SSK-serien gästade Falkenberg
Den 17 juni avgjordes den tredje deltävlingen i SSK-serien på snabba Falkenbergs Motorbana. En banan som många uppskattar och det märktes på varvtiderna, då det gick undan i många klasser. Utöver SSK körde även Ginetta GT5 Challenge och Radical.
Helgen inledes med träning under Fredagen då även himmeln öppnade sig och dom flesta passen fick köras i rejält skyfall. Flera förare i VolvoCupen gav sig ändå ut för att lära sig banan, men även ta tillfället i akt att lära sig köra i regn. På Lördagen skulle allt avgöras, så det var ett fullmatat program som väntade. På morgonen var det sol, så samtliga kunde nu köra ett träningspass på en torr bana. Sen väntade kval, där var det tight mellan topp 3, men Daniel Raatikainen (850) överraskade och satte snabbaste tid (54,375). Jan Johansson (850) kom in som 2:a, en knapp tiondel efter Daniel. Stian Theodorsen (S40) körde in som 3:a. Emil Sonesson (850) fick problem med växellådan under Fredagen och kunde inte delta i kvalet. Denna gång tillät inte tidsschemat någon shoot out, så förarna fick ladda för race direkt. I det första var det stillastående start, där Daniel gjorde en bra start från Pole position och körde sen jämsides med Stian, som också var snabbt iväg. Dessa följdes åt med Håkan Malmborg (850) på tredjeplats. Daniel kunde till slut skapa en lucka ner till Stian som inte hade kraft att komma tillbaka. Daniel gjorde sitt livs bästa race och tog därmed sin första seger i VolvoCupen! Stian 2:a och Håkan kunde köra in som 3:a efter att han hade både Filipe Skagerfält (940) och Peter Wiborg (855) efter sig hela racet. Tjejerna i VolvoCupen gjorde bra ifrån sig och gav killarna bra motstånd. Pernilla Nyström (850) var bäst och slutade 6:a. Emil Sonesson som inte körde kvalet, p g a trasig växellåda. hade bytt den till race 1, men även den nya fungerade dåligt. Så det var bara 3:an och 4:ans växel som fungerade. Emil ville ändå köra, så han fick hjälp att starta från depån, och gjorde sen en fantastisk insats genom att köra upp sig till en 9:onde plats. Jan Johansson fick bryta race 1 med överhettad motor. Till race 2 är det omvänd startordning på dom 6 första, vilket gjorde att Pernilla Nyström nu fick starta från ruta 1. Peter Wiborg stod bredvid. Alla kom iväg bra, men Stian Theodorsen gjorde den allra bästa i starten från 3:e led. Han var snart ifatt både Pernilla och Peter och kunde senare köra om dom båda och upp i ledning. Stian fick senare en lucka till sina konkurrenter och kunde vinna race 2. Bakom var det kamp om alla platser i fältet. Men Filipe, Peter, Daniel och Pernilla gjorde upp om 2:a och 3:e platsen. Filipe gjorde sitt bästa resultat någonsin genom att ta andraplatsen. Peter Wiborg höll undan för Daniel och Pernilla och blev 3:a. Emil Sonesson fortsatte race 2 med endast 3:an och 4:ans växel, men körde ändå in på en hedrande 7:e plats. Ella Benje var ensam i SSK Klass 1 med sin Golf och körde tillsammans med VolvoCupen.
I Renault Junior Cup var Eric Nilsson snabbast på kvalet (56.548) följt av Michael Haflidason, Elliot Sjögren, Adam Olinson och Alexander Jeppsson. I race 1 var det Eric och Elliot som kom bäst iväg från startplattan, bakom skuggade Michael och Alexander. Elliot försökte flera gånger att köra om Eric och lyckades till slut. Men Eric gav sig inte så lätt och tog tillbaka förstaplasten. När det återstod tre varv laddade Elliot för en omkörning genom kurva 1. Men där som det går som snabbast (ca 150 km/h) tappade Elliot bromsverkan och körde av och in i däckbarriärerna på andra sidan. Elliot klarade sig bra med det fanns en del att fixa på bilen om han skulle kunna köra race 2. Eric kunde nu andas ut när ingen jagade bakom och han vann race 1 före Adam Olinson som körde upp sig riktigt bra, 3:a slutade Michael Haflidason. I race 2 startade Eric och Elliot från första led, men sviterna efter kraschen gjorde att Elliot inte kunde utmana Eric på samma sätt. Men nu klev Michael och Alexander fram och utmanade Eric om segern istället. När dom väl var ifatt Eric släppte dom honom inte ur sikte. Alexander Jeppsson var allra bäst av topp 3 och kunde med 2 varv kvar gå om Eric och upp i ledning. Den ledningen släppte han inte. Alexander gjorde sitt bästa race någonsin och hans första pallplats i klassen blev en seger. Kan inte bli så mycket bättre! Eric slutade 2:a och Michael 3:a.
