SSK-Final Karlskoga 2016
Gelleråsbanan 2016-09-23 - 2016-09-24

Resultatlistor


Radical
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Radical Endurance
  Kval
  Race

Renault Junior Cup
  Kval
  Race

SSK Standard
  Kval
  Race

VolvoCupen
  Kval
  Race



Antal tävlande: 68

Racerapport

Filip Sandström SSK-mästare 2016

Filip Sandström från Västra Frölunda blev SSK-mästare 2016 efter en strålande säsong i Renault Junior Cup där han också tog hem titeln i år. Filip och många andra förare i SSK-serien har kämpat bra under säsongen och flera klasser har också ökat med antal startande. Detta har märkts då kampen om poängen hårdnat, något som visade sig extra tydligt i finalen på Karlskoga Motorstadion.

Renault Junior Cup: Alla klasser körde fri träning och kval under fredagen där många också fick chansen att köra några extra varv på banan innan finalen som avgjordes på lördagen. i Renault Junior var dom flesta förarna med under finalhelgen, där kvalet blev ganska spännande. Filip Sandström gick ut hårt tillsammans med Eric Nilsson, som satte bra tider direkt. Eric som verkligen kommit upp bra på slutet av säsongen utmanar nu dom snabbaste i klassen. Men det var en annan kille som knep snabbaste tiden. Nämligen Emil Sonesson. Som var tvungen att prestera för att kunna ta andra platsen i klassen 2016. Emil satte 1.23.944! Tvåa i kvalet blev Filip på 1.24.271. och trea Eric på 1.24.512.

I finalracet blev det trångt in i kurva ett. Men Eric Nilsson hade is i magen när dom fajtades om första platsen. Så han tog sig förbi både Filip och Emil i toppen. Efter denna kanonstart hade Eric bra fart och drygade faktiskt ut ledningen när dom fortsatte att kämpa om platserna bakom. Efter några varv började det lugna ner sig i fältet och flera förare började då plocka placeringar. Även Filip Sandström som nu gick upp på andraplatsen. Filip som redan innan helgen var klar mästare i Renault Junior ville jaga ledaren för att ta en sista seger. Även Isac Aronsson kämpade om tredjeplatsen med Emil Sonesson. Men där Emil senare tappade en rad placeringar efter en miss i ejes kurva. Framför fortsatte Filip att jaga Eric och efter några varv var han ifatt och kunde gå förbi och upp i ledning. Där stannar han och tar sin nionde seger av elva möjliga i år! Eric in på en andraplats och Isac trea. Filip Sandström vinner klassen 2016 på hela 1044 poäng! Tvåa blir Emil Sonesson, som hade ett besvärligt finalrace och slutade femma, men lyckades ändå få ihop 740 poäng som räckte till andraplatsen. Trea i klassen slutar Isac Aronsson på 700 poäng.

Julia Eliasson hade en bra avslutning på säsongen 2016 där hon fick till ett rad fina placeringar. Efter en tung säsong 2015 var detta behövligt för Bohus-tjejen som tillslut blir sexa i Renault Junior Cup och därmed bästa tjej. Nu ser hon framemot 2017 och det kanske kan bli nya utmaningar för denna snabba tjej som inte är rädd för att ger killarna en bra match på banan!

SSK Klass 1: Ella Benje kom till Karlskoga med mycket poäng i bagaget. Men hon hade ingen lust att ge bort en seger i alla fall. Ella kämpade på under både träning och kval i sin VW Golf. Hon kapade nästan 1 sekund i kvalet och fick en bästa tid på 1.22.8. Motståndarna har varit färre i klass 1 under 2016. Men Kjell Karlsson har varit med vid ett antal tävlingar och kör en likadan bil som Ella. Kjell som för övrigt vann senast på Kinnekulle försökte nu hela tiden hänga på i toppen. Förarna fick också bra fajt från några i Classic Standard som låg på liknande varvtider. Men Ella lyckades ryka åt sig en behaglig ledning och vann för Kjell. Ella vann också SSK Klass 1 totalt på 440 poäng och tvåa blir Kjell på 250 poäng. Ella avslöjade att hon siktar mot nya mål till säsongen 2017. Vi följer intressant vad detta kan bli…!

SSK Klass 2: Här har flera av förarna jobbat hårt för att startfältet ska växa i klassen. Och jobbet har gett utdelning, för fler förare har anslutit under säsongen och fler är på gång till SSK Klass 2 inför 2017 har dom nu avslöjat. Men i finalen var det endast fyra förare till start då många har haft tekniska bekymmer under andra halvan av säsongen. Den siste att ge upp var Tim Svensson som fick kasta in handduken med trasig bakaxel på Opel. Finalheatet kördes delvis i dimma och på en banan som inte torkat upp riktigt efter nattens regnskur. Men Malin Hellman tog starten från ruta två i sin BMW. Ingvar Nilsson jagade efter i sin Opel Kadett och var riktigt snabb runt Gelleråsen som är hans hemmabana. Trea låg Mikael Levander följt av Svante Lundqvist. Malin kämpade på riktigt ordentligt i ledning, men fick problem med växellådan och efter en miss kunde Ingvar gå förbi och upp i ledning. Malin jobbade sig tillbaka och jagade Ingvar ordentligt på slutet. Men tyvärr fick hon ge upp när bromsarna inte ville vara med längre på denna krävande banan. Ingvar kunde nu slappna av och vinna med Mikael Levander in som tvåa och Svante Lundqvist som trea.

