SSK Raceweek Kinnekulle 2005
Kinnekulle Ring 2005-07-22 - 2005-07-24

Resultatlistor


Fyndbörsen Cup
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Nordic Supercar
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Qwinsta Trophy
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Renault Junior Cup
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

SSK Classic Racing
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Superkart
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Volvo Original Cup
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Yokohama Scandinavia Cup
  Kval
  Heat 1
  Heat 2



Antal tävlande: 109

Racerapport

Racing och Jubiléum på Kinnekulle Ring

Kinnekulle

SSK-serien körde sitt traditionella Raceweek på Kinnekulle Ring. Det var även flera jubiléum med festligheter och specialinbjudna gäster.

De yngsta förarna, som bara är 15 år, kör i klassen Renault Junior Cup. Tidigare körde man med Renault 5, men sedan i fjol har man börjat gå över till Renault Clio istället. Det är här morgondagens stjärnor fostras och vi har sett många förare som börjat här och sedan gått långt i karriären som t ex Mattias Ekström, Thed Björk och Edward Sandström för att nämna några.

I starten av första racet var det Ted Brink som var mest på hugget. Ted fick en liten lucka direkt och eftersom det var vild fight om andraplatsen kunde han köra mot en lätt seger. I klungan tampades Mårten Hansen, Markus Nordenström, Tobias Brink och Niclas Olsson. De gick i mål den ordningsföljden inom en dryg sekunds marginal.

I det andra racet kunde Ted åter ta en stabil ledning även om Markus Nordenström försökte hänga på. Nu var det istället en hård kamp om tredjeplatsen mellan Tobias Brink och Mårten Hansen. Det blev Tobias som till sist kunde knipa den sista pallplatsen.

En av de nya småstjärnorna heter Nina Dahlin och hon debuterade i helgen.

De riktiga hästkraftsmonstren körde i Nordic Supercar. Värst av alla var Jimmy Bohlin med sin Metanoldrivna Corvette C5 med 720 hästar under huven. Jimmy fick ta till alla sina kunskaper och knep för att tygla sin best under lördagen då det var mycket svåra förhållanden med ihållande regn och blåst. Han hade dessutom en tuff motståndare i Mikael Mohlin i en mycket smidigare och mera lätthanterlig Mazda RX7 med Wankelmotor. Det var först på näst sista varvet som Jimmy tog sig förbi Mikael och kunde vinna loppet. Trea kom gamle STCC-bekantingen Tönu Soomer från Estland i en mycket potent BMW M3 med V8.

Söndagsracet var torrt och Jimmy tog ledningen direkt. Racet fick stoppas då Tönu brakat in i Ingvar Sand så att båda tvingats bryta under bron. Vid omstarten var Jimmy snabbast igen, men något i drivlinan gick sönder efter bara fem varv. Mikael kunde ta en lätt seger före Jack Sverre Eidsvold och Jarl Wermelin.

I Volvo Original Cup hade Fredérick Bylund pole, men starten togs av Jan Sundkvist. Det blev en intensiv kamp om segern mellan Fredérick, Jan och Fredrik Spångberg. De låg bara centimetrar från varandra hela racet igenom. Jan lyckades göra sin Volvo så bred så att de andra aldrig tog sig förbi. Jan var jublande glad efter sin första raceseger. I söndagens race gjorde han om bravaden, med samma strid om segern som i första racet. Men efter den tekniska kontrollen befann sig både Spångberg och Bylunds motorer utanför reglementet varför båda diskades från racet. -De trodde aldrig att jag skulle klara att vinna när det var torrt, men nu har jag bevisat att jag kan köra fort oavsett underlag, sa Jan Sundkvist.

I Qwinsta Trophy gjorde Reine Bergström comeback efter några år i Formel Ford Zetec. –Jag tycker att det alltid är speciellt kul med Raceweek, därför tog jag fram bilen ur garaget, tvättade den och bytte olja. Sedan var det bara att köra igen, sa Reine som vann båda dagarna precis som förr i tiden…

I Superkart vann PeO Ogeborn ena racet och Bobo Westman det andra. I Fyndbörsen Cup delade Fredrik Magnusson och Alexander Graff på segrarna. Yokohama Cup A vanns av samma bil, men av två olika förare(!) Tysslinge Racings Audi kördes av Tobias Tegelby och Thomas Wahlqvist. I B-klassen vann Eric Persson båda racen. Vi fick även se en handfull norska förare i de flesta klasser.

Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se

Här följer specialreportaget:

Stockholms SportvagnsKlubb firar 50-års jubileum i år. SSK-serien har i många år varit plantskola för många racerstjärnor. SSK´s slagord har alltid varit ”gladracing för en rimlig penning” och de har alltid placerat ungdomarna i centrum. SSK´s starke man under många år var Bo Pettersson. Jag frågade honom hur många förare han har utbildat genom åren. –Jag slutade räkna när jag passerade 1 800 st, så det borde vara minst 2 000 st, sa Bo.

SSK-serien startade 1971 och då körde man på flygfältsbanan Skarpnäck mitt i Stockholm. 1975 övertog man arrendet av Kinnekulle Ring och därför firar SSK-serien 30 år på Kinnekulle Ring i år.

Den tredje jubilaren denna helg var Camaro Cup som också firade sitt 30-års jubileum. Det kördes en parad med olika Camaromodeller innan racen som vanns av Ole Martin Lindum. Lagom till jubileet hade Göran Boström renoverat färdigt sin gamla Superstar Camaro. Han körde i heatet för historiska bilar och vann enkelt. –Bosse Ljungfeldt och Picko Troberg körde den här bilen innan jag köpte den 1974. När Camaro Cup drog i gång 1975 sålde jag den till norrland och hämtade en ny från Tyskland. Efter många år lyckades jag hitta min bil igen. Den stod på en äng och det växte tistlar i bilen, men nu är den färdig att rejsas med igen, sa Göran.

Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se

Design by Bloms IT