Antal tävlande: 164
Härlig stämning på Velodromloppet i Karlskoga
Den RacerHistoriska Klubben körde Velodromloppet på Gelleråsbanan i Karlskoga. Det är andra året som man satsat på ett svenskt Goodwood efter den Engelska modellen. Förutom närmare 200 tävlande på banan deltog 150 bilar och motorcyklar i familjerallyt. Det fanns mycket fina bilar och nostalgi även på märkesklubbarnas parkering. Man kunde även införskaffa lämpliga gamla delar och litteratur på marknadsavdelningen. Alltsammans inramades av drygt 2000 personer på läktarna. Man fick även se gamla tävlingsmotorcyklar som gjorde några uppvisningsvarv på banan.
Förarna bjöd som vanligt upp till fina race med sina historiska bilar. Först ut var standard före 1965 upp till 1150cc. Adrian Wrethagen satte upp ett tempo som ingen kunde följa. Arne Allard var nästan minuten efter men han vann 1000cc klassen. Det var först en halv minut efter Arne som vi hittade den första riktiga kampen. Det var Lars Byström, Nisse Jonsson och Lars Källberg. Tyvärr blev Lars diskad efter racet då bilen var för lätt. I det andra racet startade Adrian från depån, men det hjälpe inte de andra, han vann ändå med en halv minut före Arne Allard och Jack Stefan Andersson.
Formel Vee bjöd på paråkning. I täten turades Roger Johansson och Lars-Gunnar Johansson om ledningen. Bakom dem bjöd Catharina Hansen och Sven-Åke Svensson på kamp. Lite längre ned i fältet bjöd Karin Hansen Alf Andersson på kamp. Roger vann före Lars-Göran och Catharina. I det andra racet var det ännu hårdare kamp om ledningen mellan Roger och L-G. Bakom dem var det minst lika hårt mellan Catharina, Sven-Åke och Axel Madsen. Till sist såg pallen likadan ut som i det första racet i alla fall.
I GT/GTS-klassen stod åter Rolf Myggan Nilsson i pole. Det var här i Karlskoga för ett år sedan han blev inblandad i jättekrashen då han fick brännskador i ansiktet. Men i år flöt allt fint och han kunde vinna lätt före en hårt kämpande trio med Hans-Erik Johansson, Roger Adamsson och Karl-Arne Henriksson. Det andra racet slutade med samma tätkvartett.
Jonas Qvarnström visade att gammal är äldst när han vann båda racen i heatet för Racersportvagnar och Sports 2000. Bernt Andersson blev tvåa i båda racen. Pelle Svensson kom trea och var bästa Sports 2000 bil i första racet. I det andra racet var det Jan Hellberg som blev trea.
Kent Abrahamsson som annars tävlar ute i Europa blev alldeles lyrisk över den fantastiska atmosfär som fanns i Karlskoga. Otroligt, detta trodde jag aldrig att jag skulle få uppleva i Sverige, sa Kent. Han hade dessutom med sig en Porsche 962 som han körde några uppvisningsvarv med. Det var nog många som fick ståpäls när han dundrade fram på banan.
Som en stark kontrast fick man även se en kompressormatad Mercedes från 1928 med en 6.5 liters motor med 250 hästar och med en toppfart på över 200 km/h. Det måste vara en hissnande resa med höga smala hjul och trummbromsar!
Klassen för äldre formelbilar var en salig blandning med allt från Formula Junior till Midget och förkrigsbilar. Det första racet vanns av Magnus Ahlqvist före Anders Ericsson och Göran Anderberg. Det andra racet vanns av Anders Ericsson före Göran Anderberg och Robert Pettersson.
Som så många gånger förr stal Erik Berger showen i heatet för Standard Ny och GT Ny. Han tvingades lämna premiärtävlingen på Kinnekulle och uppsöka sjukhus då han hastigt insjuknat. Men han reste sig ur sjukhussängen, reste till Karlskoga, tog pole och vann racet i gammal härlig stil! Inte ens sonen Anders eller norska stjärnskottet Thomas Nielsen i en monster Camaro kunde hänga med. Erik är och förblir racingens stålfarfar nummer ett!
Thomas kom tvåa och Anders trea. Anders hade problem med varmgång och läckande kylsystem. Han försökte täta vattenpumpen inför andra racet. När bilarna körde fram till start vek Anders in i depån, men när starten gick kom han som skjuten ur en kanon från depån. Det var bara en tändhatt som hade hoppat av och det var snart fixat. I täten drog Erik upp tempot och det var bara Thomas Nielsen som hade en chans att hänga på. Efter halva racet missade Erik en växel och övervarvade motorn och han tvingades tyvärr bryta loppet. Anders fortsatte sitt avancemang upp genom fältet och vann med hela 12 sekunder före Thomas. Jonas Bengtsson kom på tredje plats. Erik var ledsen då han gick miste om att ge Anders en kamp om segern. Det grämer mig att det var mitt eget misstag som avgjorde racet, sa Erik.
Axel Ekman kom till start med Sveriges första grupp fem bil, en Volvo PV. Den är byggd efter samma specifikation som Speedmans spektakulära PV från 1966. En 13:e och en 12:e plats blev det i premiären.
Heatet för nyare formelbilar blev en kamp mellan Peter Gustafsson och Stefan Ohlsson. Peter kämpade med svår understyrning hela racet. Det blev inte bättre av att han bromsade på sig och snurrade av banan i över 200 km/h och förlorade nospartiet. Han surfade över lecakulorna i Trösen och kunde fortsätta racet och blev faktiskt femma. Stefan vann före Micke Juhlin som hade Petter Huse alldeles i hasorna. Det andra racet vanns av Peter före Micke Juhlin och Stefan Ohlsson.
Dagen avslutades med heatet för standardbilar före 1965 över 1150cc. Lars Esselius ledde startfältet före bredåkande Johan Högman. Men Johans framvagn gav vika och han parkerade i Trösen. Victor Israelsson blev länge uppehållen av BoA Bergström. När han väl kommit förbi satte han in en spurt, men det räckte inte ända fram till Lars som vann med tre sekunder före Victor och Thomas Thelin. En riktig ögonbrynshöjare var Rune Tobiasson på fjärde plats. Han hade lånat en Cortina av Pelle Svensson. Han hade aldrig kört en Cortina tidigare och aldrig någonsin kört en högerstyrd bil heller. I det andra racet körde han än mer imponerande och blev trea bakom Lars och Victor. Jättekul att det gick så bra att köra en ny bil ett sådant bra startfält, sa Rune. Jag kommer tillbaka med min BMW så fort motorn är färdig, tillade Rune.
Nästa race körs om knappt tre veckor på Ring Knutstorp.
Bengt-Åce Gustavsson www.racefoto.se