Malin Hellman tog sig inte i mål i finalheatet men har haft en riktigt bra säsong där hon samlat ihop tillräckligt med poäng för att vinna SSK Klass 2 totalt. Malin hade sex raka segrar under säsongen! och där skapade hon ett bra försprång i tabellen. Malin körde ihop 441 poäng. Tvåa blev Tim Svensson på 350 poäng. Trea, Mikael Levander på 339 poäng som närmade sig på slutet av säsongen. Nu väntar silly season innan det är dags att fixa bilarna inför 2017.

SSK Klass 3: Här har vi sett den största ökningen av startande bland SSK-klasserna under 2016. Flera av förarna har tidigare tävlat i SSK och börjar nu hitta tillbaka. På Karlskoga Motorstadion gjorde Joakim Carlsson debut i sin nyinköpta Porsche 968 och jagades av en rad andra V8-förare som bland annat Martin Jarl i BMW och Björn Davidsson som gjorde comeback i SSK med sin spektakulära Pontiac Trans AM. Dom största favoriterna till segern i finalen Leif-Henrik Börstad, Lotus och Sten Jarl, BMW försvann tyvärr och fick lämna plats åt dom andra i SSK Klass 3.

SSK Klass 3-A: I A-klassen har det varit en kamp mellan Porsche-föraren Thomas Larsson och Renault-föraren Otto Tjäder under 2016. I finalen var det fortfarande blöt banan när klass 3 gänget gav sig ut. Otto Tjäder var riktigt snabb då i sin Renault Clio och skapade senare en lucka till förarna bakom. Där även den regerande SSK-mästaren Tobias Moberg fanns med i sin Renault Clio. Otto var pressad att vinna och där Thomas inte fick komma på en topp 3 placering för att Otto skulle vinna totalt. Men Thomas jobbade sig upp genom fältet och försökte ta in på Otto. Men det blev för svårt och rutinerade Otto Tjäder vann finalen före Thomas och med Tobias in som trea. Tack vare att Thomas Larsson gick in som tvåa fick han flest poäng och vann klassen totalt på 410 poäng. Tvåa Otto Tjäder som inte var långt efter på 395 poäng. Trea Ingemar Linuzon på 233 poäng, som inte kom till start i finalen men ska bygga ny motor till nästa år för att ge grabbarna en tuff match i sin Audi S2!

SSK Klass 3-B: Jesper Ojala har varit omöjlig att slå i år i sin Seat Supercopa. Dom race han kört har han också vunnit. Så konkurrenterna har inte haft det lätt. Men i finalen var Peter Franzén sugen på att ge Jesper en match i sin Nissan 200. Peter gick också ut i ledningen, men efter hårda fajter fick han tillslut ge sig. Jesper tog över ledningen med Peter som tvåa. I B-klassen hittade vi också Claes Hoffsten som gjorde debut med sin Alfa Romeo. Claes gav bra motstånd till en början, men fick tyvärr parkera upp efter esset och titta på dom sista varven av finalen. Men vi hoppas han kommer fler gånger nästa år! Vann gjorde Jesper före Peter med Simon Olsson, BMW in som trea. I serien vann Jesper också totalt på 500 poäng. Tvåa Peter Franzén på 355 poäng. Trea Simon Olsson på 318 poäng.

SSK Klass 3-C: Här har vi sett många härliga V8-maskiner under säsongen. Flera av dom har också stått på pallen och plockat bra med poäng. Men i finalen gjorde Joakim Carlsson debut i en Porsche 968 och vann även finalheatet! Överraskande. Leif-Henrik Börstad som startade från ruta 1 fick bryta redan på uppvärmningsvarvet i sin Lotus. Tvåa blev istället Martin Jarl i en BMW GTR V8. Sten Jarl var länge en het utmanare om andraplatsen men fick också bryta. Istället fick vi se Björn Davidsson köra in på en tredjeplats i sin Pontiac Trans AM. Björn som tidigare kört i SSK gjorde nu comeback. Kul! Börstad bröt, men klarade av att ta hem titeln i SSK Klass 3-C 2016 med redan 385 inkörda poäng. Christoffer Bergström kom ej till start och istället blev Martin Jarl tvåa i klassen på 323 poäng. Trea slutade Ronny Olsson på 312 poäng.

