NSHC-Final Karlskoga 2017
Gelleråsen Arena 2017-09-09 - 2017-09-09

Resultatlistor


NSHC
  Race



Antal tävlande: 14

Racerapport

Vilken helt otrolig racehelg det blev! Vi kom till finalen med en ledning på fyra poäng. Vi visste att vi måste vinna finalen för att vara säkra på att vinna cupen. Vi hoppades också på hjälp av vädrets makter eftersom vi har en bil som våra grymma chaufförer hanterar galant i regn!

Regnet kom till Gelleråsen på eftermiddagen och då var vi plötsligt snabbast på banan och ja, vi vann finalen och därmed NSHC 2017! Tack till alla som ställde upp och regndansade för oss! ? Vi vann också VBF, förbundsmästerskapet vilket var en glad överaskning. Det blir att åka till Skövde i december och hämta fler priser. Vi var tre team på samma poäng, men vi vann på flest förstaplatser under säsongen! Stort grattis till alla team, förare och teamchefer som fick priser efter finalen!


En present från WOT Racing – överdrivet regndansande kan medföra smärtsamma skavsår
Vi gjorde ett närmast perfekt race där vi kunde följde den strategi vi hade lagt upp. Tommy gick ut på första stinten från pole och hade inga problem att lägga sig som tvåa bakom ursnabba WOT racing. Tommy började bygga en lucka ner till tredjeplatsen medan den blixtsnabba Lotusen försvann i fjärran. Stort grattis till WOT som satte snabbaste varvtiden redan på första stinten, 1.13.8! Är det rekord i NSHC?
Johan gick ut på stint två och fortsatte att öka avståndet till bakomvarande bilar men hade ändå ingen möjlighet att ta in på WOT’s Lotus där framme. Stint tre körde Fredrik och vårt avstånd bakåt fortsatte stadigt att öka. Vi kör så fort det går med vår lilla Honda, på gränsen för vad materialet tål. Men vill man åt de högre placeringarna så har man inget val. Fredrik hamnar så småningom bakom WOT som har slagit av på tempot lite. Han försöker stressa dem lite trots att de har en ledning på fyra varv. Då ropar han på radion att något sitter löst och slår under Lotusen! Det är diffusern som har lossnat och Fredrik backar av lite för att inte skada vår bil om den skulle släppa helt och hållet. WOT går i depå för att åtgärda (plocka loss diffusern). Vi hinner då köra in tre varv av deras ledning innan de är ute på banan igen. WOT gör inte förarbytet i samband med deras påtvingade depåstopp, så vi ser nu en möjlighet att slå dem. Vi förbereder förarbyte och tankning inför stint fyra. David sätter sig bakom ratten och nu kommer äntligen regnet! David är snabbast på banan och tar in på WOT. David gör ett kanonjobb i regnet på en såphal bana och ligger till sist i växellådan på Lotusen! WOT går i depå för sitt sista förarbyte och tankning. Därmed ligger vi på en första plats i racet med ett förarbyte kvar! Vi bestämmer oss för att dra ut på Davids stint så långt som möjligt eftersom han är snabbast på banan och vi kan anpassa bränslet vid nästa tankning för en kortare stint. Vi ser när WOT kommer ut igen att vi fortfarande är snabbare så det ser ut som att vi har en chans att lyckas med taktiken.

Vi tar in David i depå och gör ett riktigt snabbt depåstopp. Gunnar går ut på den sista stinten i ledning och har nu en knapp timme framför sig att försvara den. Banan börjar så sakteliga torka upp och farten ökar. Gunnar kör som vanligt säkert och snabbt och WOT kan inte ta in någon tid på oss. När det är två varv kvar av racet kan Gunnar ta ner tempot och njuta av segerns sötma! Vi vinner med 21 sekunder före WOT!

Vi vill tacka alla som hejade på oss, andra team, på banan, på facebook, via SMS och telefon under dagen. Man blir både glad och stärkt utav ett sånt fantastiskt stöd! Vi vill också tacka KMF för allt ni gör så att vi alla ska få möjlighet att tävla i NSHC. Ni gör ett kanonjobb som driver cupen så välorganiserat och proffsigt! Nu får vi hjälpas åt att marknadsföra så att fler team hittar hit och får ta del av allt det roliga, trevliga och spännande med riktig långloppsracing.

Ett stort tack till Team 33 och Roy Stubberud som lånat ut både kunskap och utrustning till oss! Tack till WOT Racing som sporrade oss till att bli ännu snabbare och tack för all carbonara under säsongen.

Vi kommer att köra Riksmästerskapet på Mantorp 14/10. Hoppas att vi ses där!

Vi vill också tacka våra sponsorer som gjort det möjligt för oss att lägga mer resurser på att utveckla bilen!

Design by Bloms IT