Åbningsløbet Jyllandsringen 2016
Jyllandsringen 2016-04-23 - 2016-04-24

Resultatlistor


Citroën DS3 Cup
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Mascot DTC
  Kval
  Heat 1
  Heat 2
  Heat 3



Antal tävlande: 39

Racerapport

Norsk racingpremiär i Danmark

De norska klasserna NTCC och Citroën DS3 Cup körde årets första tävling på Jyllandsringen i Danmark. Norge mönstrade fyra förare i varje klass. Jyllandsringen fyller 50 år i år och hela banan har asfalterats om inför årets säsong. Det var mycket publik, drygt 5000 åskådare, trots kyla och regn.
Marius Nakken har vunnit NTCC alla fyra årgångar som körts, men i fjol slet han med en bil som inte fungerade som den skulle. När man gjorde översyn på motorn upptäcktes det att kamaxeln stod några grader fel. Detta var alltså ett fel från fabriken som Marius körde med hela säsongen i fjol! Med frisk motor såg han fram emot säsongsstarten.
Vädret blev den stora snackisen i helgen. Det var alla årstider på en gång. Från strålande sol till regn, hagel och snö! NTCC-kvalet kördes på regn, men det blev snabbt avåkningar och säkerhetsbil. Förarna fick inte många varv på sig. Den som förvaltade detta bäst var DTC-föraren och före detta Formel 1-föraren Jan Magnussen som tog pole. Sebastian Aarvik, som är en erkänt duktig förare i regn, tog tredjeplatsen. Christer Gislerud gjorde också ett bra kval och kom sjua. Nakken hade elproblem och fick bara 14:e tid. Heidi Frydenhaug kom inte ut till kvalet, eftersom hon behövde reparera skador från testkörningen tidigare på dagen.
När de rullade fram till första racet var det torrt på banan, men regnmolnen hängde tunga och svarta. Det var inte frågan om det skulle regna, utan när. Förarna väntade in i det sista och de flesta chansade på slicks. Aarvik satsade i stället på regndäck. När starten gick var banan fortfarande torr, men det kom lite hagel i luften. Aarvik missade totalt i starten och tappade många platser. De svarta molnen till trots, kom det aldrig något regn under racet. Aarvik brände sina däck och tvingades i depå för att byta till slicks, men det var för sent och han slutade på 19:e och sista plats. Marius Nakken gjorde ett bra lopp och klättrade från 14:e plats till fjärde i mål. Gislerud missade startuppställningen med några sekunder, då de tvingades byta styrväxel. Han startade från depån och körde upp sig till 13:e plats. Frydenhaug slutade på 17:e plats.
I andra racet var det blött och alla startade på regndäck. Man vänder på de åtta första förarna från första racet. Nakken kämpade bra i tätklungan, men slutade till sist på sjätte plats. Aarvik tvingades i depå då skärmen hade lagt sig på däcket. Han körde ut på sista plats men lyckades köra upp sig till 12:e plats i mål. Gislerud kom 14:e och Frydenhaug 16:e.
I den tredje och sista finalen gjorde Nakken en kanonstart från fjärde startrutan och kom ut som ledare efter första kurvan. Han höll en stabil ledning i nästan halva racet. Två bilar kraschade illa och racet avbröts för att rensa banan. Racet startades om, men Nakken lyckades tyvärr inte göra en lika bra start igen. Han låg länge på fjärde plats, men lyckades ta sig upp på tredjeplatsen till sist. Jan Magnussen vann DTC före Kasper H Jensen och Nakken, som därmed vann NTCC. Gislerud kom nia, Aarvik 11:a och Frydenhaug 12:a.
I Citroën DS3 Cup tog regerande norske mästaren Marcus Påverud andra bästa tiden i kvalet. Han låg med i täten och fightades i första racet, men på näst sista varvet krokade två bilar ihop och Påverud styrde åt sidan för att undvika smällen. Han fastnade då i sandfållan och tvingades bryta. Mycket snopet för Påverud, men han hade i alla fall en hel bil. Andreas Nesset kom femma, Karin Elise Fossen sjua och debutanten Malin Blad tvingades bryta efter en avåkning.
Den svenske föraren Emrik Smedberg startade andra racet från pole och han ledde några varv innan Jacob Mathiassen övertog ledningen. Det både regnade och haglade om vartannat och banan blev såphal. Efter ett par avåkningar tog tävlingsledningen beslutet att avsluta racet bakom säkerhetsbilen. Det blev alltså inga fler omkörningar. Påverud kom fyra, Fossen femma, Blad nia och Nesset bröt efter att ha kanat av banan.
Det fanns ytterligare en norrman på plats och det var Rune Ydstebö, som deltog i den danska Special Saloonklassen. Ydstebö har köpt en annan Corvette till årets säsong och detta var första gången han provade bilen. Den visade sig fungera mycket bra, för han vann alla tre racen i sin klass!
Kevin Magnussen, som kör Formel 1 till vardags, hade bjudits in för att sätta några snabba varv med en Renault RS01. Det var långt ifrån bra förhållanden för Magnussen, som körde på en upptorkande och kall bana. Trots svåra förhållanden lyckades han sätta tider under banrekordet för bilar med tak. Mycket imponerande under dessa förhållanden!
Vi fick se en världspremiär för en helt ny racingklass. Det är det danska teknikföretaget Aquila som har byggt bilen FDM Sports klasse, som är en blandning mellan formelbil och sportbil. De kör med en enhetsmotor från Toyota Aygo med tre cylindrar, 1000cc och 81 hästkrafter. Förarna köper en kaross och sedan lottas det rullande chassit ut till varje tävling. Förarna får inte jobba med bilarna mellan tävlingarna. 19 unga danska förare körde premiären och det blev verkligen en succédebut för klassen.
Första tävlingen på norsk mark körs på Vålerbanen den 7-8 maj.
Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se

Design by Bloms IT