SSK Klass 2 har jobbat med att få ut dom gamla bilarna på banan igen. Och nu har man lyckats, för på Falkenbergs Motorbana gjorde Gunnar Olárs comeback med sin Vauxhall Chevette. En bil som Gunnar inte kört en meter med sedan säsongen 2004! Nu hade han fixat en ny motor och satte fart direkt på kvalet. Gunnar slog till med 52.065, vilket räckte till Pole position. 2:a slutade Malin Hellman, BMW M3 (52.210) och 3:a Richard Edberg, Mazda RX-7 (52.753). Gunnar tog starten i race 1 och efter ett par varv hade han skakat av sig Malin & Co. Det fanns inget att sätta emot för konkurrenterna så Gunnar gjorde comeback med bravur och vann med sin kvicka Vauxhall. Malin körde in som 2:a och Svante Lundkvist, Opel Ascona B gjorde säsongsbästa och körde in som 3:a. Tyvärr drabbades flera förare av tekniska problem efter första racet, vilket gjorde att några fick kasta in handduken och packa ihop redan här. Race 2 blev en repris av det första och här dominerade Gunnar återigen från start till mål och vann, med Malin som lika säker 2:a och Svante även denna gång 3:a. SSK Classic Racing körde i samma heat som SSK Klass 2. Här var dom bara två förare i helgen och Ulf Andersson, Volvo 140 vann dubbelt före Stefan Axelsson, Ford Escort.
I SSK Klass 3 hade vi varnat för en riktig rysare mellan toppförarna Joacim Carlsson, Andreas Boström, Alexander Pfister, Anders Conradzon och Sten Jarl m fl. Kvalet började bra för samtliga, med Joacim Carlsson, Porsche 968 som snabbast (45.022), efter kom Alexander Pfister, Lotus Europa (46.020) och 3:a Andreas Boström, BMW M3 GTR (46.245). Det var närmare 20 bilar till start i det första racet, men dom skulle tyvärr bli några färre. För Sten Jarl som hade fixat ABS-bromsar till sin BMW ALMS V8, tappade pedalstället direkt efter starten och ramade Andreas Boström genom kurva 1, Andreas tog med sig Anders Conradzon ut i sandfållan och skadorna var så omfattande att samtliga fick ge upp direkt. När starten väl gick igen kunde Joacim Carlsson segla iväg med sin Porsche och vinna SSK Klass 3-C i överlägsen stil före Alexander Pfister, med hemmaföraren Samuel Johansson, BMW M3 på 3:e plats. I SSK Klass 3-B hade Claes Hoffsten hittat ut på banan igen med sin Alfa Romeo, samma bil han tidigare kört med i bland annat STCC. Claes gjorde en bra start, men fick tillslut ge sig för Martin Sventén, Ford Mustang som gick förbi och vann med Claes som 2:a och Simon Olsson, BMW Z3 som 3:a. I SSK Klass 3-A var Tobias och Fredrik Hedberg tillbaka med sin Porsche 944. Dom delar bil under helgerna och Tobias körde det första racet, där han vann före Otto Tjäder, Renault Clio och 3:a blev Filip Sandström, Citroen DS3. Bakom dessa herrar var det tuff kamp mellan Lars Brandström, Ford Sierra och Ingemar Linuzon, Audi S2, där kampen slutade med att dom krokade ihop med varandra genom Gnistakurvan. Det resulterade i en del skador på bilarna, vilket gjorde att Lars inte kunde fortsätta resten av helgen. I race 2 vann Otto Tjäder SSK Klass 3-A före Filip Sandström och 3:a blev Ingemar Linuzon, som kunde ta sig runt med en trasig front. I SSK Klass 3-B vann återigen Martin Sventén före Claes Hoffsten, men med Mats Blomqvist, Nissan 200 nu som 3:a. I SSK Klass 3-C vann Joacim Carlsson dubbelt med Bengt Johansson, AC Cobra nu som 2:a. 3:a blev Samuel Jonasson som hade en riktigt bra fajt med Alexander Pfister.
Nästa evenemang: Raceweek på Kinnekulle ring den 28-30 juli. Välkomna!
Thomas Nilsson