VolvoCupen: Många räknade poängen inför finalen och vad som krävdes för att vinna VolvoCupen 2016. I kvalet var Edvin Hellsten snabbast på 1,19,216. Edvin som också var ledare i klassen inför finalen. Tvåa i kvalet var Fredrik Wiborg och trea Jimmy Andreasson, som gjorde comeback och hade lånat syrran Sannas Volvo 850. I finalen var det stillastående start. Något som var problematiskt för vissa förare då fästet inte var det bästa när banan fortfarande var fuktig. Fredrik Wiborg kom iväg bäst från ruta 2, efter följde Edvin Hellsten, Erik Halvorsen och Oskar Hellsten. Det blev tajt in i första sväng. Där det var svettigt för bl a Edvin Hellsten som gick en hård kamp med Halvorsen. Edvin blev rundvänd och tappade sju placeringar. I ledningen hade Wiborg nu skapat en trygg lucka och var för tillfället mästare i klassen. Bakom var Erik Halvorsen tvåa och Oskar Hellsten trea. Edvin hade påbörjade en rejäl uppkörning genom fältet och tog bil efter bil. Efter ett tag kom Edvin ifatt brorsan Oskar som gick om och upp på tredjeplatsen. Detta blev också placeringen i mål. Fredrik Wiborg vann och var då mästare i VolvoCupen. Tvåa Erik Halvorsen och trea Edvin Hellsten.

Men Edvin tyckte att incidenten i starten var alldeles för tuff och protesterade. Protesten gick igenom och Edvin flyttades upp till den så viktiga andraplatsen. Nu var Edvin Hellsten mästare 2016. Inga fler protester kom, så ställningen stod sig. Edvin vann klassen och körde ihop 900 poäng. Tvåa blev Fredrik Wiborg på 892 poäng. Trea Erik Halvorsen på 802 poäng. Sanna Andreasson slutade åtta i VolvoCupen på 418 poäng och blev därmed bästa tjej 2016. Sanna som har rutin från Renault Junior Cup debuterade i VolvoCupen i år och har fått bra hjälp av brorsan Jimmy som tidigare tävlat i klassen. Sanna kan nog bli en farlig utmanare framöver. Så se upp! Årets rookie i VolvoCupen blev Filipe Skagerfält i en Volvo 940. Filipe slutade femma i klassen på 548 poäng och tänker satsa vidare i VolvoCupen under 2017. Kommer bli intressant att följa nästa säsong!

Edvins kommentar efter finalen:

– Så himla gött! Vi satte upp ett högt mål, att vinna VolvoCupen, och vi lyckades. Det är en seger för hela teamet och tillsammans tog vi oss allra längst upp efter att kontinuerligt plockat poäng under säsongen!

Classic Racing: Vi har sett många duktiga förare i Classic racing under året. Men också många med tekniska bekymmer. Därför hade Jörgen Adlén passat på att plocka många poäng under första delen av säsongen i sin Ford Escort, och var därför omöjlig att ta ifatt under finalen. Jörgen hade sagt redan innan att han inte tänkte satsa allt för hårt i finalen utan bara försöka ta sig i mål. Men Hasse Grönlund var mer sugen på att ge allt och vinna säsongens sista race i sin Volvo 343. Det gjorde han också! Hasse satte upp ett bra tempo från start och fick en bästa tid på 1.17.021. Ulf Andersson, Volvo 142 hängde på och försökte utmana, men det räckte inte. Hasse vann med Ulf in som tvåa. Jörgen tog sig i mål som trea och var riktigt nöjd med årets säsong. Han fick ihop 302 poäng. Tvåa slutade Hasse Grönlund efter vinsten i finalen på 175 poäng och trea, Ulf Andersson på 152 poäng.

Classic Standard: Här har vi tyvärr inte haft så många startande under året. Men Benny Pettersson har ställt upp med sin Klassiska Volvo några gånger och ville även vinna på här på Karlskoga Motorstadion. Benny som fick sällskap i finalen av Bosse “röfärgarn” Söderqvist i sin VW Beetle. Bosse som i år kört en hundkoja för Picko Troberg Racing i RHK-serien, ville nu lufta sin “bubbla” som han tidigare rattat med framgång i Classic Standard. Men Bosse fick faktiskt ge sig i finalheatet när Benny körde sin Volvo till seger. Bosse gav allt det sista men det räckte inte. Benny vann klassen på 150 poäng. Bosse tvåa på 40 poäng.

Nu är det bara Mek- och Sponsorhelgen kvar på Kinnekulle den 8-9 september. Där det också är licenskurs för dom som vill börja med racing till säsongen 2017.

Vi tackar alla för säsongen 2016 och hoppas vi ses med nya friska tag till säsongen 2017!

Thomas Nilsson/SSK

Design by Bloms IT