerande och nervpirrande kamp där Patrik Jansson ledde före Fredérick Bylund och Fredrik Spångberg i femton varv och det skiljde aldrig mer en ett par meter mellan bilarna!
Det kördes även Formel Ford, Kamasa Tools Cup och SSK-Classic. I Kamasa fick äntligen Johan Svensson kliva upp på pallen med sin handikappanpassade BMW. Johan är totalförlamad från midjan och ned, men han är en riktig friskus när han kör racing.
Bengt-Åce Gustavsson www.racefoto.se